روش های تجاری سازی محصولات دانش بنیان کدامند؟

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت : یکی از اصلی ترین روش های تجاری سازی محصولات دانش بنیان یافتن سرمایه گذار در حوزه خطر پذیر و توسعه بازار دارایی های فکری است .

به گزارش ایسکانیوز؛ به نقل ازروش های مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری ،سورنا ستاری در دومین نشست مخترعان منتخب بازار دارایی فکری با معاونت علمی اظهار کرد :مخترعان و صاحبان ایده باید بدانند که یکی از اصلی ترین روش های تجاری سازی محصولات دانش بنیان یافتن سرمایه گذار در حوزه خطر پذیر است .

وی با اشاره به این که در ابتدای فعالیت بازار دارایی های فکری موافق ایجاد این بازار نبوده گفت :در حدود چهار سال پیش مفاهیمی مانند استارتاپ، سرمایه گذاری خطرپذیر، اختراعات ، تجاری سازی ، بازار دارایی های فکری و اتفاقاتی که امروزه در دانشگاه ها صورت می گیرد به این شکل و به صورت توسعه یافته وجود نداشت .

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه افزود :اما در حال حاضر تمام این موضوعات پیشرفت بسیار چشمگیری داشته و همه به دنبال توسعه و پیشرفت حوزه دانش بنیان هستند و جهت گیری های دولت به سمت توسعه بازار دارایی های فکری است.

ستاری یادآور شد : در حال حاضر اختراعات در بدو اختراع به فروش می رسند و در اصل عدد و رقم های این معاملات مهم نبوده و تنها انجام این معاملات یک اتفاق بسیار بزرگ است .

وی گفت : این اتفاق برای مخترعان نوید بسیار خوبی است و باید بدانند که یکی از روش های اصلی تجاری سازی محصولات دانش بنیان سرمایه گذاری د رحوزه خطر پذیر است .

ستاری با تاکید بر اهمیت موضوع سرمایه گذاری در حوزه خطر پذیر اظهار کرد : سرمایه گذاری خطر پذیر باید جایگزین ابزاری مانند پرداخت وام شود زیرا در این حوزه نمی توانیم از نتیجه نهایی موضوع اطمینانی داشته باشیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به همکاری این معاونت با سازمان بورس و اوراق بهاداراشاره کرد و گفت : امیدواریم با توجه به همکاری خوبی که با سازمان بورس و فرابورس داشته ایم اقدامات بهتری را در جهت توسعه بازار دارایی های فکری و تجاری سازی محصولات اختراعات به فروش رفته داشته باشیم .

نهادینه کردن بازار دارایی های فکری در کشور اقتصادی موفق را به دنبال دارد

علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی، در ادامه این نشست گفت: پس از رویارویی با کش و قوس‌های گوناگون در جریان برگزاری فستیوال‌های مختلف بازار دارایی‌های فکری، در حال حاضر به مرحله‌ای‌ رسیده‌ایم، که می‌بایست به دنبال نهادینه کردن این بازار در کشور باشیم و با ایجاد بستری مناسب در پارک پردیس، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان فرا بورس ایران، به‌صورت رسمی و قانونی و با جایگاهی مشخص و تعریف‌شده در کشور حرکت کنیم.

دلیری با اشاره به اینکه در روزهای نخست به دلیل سخت بودن قوانین ارزش‌گذاری در بازار، امیدی به فعال شدن بازار دارایی‌های فکری در کشور وجود نداشت، بیان کرد: در ابتدای کار، تبدیل ایده به دانش هم ازلحاظ ارزش‌گذاری و هم از جهت پذیرش ایده، توسط سرمایه‌گذاران کار آسانی نبود ولی خوشبختانه باوجود ارائه طرح‌های خوبی که می‌توانست مطابق با نیاز بازار تولید شوند و همچنین استقبال خوب سرمایه‌گذاران از طرح‌ها، توانستیم پیشرفت خوبی در این مسیر داشته باشیم.

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی بابیان اینکه نهادینه شدن بازار دارایی‌های فکری در کشور می‌تواند زمینه‌ساز اتفاقات بسیار خوبی در اقتصاد کشور باشد اظهار کرد: به‌منظور پیشرفت در این بازار نیازمند توجه و عزمی همگانی هستیم و در این مسیر پارک علم و فناوری پردیس می‌تواند، با برگزاری فستیوال‌های تخصصی به‌منظور گسترش این بازار نقش مهم و تأثیرگذاری را ایفا کند.

