رگولاتوری چیست؟

رگولاتوری به منظور برقراری فضای رقابتی در سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری، توانمندسازی رقبای غیر دولتی، تنظیم روابط اقتصادی، حقوق و داوری نهایی در هر بخش اقتصادی با شرایط نسبتا انحصاری تشکیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ رگولاتوری به منظور برقراری فضای رقابتی در سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری، توانمندسازی رقبای غیر دولتی، تنظیم روابط اقتصادی، حقوق و داوری نهایی در هر بخش اقتصادی با شرایط نسبتا انحصاری تشکیل می‌شود.

به عبارت دیگر رگولاتوری در معنا و کاربرد یعنی تنطیم چیزی و یا رفتاری به قصد اصلاح و رسیدن به حد مطلوب است و رگولاتور یا مقررات‌گذار کسی است که تلاشش برای کنترل و به قصد اصلاح می‌کند.

همه بخش‌های اقتصادی نیاز به تنظیم کننده یا رگولاتور دارند تا از ایجاد اغتشاش در آن جلوگیری به عمل آید. اما رگولاتوری معنای دیگری هم دارد، در مهندسی کنترل از واژه تنظیم و در مدیریت به معنای مقررات است.

این نهاد باید بصورت مستقل برای تبین تعرفه‌ها، مقررات، ارائه خدمات بهینه و بدون تبعیض و مستمر به مشتریان بر اساس قانون در کنار سازمان های دولتی تشکیل شود.

تثبیت جایگاه سیاستگذاری و نظارتی حاکمیت کلی و فاصله گرفتن از امور تصدیگری غیرضروری، تسهیل حضور بخش غیردولتی و ترغیب آن برای مشارکت حداکثری در عهدهداری امور تصدیگری، حفظ منافع ملی، حفظ رقابت سالم در میان فعالان و ریشه کنی فساد از اهم اهداف رگولاتوری است.

همچنین امور انرژی، امور آب، تنظیم مالی ، تنطیم بانک ها، ایمنی غذائی ،ایمنی وسلامت شغلی و سلامت عمومی، تنظیم امنیت سایبری، تنظیم و پایش آلودگی، تنظیم کالاهای درمانی، ارتباطات راه دور و مقررات وسیله نقلیه وخودرو از جمله مسئولیت و فعالیت موسسات رگولاتوری است.

402

کد خبر: 908179

وب گردی

وب گردی