رئیسی: انقلاب اسلامی سبب بیداری عده بسیاری در عالم شد

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه انقلاب اسلامی سبب بیداری در عالم شد، گفت: مجاهدت سرنوشت فلسطین را تعیین خواهد کرد که این بیداری در پرتو انقلاب اسلامی است.

به گزارش ایسکانیوز، حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی شامگاه جمعه در یادواره شهدای «واوان» و اولین سالگرد تدفین شهید «هرمز شریفیان» در مسجد «خاتم الانبیا(ص) » طی سخنانی ضمن تسلیت شهادت حضرت زهرا(س) گفت: خداوند توفیق حرکت در مسیر حضرت زهرا(س) و شهدا را به ما عطا کند.

وی سپس به تشریح منشا کرامت در جهان پرداخت و گفت: کرامت در انسان و کرامت در آیات نورانی الهی، همه چهره کرامت حضرت حق است، آن چه از کرامت در بشریت و مفاهیم کریمانه وجود دارد، همه جلوه ای از جلوه های کریم مطلق که خدا است، می باشد، آن چه از حقانیت، در آیات نورانی قرآن و یا انسان کامل و چه به عنوان جلوه هایی از کرامت در انسان باشد. اگر کسی روحی ملکوتی و الهی و اتصال به ذات مقدس کبریایی داشت و جز او ندید و برای جز او گام ننهاد و جز برای رضای او حرکت نکرد، برخوردار از کرامت است و برای این که عشق به ذات حضرت حق دارد، حاضر است کرامتش جلوه داشته باشد، گاهی اطعام می کند، گاه به صورت ناشناس به مقابل خانه فقیر، یتیم و بینوایی رفته و گره از زندگی او بدون منت می گشاید، این جلوه کرامت او است.

رییسی گفت: گاهی اقدام و حرکت او موجب هدایت بدون منت افراد زیادی می شود، گاهی انسان لازم است، جان بدهد و یا آبرو بگذارد، در وجود فاطمه(س) اخلاص و خداخواهی جلوه اصلی وجود او است و همه دل دادگی به خدا است، چه وقتی که پیراهن خود را به سائل می دهد و چه وقتی که نان جو برای خود، همسر و فرزندانش برای افطار پس از ۳ شب متوالی می پزد و به سائل اهدا می کند و چه وقتی که خطبه آتشین می خواند و چهره نفاق را به مردم می شناساند، همه این ها جلوه خداخواهی و حق خواهی فاطمه اطهر(س) نه فقط در نگرش فکری، که در اخلاق و عمل او است.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که آن چه به انسان در عالم درجه می دهد، پیروز درآمدن از ابتلائات و امتحانات الهی است، گفت: هیچ کدام از اولیا خدا نیست که امتحان نشود، اگر دعا کنیم، که خداوند ما را امتحان نکن نمی شود، چرا که امتحان از سنن الهی است، نمی توان دعا کرد، که خدا ما را امتحان نکند، اما می توان دعا کرد که خداوند در آزمون ها و امتحانات ما را پیروز کند، همه اولیا خدا از قبیل نوح، موسی کلیم، عیسی مسیح، ابراهیم خلیل مورد امتحان قرار گرفتند.

رییسی افزود: ابراهیم خلیل(ع) مقام عبودیت و نبوت دارد، مقام رسالت دارد و خداوند مقام امامت را نیز به او عطا می کند، این مقامات در اثر پیروزی ابراهیم خلیل(ع) در ابتلائات و امتحانات حضرت حق به ایشان داده می شود.

وی با بیان این که حضرت زهرا(س) در آزمون های الهی صابره بود و پیروز شد، گفت: پیامبر اکرم(ص) ، امیرالمومنین(ع) ، امام مجتبی(ع) و وجود مقدس ابی عبدالله(ع) بردباری و صبر داشتند، ملائک آسمان از صبر امام حسین(ع) بر سختی ها و ناملایمات در شگفت هستند، در واژگان قرآنی برای اولیا و انبیا، چه زن و چه مرد، مهم ترین رمز موفقیت، مقاومت، ایستادگی و بردباری بوده است.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به ویژگی های شهید حججی، گفت: این که یک نیروی جوان بسیجی ظرفیت مجاهدت در راه خدا، اسارت، شهادت، ضعف و زبونی دشمن، قوت نیروهای اسلام، حجت شدن برای همه به وی عطا می شود، به دلیل صبر و بردباری است، ایستادگی در راه هدفی کرامت است که در ارتباط با اولیا دین و برای خدا باشد، وگرنه در عالم افراد بسیاری از این بخشش ها دارند، بخشش برای تحکیم موقعیت، بخشش برای جلب توجه دیگران، جذب منافع بیشتر و علل مختلف، اما بخششی که از در کرامت باشد، ارزشمند می شود.