دلیری با اشاره به اینکه در مسیر علم و فناوری نیازمند توجه بیشتر هستیم گفت: اگرچه نیازها و خلأ های بسیاری در کشور در زمینه بازار دارایی‌های فکری وجود دارد، از سویی شاهد ایده‌های کارساز و فناورانه بسیاری در کشور هستیم، که می‌توانیم با شناسایی مشکلات و نیازهای کشور ، از آن‌ها در مسیر رفع نیازهای جامعه بهره مند شویم.

وی همچنین افزود: ایده‌های ناب تخصصی بسیاری در کشور وجود دارد که می‌تواند، نیازهای کشور را مرتفع سازد و شاید بنا به نیازهای موجود، ایده‌ای در کشور وجود نداشته باشد ولی می‌توانیم با حمایت مراکز نوآوری در این مسیر، به تولید ایده با سفارش و توصیه‌های لازم بپردازیم.

دلیری با اشاره به اینکه رویدادهای کارآفرینی در حال حاضر در تمام شهرستان‌های دوردست کشور در حال برگزاری است گفت: در زمینه بازار دارایی‌های فکری در کشور، بستر را باید به نحوی گسترش دهیم تا جامعیت عمومی در همه استان‌های کشور داشته باشد، همان‌طور که بستر فعالیت در زمینه استارت آپ ها ویکندها در حال حاضر به نحوی گسترش‌یافته که توانسته در تمام شهرستان‌های کشور دوره‌های خود را برگزار کند. لذا فعالیت در بازار دارایی‌های فکری نیز باید به نحوی نهادینه شود، تا در تمام استان‌های کشور عمومیت پیدا کند.

وی با تاکید بر وجود کارگزاران بازار دارایی‌های فکری گفت: بر اساس صدور مجوز سازمان بورس کشور اولین کارگزاران بازار دارایی فکری که طرح‌های خود را ارائه داده‌اند می‌توانند مجوز بگیرند تا با پیشرفت و توسعه در این بخش بتوانیم کارگزارن استانی و تخصصی داشته باشیم و درنهایت در جهت رفع نیازهای کشور با ایجاد ارتباطات لازم میان سرمایه‌گذاران و صاحبان ایده حرکت کنیم.

دلیری بابیان اینکه دوره فعالیت‌های سنتی به سر آمده است گفت: در حال حاضر نیازمند توجه بیشتر در زمینه استارت آپ ها و فعالیت فناورانه هستیم، چراکه این‌ها هستند که می‌توانند به دنبال خود سرمایه‌گذاری، سود و رفع نیازهای جامعه را در پی داشته باشد.

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی، با نگاه فرا بورس ایران می‌تواند فرا بورس دانش‌بنیان باشد موافقت کرد و افزود: نزدیک به چهارصد میلیارد تومان منابع به صندوق های دارای مجوز در کشور تزریق‌شده است و تمام بسترهای ارتقاء و تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان در سازمان فرا بورس فراهم‌شده است. ازاین‌رو امیدواریم بتوانیم اقتصادی همراه با موفقیت به همراه آوریم.

رونق بازار طرح‌های بازار دارایی فکری

اکبر قنبرپور رییس مرکز فن بازار ملی معاونت علمی نیز همچنین در این نشست بیان کرد: در نخستین نشست 6 قرارداد به ارزش 45 میلیارد ریال به امضا رسید و امروز 8 قرارداد رونمایی می‌شود.

وی با ارائه گزارش کلی از بازار دارایی فکری، فستیوال‌های نوآوری و امضا قراردادها گفت: در حال حاضر 238 اختراع، طرح صنعتی و علامت تجاری در تابلو بازار دارایی فکری درج شده است. در این بازار 3 نوع معامله پیش‌بینی‌شده است که می‌تواند به صورت لیسانس، مشارکت و یا فروش قطعی باشد.

رییس مرکز فن بازار ملی ایران ادامه داد: تاکنون 21 مورد به ارزش 165 میلیون ریال در این بازار معامله شده است. به طور میانگین ارزش هر معامله انجام شده 750 میلیون تومان تخمین زده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این بازار برای حفظ رونق خود نیاز به رویدادهای عرضه نوآوری دارد گفت: این رویداد توسط فن بازار برگزار می‌شود و در طول سال در جریان است. فستیوال‌ها از طرفی حضور مخترعین و از طرفی دیگر حضور سرمایه‌گذاران را در بردارند. در یک رویداد نیم روزه ملاقات و مذاکرات انجام می‌شود و از طریق کارگزار مذاکرات روز فستیوال پیگیری می‌شود.

