پروژه "اوما اویا" نماد توانمندی مهندسان ایرانی درخارج از مرزها است/ ایجاد فصل مشترک همکاری های اقتصادی بین ایران و سریلانکا

رئیس مرکز توسعه صادرات و پشتیبانی صنایع آب و برق درباره بازدید از پروژه "اوما اویا" در کشور سریلانکا گفت: پروژه "اومااویا" نماد توانمندی مهندسان ایرانی درخارج از مرزها است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ حمیدرضا تشیعی رئیس مرکز توسعه صادرات و پشتیبانی صنایع آب و برق ضمن بازدید از مراحل اجرای این پروژه در فاصله 200 کیلومتری پایتخت سریلانکا در حاشیه نشست کمیته پیگیری یازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور، با بیان این مطلب که طرح چند منظوره تونل انتقال آب، سد و نیروگاه "اوما اویا" سریلانکا با حضور شرکت‌های ایرانی در حال انجام است، افزود: پروژه "اومااویا" نماد توانمندی مهندسان ایرانی در خارج از مرزها است.

او با بیان این مطلب که قرارداد نیروگاه "اوما اویا" از نوع برقابی به ظرفیت 120 مگاوات با مبلغ 530 میلیون دلار بین شرکت فراب و وزارت آبیاری سریلانکا به امضا رسیده است، گفت: حدود 86 درصد این طرح اجرایی شده و بخش اعظم تأمین مالی آن نیز توسط کشور سریلانکا صورت گرفته است.

تشیعی بابیان این مطلب که این پروژه شامل دو سد از نوع RCC و تونل انتقال بین دو سد به طول 3.87 کیلومترو تونل آب بر نیروگاه به طول 15.3 کیلومتر است که از سال 2010 آغاز شده، افزود: این پروژه منحصر بفرد دارای یک شفت عمودی بالغ بر 638 متر است که به روش خاصی حفاری شده و نیروگاه آبی زیرزمینی آن به ظرفیت 120 مگاوات و تونل پایاب 3.6 کیلومتری و خط انتقال نیرو به طول 23 کیلومتر که از یک منطقه کوهستانی صعب العبور می‌گذرد و همچنین پست 132 کیلوولتی آن با اعتباری بالغ بر 530 میلیون دلار در حال احداث است.

او در خصوص مشارکت سایر شرکت‌های ایرانی و خارجی گفت: پیمانکار اصلی این پروژه شرکت فرآب است و هفت شرکت ایرانی به همراه سه شرکت خارجی در برخی بخش‌ها با شرکت فرآب مشارکت دارند.

رئیس مرکز توسعه صادرات و پشتیبانی صنایع آب و برق وزارت نیرو بااشاره به شرایط خاص زمین شناسی منطقه و قطر 3.2 متری شفت عمودی نیروگاه و قرار گیری سامانه لاینینگ لوله‌ها از بالا به پایین به صورت عمودی، اظهار داشت: در پروژه‌های مشابه معمولاً لوله‌ها از پایین به بالا نصب می‌شوند ولی وجه تمایز این پروژه این است که لوله‌های استیل به طول هر قطعه 9 متر از بالا به پایین نصب می‌شود.

او علت این کار را شرایط خاص زمین شناسی منطقه ذکر کرد و افزود: به دلیل ریزش‌های دیواره امکان نصب لوله از پایین میسر نشد لذا با ابتکار متخصصان و مهندسان مکانیک دانشگاه صنعتی شریف، این لوله‌ها از ارتفاع بالا (600 متری) نصب و جوش داده می‌شوند و به سمت پایین می‌آیند به نحوی که وزن سازه فلزی داخل لاینینگ در انتها بالغ بر 1000 تن خواهد رسید.

حمیدرضا تشیعی اضافه کرد: سازه‌ای ایجاد شده تا همزمان با مهار لوله‌ها از بالا، جوشکاران متخصص ایرانی نیز در داخل لوله‌های 9 متری مشغول جوشکاری باشند که درنوع خود بی نظیر وابتکار کاملاً" ایرانی است.

او با بیان اینکه تونل انتقال آب به نیروگاه به طول 15.5 کیلومتر در حال اجرا است، افزود: برای اولین بار دو دستگاه TBM از طریق شرکت فرآب وارد سریلانکا شده و به نوعی انتقال دانش کار با دستگاه TBM نیز همزمان به متخصصان سریلانکایی صورت می‌گیرد.