وی اضافه کرد: امروز در عالم هر کس برای دیگری کار می کند، ادعای خدمت و توجه به حقوق انسان دارد، برای کسب منفعت است، اسم آن را خدمت منفعت گرا می گذاریم، اما آن که انسان در زندگی علی(ع) و فاطمه(س) می بیند، خدمت برای خدا است.

وی گفت: در عالم گره گشایی هست، اما برای خدا است و یا برای جلب منافع بیشتر است، اگر برای خدا باشد، سیره فاطمه و کرامت الهی می شود، وگرنه هر بخششی کرامت نیست، آن کس که جان شیرین خود را با کرامت برای دفاع از ارزش های الهی و حاکمیت قرآن و مبارزه با فساد، مبارزه با منکر و حاکمیت معروف ها در جامعه کف دست گرفته و به میدان می آورد، ارزش دارد، این خون با ذات مقدس الهی ارتباط دارد و خود حضرت حق خون خواه آن ها خواهد شد و کسی نمی تواند این خون را ضایع کند، خون اباعبدالله(ع) را کسی نتوانست ضایع کند.

رییسی اضافه کرد: نتوانستند یاد حسین(ع) را از بین ببرند، عاشورا روز تولد عاشوراییان است، نه مرگ آن ها، این شهدا با عاشورا متولد شده و تا زمان، زمان است خواهند ماند، این افراد در عاشورا متولد شدند، عده ای می خواستند، عاشورا پایان باشد، اما آغاز شد، روز تولد شهدای عالی قدر ما و شهید گرانقدری که در خدمتشان هستیم، روز شهادتشان است و روز به روز بر عظمت آن ها افزوده می شود.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که انقلاب اسلامی سبب بیداری عده بسیاری در عالم شد، گفت: آن چه به این بیداری منجر شد، خون شهدا بود، یکی از جلوه های خون شهدا جهل زدایی است، ما امروز گرفتار مدرن هستیم، که بدتر از جاهلیت قدیم است، این جاهلیت «ایسم» دارد، اطلاعات و فناوری دارد، قدرت بسیار گسترده رسانه، پول و امکانات فراوان دارد و این امپراتوری خبری ویژگی جاهلیت مدرن است، اما افکار همان جاهلیت قدیم است، چه کسی می پسندد، در این عالم مردمی را ۷۰ سال از خانه بیرون کرده و خانه و کاشانه آن ها را بر سرشان خراب کرده و از حقوق اولیه محروم کنید و برای این کار نیز هیچ احساس ظلم نکنید.

وی ادامه داد: چه کسی می‌پسندد مانند آنچه در بحرین رخ می دهد، مردم را از رای محروم کنید، این جاهلیت است، بدترین استبداد فکری در جهان سوم و جهان بشریت آن است، که یافته های فرهنگی که خود قبول دارید، را در تمام جامعه منتشر کرده و بدترین اقدام جنسی را به عنوان نشانه تمدن معرفی کنید و بگویید در هر جامعه ای هم جنس بازی باشد، متمدن است و در هر جامعه این پدیده نیست، غیرمتمدن است، این بدترین نوع از جاهلیت است، که امروز در جاهلیت مدرن وجود دارد، با این جاهلیت فقط خون مطهر شهدا می تواند، مقابله کرده و آن ها را وادار به عقب نشینی کند.

رییسی ادامه داد: تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نگاه فلسطین به میزهای مذاکره بود، اما الان امید مردم در لبنان، فلسطین و مناطق تحت اشغال رژیم اشغال گر به جای میز مذاکره به مجاهدت های مجاهدان است، می‌دانند مجاهدت سرنوشت فلسطین را تعیین خواهد کرد، این بیداری در پرتو انقلاب اسلامی است، که فهمیدند، تنها منطق در برابر دشمن بی منطق ایستادگی است.