قنبرپور افزود: تاکنون 11 فستیوال برگزار شده است که در این میان یک فستیوال در کرمانشاه و باقی آنها در تهران بوده است. این فستیوال‌ها در حوزه‌های خدمات شهری، صنعت لوازم‌خانگی، صنعت تجهیزات پزشکی (2 فستیوال)، صنایع مواد غذایی، صنایع پلاستیک و پلیمر، صنعت سنگ، صنعت رنگ و رزین، صنعت تجهیزات ورزشی و توان‌بخشی، صنایع شیمیایی و پلیمر بودند.

وی همچنین از برگزار دو فستیوال یکی در حوزه سلامت کرمان و دیگری در حوزه صنایع بهداشتی و آرایشی تا پایان سال 96 خبر داد.

به گفته رییس مرکز فن بازار ملی معاونت علمی بیش از 800 مخترع در این 11 رویداد درگیر شده‌اند که در نهایت 10 درصد آنها برای سرمایه‌گذاران ارائه داشته‌اند. 250 سرمایه‌گذار و مجموعه تولیدی نیز درگیر این رویدادها شده‌اند.

9 میلیارد تومان قرارداد طرح‌ها

طرح‌هایی که در این جلسه از آنها رونمایی شد و مجموع مبلغ قرارداد آنها بالغ بر 9 میلیارد تومان است به این ترتیب هستند:

طرح «ساخت سخت‌کننده مانیش برای پخت رزین‌های اپوکسی»، صاحب این طرح علی جان‌نثاری است و شرکت پارس پامچال با مبلغ 11 میلیارد ریال آن را خریداری کرده است.

طرح «ساخت نانو آلومینای اصلاح سطحی شده جهت استفاده رنگ‌ها، پوشش‌ها، پلاستیک‌های مهندسی، لاستیک‌ها»، صاحب این طرح مهران رستمی است که شرکت ایزونام به مبلغ 7 میلیارد ریال خریداری کرد.

طرح «پوشش مت کاتالیست غیرقابل انبساط تقویت‌شده با نانو مواد مورد استفاده در مبدل کاتالیستی خودروها»، صاحب این طرح سوسن رسولی است که شرکت آداک صنعت پلیمر آن را به مبلغ 10 میلیون ریال خریداری کرده است.

طرح «فرآیند ساخت و ترکیب رنگ‌های ترک و مولتی کالر با استفاده از حلال آب»، صاحب این طرح منوچهر خراسانی است که شرکت رنگ و رزین رونیکا آن را به مبلغ 7 میلیارد و 800 میلیون ریال خریداری کرد.

طرح «سنتز رزین پلی اکرلیک اسید جزئی شبکه‌ای شده (کربومر) در محیط آبی» این طرح متعلق به مجتبی کریمی است که محمد حبیبی آن را به مبلغ 8 میلیارد و 500 میلیون ریال خریداری کرده است.

طرح «ساخت چسب‌های حساس به فشار با دمای سرویس 80 درجه سانتیگراد جهت استفاده در پوشش‌های نواری لوله‌های خطوط انتقال نفت و گاز»، صاحب این اثر رضا امینی است که شرکت ایزونام آن را به مبلغ 8 میلیارد ریال خریداری کرد.

طرح «تولید محلول ضد برف و ضد یخ مخصوص آسفالت بر پایه دولومیت» که متعلق به علیرضا قنبری (شرکت مجتمع جهان زر کاوان کرمانشاه) است و شرکت بهین صنعت سازان دایگان آن را به مبلغ 10 میلیارد ریال خریداری کرده است.

طرح «تولید کود شیمیایی سولفات پتاسیم با خلوص بسیار بالا»، صاحب این طرح محمدرضا شمشادی است که شرکت توسکا تجارت آریان آن را به مبلغ 30 میلیارد ریال خریداری کرده است.

بازار دارایی فکری با همکاری پارک فناوری پردیس معاونت علمی، سازمان بورس اوراق بهادار، اداره ثبت اسناد و املاک کشور و با حمایت معاونت علمی، به میزبانی شرکت فرابورس ایران در خرداد 93 راه‌اندازی شد.

این بازار برای تحقق بند (د) ماده (17) قانون برنامه پنجم توسعه با عنوان حمایت دولت از «راه‌اندازی بازار فناوری و بورس ایده» و با هدف کمک به تجاری‌سازی دستاوردهای نوآوران، مخترعان و کارآفرینان کشور از طریق فروش یا جذب سرمایه‌گذار به طرح‌ها راه‌اندازی شد.

مرکز فن بازار ملی معاونت علمی با همکاری شرکت فرابورس برای افزایش شناخت مخاطبان و نیز بازاریابی و عرضه مناسب نوآوری‌های عرضه‌شده در این بازار، برگزاری رویدادهایی را با عنوان فستیوال‌ها عرضه نوآوری طرح‌ریزی کرد.

202

کد خبر: 907577

وب گردی

وب گردی