نخستین کنگره سوگواره ملی شعر فاطمی برگزار شد

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان، صادقانه‌ترین و خالصانه‌ترین اشعار را اشعار آیینی دانست.

به گزارش ایسکانیوز، حجت‌الاسلام عباسعلی حیدری در نخستین کنگره سوگواره ملی شعر فاطمی به میزبانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری استان اصفهان که با حضور رؤسا، معاونان و اعضای هیأت علمی برگزار شد، گفت: «قلمرو موضوعی، وجه تمایز اشعار آیینی از سایر انواع شعر است. در واقع فرم و ساختار موضوعات آیینی از قدیم در چارچوب مثنوی، قطعه، ترکیب‌بند و ترجیع‌بند است که هر مقوله شعری که صبغه دینی و مذهبی داشته باشد و از آموزه‌های اسلامی متأثر شده باشد، در قلمرو شعر آیینی قرار می‌گیرد؛ شعر و ادب آیینی، برترین گونه ادبی در عالم است. ما در عالم ادبیات با انواع مجموعه‌های منظوم و منثور مواجه هستیم، به خصوص در بخش شعر، زیرا در آن بحث تخیل و احساس و احساسات تخیل گونه وجود دارد.»

حیدری اظهار کرد: «در آثار منظوم با انواع آثار ادبی مواجه هستیم، اما بدون تردید بی‌ریاترین، صادقانه‌ترین، آسمانی‌ترین و خالص‌ترین اشعار، اشعار آیینی هستند. سرزمین ما در طول تاریخ شعرای آیینی فاخری را در خود پرورش داده است، شعرایی همچون کسایی مروزی، حکیم ابوالقاسم فردوسی، حکیم ناصرخسرو، سوزنی سمرقندی، عطار نیشابوری و ... که یا شاعر آیینی بودند و یا در بین آثار خود اشعار آیینی در رثای اهل بیت(ع) دارند. شاعران خوش قریحه و پارسی گوی زیادی که در آسمان علم و ادب ایران طلوع کردند و هر کدام در وصف اهل بیت مرثیه سرایی و یا مدیحه سرایی کردند که در حافظه علم و ادب و فرهنگ ایران اسلامی باقی خواهند ماند.»

احمد آذین دبیر هیأت امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان نیز در این سوگواره در سخنانی خاطرنشان کــرد: «شهادت ام ابیها(س)، دل هر انسان آزاده‌ای را به درد می‌آورد، بانوی بزرگواری که سیره، رفتار و گفتارش برای تمام زنان مسلمان جهان مایه مباهات و فخر است. حضرت فاطمه(س) جلوه‌ای کامل از کمالاتی است که یک زن می‌تواند در طول عمر خود به آن نائل شود. او با دارا بودن ویژگی‌هایی کم نظیر، بهترین الگو برای زنان و دختران این عصر است که قابلیت الگوبرداری و درس آموزی برای زنان مسلمان دارد.»

کد خبر: 908184

وب گردی

وب گردی