وی با بیان این که بیداری اسلامی و ایستادگی مردم یمن به برکت خون شهدا است، گفت: این ها از نشانه های سحر است، امروز در آغاز راه هستیم، به نام خون مطهر اباعبدالله(ع) و شهدایی که در مسیر ایشان حرکت می کنند، عالم متحول خواهد شد و امروز نظام جمهوری اسلامی یک تمدن نوین را نوید می دهد و این مدنیت حرفی نو در عالم امروز و به نام دین دارد، در عالم حرف دارد، امروز بر ما است که در آستانه چهلمین سالگی جمهوری اسلامی افتخارات، عزت و اقتدار را ببینیم، افتخارات این انقلاب و نظام منطقه را متحول کرده و در جهان امروز تاثیرگذار است و پرچم استکبارستیزی را بردارد، همین یمنی ها متحول شده و می خواهند مسلمان زندگی کنند، اما مستکبرین نمی گذارند، تمام حرف سر این مساله است.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که چرا انقلاب اسلامی در برخی حوزه ها مانند نظامی، علمی، نانوتکنولوژی و ...به نام شهدا و مقاومان بسیار موفق بوده است، گفت: اما در برخی مسائل مشکلاتی داریم، که این مشکلات و آسیب شناسی آن بحث نورانی دارد، ما از اول پیروزی انقلاب اسلامی هر جا گفتمان امام(ره) و رهبری را نسخه قرار داده و به آن عمل کردیم موفق بودیم، چرا که امام(ره) و رهبری دلسوزترین به مردم هستند و هرچه از آن حلقوم بیرونمی آید برای حل مشکلات کشور و تنگناهای مردم است.

وی گفت: هم در زمان امام(ره) و هم امروز در جایگاه ولایت می‌بینیم، که سخنان در جهت گره‌گشایی در حوزه های فرهنگی و اجتماعی و به ویژه اقتصادی در این سال ها است، بحث جناح‌ها و گروه‌های سیاسی نیست، هر جا ما مشکل داریم، جایی است، که دست اندرکاران با گفتمان امام (ره) و رهبری زاویه گرفتند، راه عقب نشینی دشمن در گرو اقتصاد مقاومتی است، باید به تعبیر مقام معظم رهبری زخم ها را به سلامت تبدیل کنیم، تا مگس ها روی زخم‌ها ننشینند، تا زخم باشد، بدخواهان و ضد انقلاب و مستکبران از آن استفاده می کنند، اما اگر زخم‌ها علاج شد، مگس ها از آن سوء استفاده نمی‌کنند.

تولیت آستان قدس رضوی اضافه کرد: در تاریخ ۴۰ ساله بررسی کنید، حوزه های موفقیت حوزه هایی است، که به این گفتمان عمل شده است، اما حوزه هایی که دچار مشکل هستیم، حوزه هایی است، که دست اندرکاران از این گفتمان فاصله گرفتند، راهبرد نظام اجرایی کردن این گفتمان در تمام زمینه های اجتماعی، فرهنگی و به ویژه اقتصادی است، امروز علی رغم خواست دشمنان و امید که به ناحق دشمنان انقلاب و نظام دارند، این کشور به پیش می رود.

وی گفت: امروز هرکس، هر دختر و پسری و هر مسئولی در جهت امر به معروف ها و خوبی ها و نهی از بدی ها و زشتی ها، مانند رشوه گیری کردن، کم کاری کردن و ناامید کردن مردم و ... تلاش کند، این پیام شهیدان و فاطمه اطهر(س) به همه ما است، کرامت انسان آن است، که خداخواه و خداطلب و حق گو و حق طلب باشد، جلوه های کرامت گاهی در سخن، گاه در قلم و گام در عطا کردن جان و مال برای خدا است، که شهدای ما بهترین نوع آن یعنی جان خود را عطا کردند.

بر اساس این گزارش، شامگاه جمعه یادواره شهدای «واوان» و اولین سالگرد تدفین شهید «هرمز شریفیان» در مسجد «خاتم الانبیا(ص) » ، واقع در میدان امام خمینی(ره) واوان اسلامشهر برگزار شد.

در این مراسم امیر عباسی و اصغر پیراحمدی از مداحان اهل بیت عصمت و طهارت به مداحی پرداختند.

901

کد خبر: 907822

وب گردی

وب گردی