تعطیلی معابر مرزی موجب متضرر شدن مرزنشینان می شود

فرماندار سردشت گفت: تعطیلی معابر مرزی در استانهای مرزی به خصوص آذربایجان غربی موجب متضرر شدن مرزنشینان می شود.

به گزارش ایسکانیوز، نژاد جهانی در جریان دیدار با فرماندار قلعه دیزه اقلیم کردستان عراق تعطیلی معابر موقت مرزی اشکان و قاسم رش را تاثیرگذار بر معیشت مردمان هر دو طرف مرز عنوان کرد و افزود: برنامه ساماندهی معابر مرزی از سوی دولت ما در جریان بود اما چون این تصمیم به صورت فوری گرفته شد ضرر زیادی را به مرزنشینان وارد کرد و کماکان این نگرانی مطرح است.

‎فرماندار سردشت گفت: موقعیت استراتژیک و نزدیکی به سایر شهرهای بزرگ و مراکز جمعیتی عراق و همچنین نگاه اقتصادی و مبادلات تجاری برای هر دو طرف از موارد اولویت دار برای رسمی شدن این مرز است.

جهانی افزود: مرز کیله سردشت به عنوان مسیر دسترسی نزدیک مردم شمالغرب ایران به عتبات عالیات و مراکز زیارتی و همچنین اهمیت آن از لحاظ گردشگری منطقه و دسترسی مردمان آنسوی مرز به مراکز درمانی و معالجات پزشکی داخل، این مرز را متفاوت از سایر مرزهای غرب و شمالغرب کشور می کند.

‎وی همچنین از پیگیری های سرکنسولگری ایران در اربیل قدردانی کرد که پیگیری های وی مانع از تعطیلی بازارچه مرزی کیله و همین طور تغییر دیدگاه مقامات دولت مرکزی در این راستا شد.

سرکنسول ایران در اربیل نیز در این جلسه گفت: دو شهر قلعه دیزه در اقلیم کردستان عراق و سردشت در آذربایجان غربی به لحاظ بن بست جغرافیایی در وضعیت مشابهی قرار دارند که یکی از راهکارهای خروج از این شرایط رسمی شدن مرز کیله است.

مرتضی عبادی اظهار داشت: نگاه ما به این مرز صلح و آشتی است که در دوران صدام مایه سختی و شقاوت برای مردمان دو طرف مرز بود اکنون بایستی سرمنشا تامین نعمت برای هر دو سوی مرز باشد.

سرکنسول ایران در اربیل افزود: به این خاطر که همه دنبال توسعه اقتصادی در رانیه، قلعه دیزه و سردشت هستیم مطلب واحدی از سوی هر دو طرف مطرح می شود و آن رسمی شدن مرز کیله است.

وی با اشاره به یکی از راهکارها برای تسریع در روند رسمی شدن مرز کیله سردشت، بیان کرد: تعامل بین مسئولان شهرهای قلعه دیزه و رانیه در اقلیم کردستان عراق و سردشت در ایران می تواند بازرگانان را ترغیب کند که این مسیر را به عنوان جایگزین در نظر بگیرند.

عبادی با اشاره به فعالیتهای بازارچه کیله سردشت گفت: این مرز به همراه سیرانبند و شوشمی در تعامل ایران با اقلیم کردستان عراق باز بودند اما چون برای دولت مرکزی عراق ناشناخته بودند آنها را غیر رسمی و تعطیل اعلام کرد.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر این فرصت ایجاد شده تا این بازارچه ها به صورت موقت فعالیت کنند تا تعیین تکلیف شوند.

به گفته وی، هر دو طرف در سردشت و قلعه دیزه آمادگی خود را برای افزایش ساعات کاری فعالیت گمرکی اعلام کرده و کنسولگری ایران در اربیل نیز قول همکاری مورد نیاز را به دو طرف داده است.

رئیس اداره راپه رین اقلیم کردستان عراق هم با بیان اینکه مرز کیله از اهمیت خاصی برای دو طرف برخوردار است، گفت: هیچ محدودیت مالی و اداری برای به رسمیت شناختن بازارچه کیله در اقلیم کردستان عراق وجود ندارد اما نیازمند حمایت جمهوری اسلامی ایران هستیم که با حکومت مرکزی عراق به راه حل مناسبی برسند.

هیوا قرنی اظهارداشت: در روزهای اخیر هیئتی از حکومت مرکزی عراق از این مرزها بازدید و نیازمندی ها را از نزدیک مشاهده کردند که خوشبختانه خبرهای خوبی از این وضعیت به گوش می رسد.

رئیس اداره راپه رین اقلیم کردستان عراق افزود: مرز کیله به خاطر ارتباط استان آذربایجان غربی در ایران با استان های اربیل، سلیمانیه، موصل و حتی عتبات عالیات و سامرا و دیگر شهرهای جنوبی عراق از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و نزدیک ترین مرز محسوب می شود.

وی در رابطه با بسته شدن معابر موقت مرزی اشکان و قاسم رش از سوی دولت عراق، تصریح کرد: کسب و کار و معیشت اهالی زیادی در دوطرف مرز وابسته به فعالیت این دو معبر بود که با تعطیلی آن افراد زیادی متضرر شده اند و همچنین این امر بر امنیت مرزها هم تاثیرگذار است که تلاش ما بر بازگشایی مجدد آنها و رونق تجارت محدود در آنجا همانند گذشته است.

فرماندار قلعه دیزه هم در این نشست بر همکاری و هماهنگی دو جانبه با فرماندار سردشت تاکید کرد و گفت: رسمی شدن مرز کیله به موضوعی برای دولت مرکزی و حتی شهروندان تبدیل شده است.

بکر بایز از سرکنسولگری ایران در اربیل خواست که رسمی شدن مرز کیله را بیشتر پیگیری کند و در این راستا از هر گونه همکاری اعلام آمادگی کرد.

مرز کیله سردشت پیش از این یکی از بازارچه‌های مهم آذربایجان‌غربی در زمینه صادرات کالا محسوب می‌شد؛ این گمرک در ۲۰ کیلومتری شهر 'قلعه دیزه' در شمال عراق قرار دارد.

901

کد خبر: 907726

وب گردی

وب گردی