همگرایی  در برابر تفرقه

سفر دکتر علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری  ، همزمان با سفر وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه، رویکردی است که می توان آن را رویکرد همگرایی در برابر تفرقه آمریکایی نامید.

سفر دکتر علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری که همزمان است با سفر وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه، با دقت بیشتری مورد توجه و کنکاش محافل سیاسی و رسانه ای قرار گرفته است. چند روزی می شود که رکس تیلرسون، وزیر امورخارجه آمریکا در منطقه غرب آسیا خیمه زده است. از این پایتخت به آن پایتخت و از این دیدار به آن دیدار می رود تا راهکار جدیدی برای مقابله با محور مقاومت بیابد. راهکاری که به نظر می رسد همچون همیشه بوی نفاق می دهد و بر محور نفاق، تفرقه افکنی و تشدید منازعات بین کشورها و ملت های منطقه استوار است. توقف مقاومت به هر قیمتی، شعار کلیدی این رفت و آمدهاست؛ به همین دلیل سفرش را از ریاض و دیدار با رهبران خشک مغز عربستان آغاز کرد تا با گذر از کشورهای اردن، ترکیه، لبنان، مصر و کویت، به بهانه بحران سوریه و همکاری در مبارزه با به اصطلاح تروریسم، دوباره آرامش منطقه را به بهم بزند و از آب گل آلود شده برای رژیم صهیونیستی ماهی صید کند.

از بخت بد شروع سفرش برای رژیم صهیونیستی خوش یمن نبود. در همان روز اول یک فروند هواپیمای اف 16 این رژیم توسط ارتش سوریه سرنگون شد و معادله بازی را وارد شرایط و فاز جدیدی کرد؛ زیرا طی سال های اخیر رژیم صهیونیستی بارها به سوریه تجاورز کرده بود و با واکنش جدی مواجه نشده بود اما این بار پاسخ محکمی دریافت و ضربه بدی خورد که این امر نشان دهنده آن خواهد بود که آسیب پذیری این رژیم بیشتر از حد تصور است. با کنار هم گذاشتن یکسری از فاکتورها می توان به این نتیجه رسید که تیلرسون قصد دارد سنگ بنای نفاق جدید را با امضای یادداشت تفاهم دفاعی جدید با عبدالله دوم، پادشاه اردن بگذارد؛ ترکیه را با چراغ سبز در خصوص حضور نیروهای ترکیه در شمال سوریه قانع کرده ، به سکوت وادار نماید و در مورد موضوع سوریه، آنکارا را از تهران و مسکو دور سازد. در مورد اقداماتش در خصوص سایر کشورهای عربیِ همسو نیز باید گفت درصدد است تا هم برای حمایت و تجهیز مجدد تروریست ها از آنها استفاده کرده و کمک بگیرد و هم برای ارتباط بیشتر آنها با رژیم صهیونیستی و حمایت از تصمیم آمریکا در انتقال سفارت خانه اش به بیت المقدس تلاش کند و در آخر نیز با سفر به لبنان میان حزب الله و دولت را شکرآب سازد. از همه مهم تر این که در اجلاسی با موضوعیت بازسازی عراق در کویت شرکت کند. اجلاسی که به نظر می رسد بیش از آن که برای بازسازی عراق تشکیل شده باشد، محملی برای اعمال فشار و دخالت در امور داخلی عراق و ایجاد تفرقه میان گروه های عراقی در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور است.

در همین اثنا دکتر علی اکبر ولایتی مشاور اموربین الملل مقام معظم رهبری به عراق سفر کرد. او ضمن این که در مراسم تاسیس مجمع تقریب وحدت اسلامی عراق حضور یافت ، با مسئولان عالی رتبه عراقی در خصوص روابط فی مابین و آخرین تحولات منطقه به بحث و گفتگو نشست تا این گفتگوها پادزهری باشد بر تحرکات منافقانه مقامات آمریکا در منطقه. در واقع همزمانی سفر دکتر ولایتی بیش از آن که صرفا در راستای حضور در نشست مجمع تقریب وحدت اسلامی باشد، به مفهوم مقابله با رویکرد جدید و منافقانه کاخ سفید در منطقه ارزیابی می شود. رویکردی که می توان آن را رویکرد همگرایی در برابر تفرقه آمریکایی نامید.

** کارشناس مسایل منطقه **

کد خبر: 908200

وب گردی

وب گردی