او بیان داشت: شرایط زمین شناسی این تونل 15.5 کیلومتری از نظر ریزش و نشت بسیار پیچیده است و در حین حفاری، عملیات تزریق و آب بندی نیز در حال اجراست تا نشت آب در تونل کنترل شود.

رئیس مرکز توسعه صادرات و پشتیبانی صنایع آب و برق وزارت نیرو در ادامه خاطر نشان کرد: این پروژه دارای 25 کیلومتر تونل‌های اصلی و دسترسی است و در مذاکره‌ای که کمیته پیگیری داشته قرار شده است، با هماهنگی سفارت ایران در سریلانکا، از سفرای کشورهای دیگر به خصوص کشورهای منطقه آسیای جنوب شرقی جهت بازدید از پروژه دعوت شود تا زمینه‌های لازم برای حضور پررنگتر شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های نیروگاه‌های برقابی سایر کشورهای منطقه آسیای جنوب شرقی فراهم شود و متخصصان خارجی نیز با نماد قابلیت‌های فنی و مهندسی کشور ما آشنا شوند.

او اذعان داشت: پروژه اومااویا در سریلانکا، نماد مهندسی کشور است و می‌تواند سطح توانمندی متخصصان داخلی را به جهانیان اثبات نماید.
تشیعی با اشاره به اینکه پروژه اومااویا از سال 2010 آغاز شده و با مرتفع کردن مشکلات منطقه‌ای و شرایط خاص زمین شناسی در مسیر اجرای پروژه، همچنان در حال اجرا است، پیش بینی کرد، این پروژه تا سال 2019 به بهره برداری برسد.

او با اشاره به اینکه به همراه این پروژه، پروژه‌های دیگری نیز در فواصل زمانی مختلف آغاز شده که سد "پوهولپولا" با حدود 78 درصد، سد "دایارابا" با حدود 96 درصد،‌ لینک تونل‌ها حدود 91 درصد، تونل آبرسان حدود 61 درصد، سیویل نیروگاه حدود 93 درصد، سیویل پست‌ها حدود 67 درصد و خطوط انتقال نیرو حدود 66 درصد پیشرفت فیزیکی دارند، گفت: نکته حائز اهمیت این است که این پروژه‌ها طوری برنامه ریزی شده‌اند تا به طور همزمان و یکجا در سال 2019 با حضور مقامات ارشد دو کشور به بهره برداری برسند.

او با بیان اینکه یکی از بزرگترین پروژه‌های صنعتی کشور سریلانکا هم اکنون توسط شرکت‌های ایرانی در حال اجرا است، افزود: در این پروژه که توسط شرکت فراب در حال انجام است حدود 1500 نفر اشتغال دارند که 500 نفر از این متخصصان ایرانی هستند.

رئیس مرکز توسعه صادرات و پشتیبانی صنایع آب و برق وزارت نیرو با اشاره به اینکه ظرفیت کار در کشور ما در حال اشباع است، افزود: با حضور پیمانکاران داخلی در پروژه‌های خارجی، زمینه‌های اشتغال متخصصان و مهندسان ایرانی در خارج از کشور نیز فراهم می‌شود و می‌تواند نرخ بیکاری متخصصین رادر کشور کاهش دهد.

او همچنین با اشاره به اینکه پروژه برقرسانی به 1000 روستای سریلانکا نیز توسط شرکت صانیر در سال 2010 آغاز و در سال گذشته با اعتباری بالغ بر 77 میلیون یورو به پایان رسیده و تأثیر بسیار خوبی بر روی مردم منطقه داشته به گونه‌ای که توانمندی مهندسان ایرانی و تکنولوژی ایرانی در این پروژه‌ها به اثبات رسیده است، افزود: امیدواریم بتوانیم از فرصت کمیسیون مشترک در اجلاس دوازدهم استفاده کنیم و ضمن ایجاد زمینه سازی لازم برای حضور شرکت‌های ایرانی، تجار ایرانی و مباحثی مانند چای، صادرات نفت خام و مبادلات بانکی در سریلانکا را نیز به نتیجه برسانیم.

402

کد خبر: 908124

وب گردی

وب گردی