رقابت دنیا برای تصاحب بازار ایران / مغولستان هم به ایران کالا صادر کرد

آمارها نشان می‌دهد که پس از برجام، رقابت برای تصاحب سهمی از بازار ایران بین کشورها افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ ترازوی تراز تجاری در دولت دوازدهم همواره به نفع واردات پایین بوده و در ده ماهه نخست سال جاری، واردات از صادرات با وجود همه‌ی وعده های داده شده برای احیای صادرات، پیشی گرفت.

بر این اساس در ده ماهه سال جاری 37 میلیارد و 87 میلیون دلار کالا از ایران به سایر کشورها صادر شد که این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 2.22 درصد و از نظر ارزشی 1.73 درصد کاهش را نشان می دهد و در مقابل واردات به رقم 42 میلیارد و 805 میلیون دلار با افزایش 10.38 درصدی در وزن و 21.93 درصدی در ارزش رسید.

این گزارش می افزاید، سال ها است که چین اولین شریک تجاری ایران است و در رتبه اول صادرکنندگان کالا به ایران قرار دارد و پس از آن امارات متحده عربی و جمهوری کره و ترکیه و آلمان صادر کنندگان عمده کالا به ایران هستند.

اگر چه با وجود رفع تحریم ها فعالان بخش خصوصی امیدوار بودند که جاده صادرات هموارتر شود و میزان آن افزایش یابد اما نگاهی به جزییات واردات نشان می‌دهد که با وجود رفع تحریم‌ها کشورهای تازه نفس به جمع صادرکنندگان کالا به ایران اضافه شده و واردات از بعضی کشورها نیز با رشد چشمگیر مواجه شده است.

واردات یک میلیارد دلاری از سوئیس

بر اساس این گزارش، در مدت یاد شده بیش از یک میلیارد و 773 میلیون دلار صرف واردات کالا از سوئیس به ایران شد و این کشور هفتمین مبدا واردات در مدت یاد شده بود.

گفتنی است واردات از سوئیس از نظر وزنی 60.37 درصد و از نظر ارزشی 62.18 درصد افزایش را نشان می دهد.

اگر چه آمار نشان از افزایش صادرات ایران به سوئیس را دارد اما همچنان تفاوت میان واردات و صادرات چشمگیر است.

افزایش واردات نتیجه رایزنی بین ایران و فرانسه

بر اساس این گزارش فرانسه یکی دیگر از شرکای تجاری ایران است که پس از برجام هیات های بسیاری برای افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور سفر کردند. سرانجام پس از رایزنی های بسیار، آمارها نشان می‌دهد واردات از فرانسه در ده ماه سال جاری از نظر وزنی 17.24 درصد و از نظر ارزشی 76.18 درصد افزایش یافته است.

گفتنی است در مدت یاد شده یک میلیارد و 410 میلیون دلار کالا از فرانسه به ایران صادر شده است و این کشور هشتمین صادرکننده عمده کالا به ایران بود.

خیز کشورهای اروپایی برای تجارت با ایران

این گزارش می افزاید در مدت یاد شده واردات از هلند با افزایش 86.68 درصدی در وزن و 72.43 درصدی در ارزش به یک میلیارد و 200 میلیون دلار رسید و این کشور نهمین مبدا واردات کالا در ده ماه سال جاری بود.

همچنین ایتالیا نیز که پس از برجام نوید همکاری های مشترک بسیاری را با ایران داده میزان صادرات کالاهای خود را به یک میلیارد و 158 میلیون دلار رساند که این میزان واردات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 38.38 درصد و از نظر ارزشی 21.79 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

گفتنی است واردات از انگلستان نیز به مرز یک میلیارد دلار رسید و بیش از 903 میلیون دلار صرف واردات کالاهای انگلیسی به ایران شد که این میزان واردات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 151.80 و از نظر ارزشی 133.76 درصد افزایش را نشان می دهد.

رقابت تنگاتنگ سوئد و بلژیک برای تصاحب بازار ایران

آمار گمرک حاکی از آن است که در مدت یاد شده سوئد نیز از قافله صادرکنندگان به ایران عقب نمانده و بیش از 553 هزار و 396 دلار کالا به ایران صادر کرد که این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 553.70 درصد و از نظر ارزشی 125.86 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

همچنین واردات از بلژیک نیز با افزایش 158.71 درصدی در وزن و 76.66 درصدی در ارزش به 544 میلیون و 812 هزار دلار رسید و این کشور در رتبه 15 مبدا واردات کالا قرار گرفت.

کالاهای آفریقایی در راه ایران

اگر چه تجارت با سایر کشورها امری طبیعی و مرسوم در همه دنیا است اما آمار گمرک نشان می‌دهد که واردات کالا از برخی کشورها به طرز چشمگیری افزایش یافته که این کشورها حرفی در صنعت و تکنولوژی برای گفتن ندارند .

بر اساس این گزارش، در مدت یاد شده 64 میلیون دلار صرف واردات کالا از ویتنام به ایران شد که این میزان واردات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 108.40 درصد و از نظر ارزشی 113.56 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

همچنین نگاهی به آمار واردات کالا نشان می‌دهد که کشور زامبیا در حالی که در مدت مشابه سال گذشته جایگاهی در بین شرکای تجاری ایران نداشت، در ده ماه سال جاری بیش از 62 میلیون و 970 هزار دلار کالا به ایران صادر کرده است.

همچنین لوکزامبورگ نیز در مدت یاد شده بیش از 38 میلیون و 706 هزار دلار کالا به ایران صادر کرده است که این میزان واردات از این کشور از نظر وزنی 534.05 درصد و از نظر ارزشی 105.49درصد افزایش را نشان می‌دهد.

این گزارش می افزاید، واردات از اتیوپی از یک میلیون و 370 هزار دلار کالا در سال گذشته به 32 میلیون و 188 هزار دلار در ده ماه سال جاری رسیده است.

همچنین واردات از لبنان نیز با افزایش 167.79 درصدی در وزن و 80.81 درصدی در ارزش به 31 میلیون و 404 هزار دلار رسید .

گفتنی است، واردات از مجارستان نیز به 31 میلیون و 189 هزار دلار رسید که این میزان واردات از نظر وزنی 290.03 و از نظر ارزشی 71.80 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

این گزارش می افزاید، قبرس نیز با یک جهش چشمگیر میزان صادرات خود به ایران را به بیش از 27 میلیون و 57 هزار دلار رساند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 779.38درصد و ازنظر ارزشی 739.24 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

گفتنی است واردات از پاراگوئه با افزایش 1924.76 درصدی در وزن به 23 میلیون و 540 هزار دلار رسید. آمار گمرک نشان می‌دهد که واردات از کشورهایی مانند ارمنستان،قطر،لیخن اشتاین،بلغارستان سوریه،زیمباوه،تونس،کنیا،قرقیزستان،نیجریه،لتونی،پرو،اسکاتلند و ساحل عاج با افزایش همراه بود.

همچنین بیش از 12 میلیون و 916 هزار دلار صرف واردات از کشور مغولستان به ایران شد که این میزان واردات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی و ارزشی افزایش 100 درصد را نشان می‌دهد.

این گزارش می افزاید با وجود این که انتظار می‌رفت پس از برجام راه کالاهای ایرانی به بازار های جهانی باز شود اما گویی کشورهایی که زمانی هیچ اثری از آنها در ایران نبود، اکنون در حال رقابت با یکدیگر برای به دست آوردن سهمی از بازار ایران هستند.

400

کد خبر: 907834

وب گردی

وب گردی