مداخله سرآشپز پوتین در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا!

در فهرست منتشر شده از سوی وزارت دادگستری آمریکا، نام آشپز رئیس‌جمهور روسیه نیز در میان متهمان پرونده مداخله در انتخابات آمریکا به چشم می‌خورد!

به گزارش ایسکانیوز به نقل از واشنگتن پست، در کیفرخواست منتشره از سوی وزارت دادگستری آمریکا نام یوگنی پریگوژین، سرآشپز رئیس‌جمهور روسیه، نیز به علت ارتباط با دو نهاد روسی متهم به مداخله در انتخابات آمریکا به چشم می‌خورد.

این نهادها متهم هستند که با استفاده از رسانه‌های اجتماعی، به دنبال افزایش شانس پیروزی دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات و بی اعتبار کردن هیلاری کلینتون بوده‌اند.

وزارت دادگستری آمریکا روز جمعه 13 تبعه روسیه و 3 نهاد این کشور را متهم به دخالت غیرقانونی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 کرد و تحت پیگرد قانونی قرار داد.

به نوشته رسانه‌های روسی، در میان فهرست 13 نفره متهمان روس، نام یوگنی پریگوژین، حامی مالی گروه شناخته شده آژانس تحقیقات اینترنتی نیز مشاهده می‌شود. پریگوژین به علت ارتباط نزدیک با پوتین به «سرآشپز پوتین» معروف است.

بر اساس ادعای وزارت دادگستری آمریکا، پریگوژین و شرکت‌هایش، پشتیبانی مالی چشمگیری از این گروه مستقر در سن‌پترزبورگ کرده‌اند تا با استفاده از تحقیقات گسترده جعلی به نام آمریکایی‌ها در فضای مجازی، انتخابات آمریکا را تحت تاثیر قرار دهند.

پریگوژین صاحب یک رستوران بزرگ در سن‌پترزبورگ است. پوتین در دوره دولت اولش یکبار با ژاک شیراک، رئیس‌جمهور اسبق فرانسه در یکی از رستوران‌های پریگوژین شام خورده بود.

روزنستاین، معاون داداستان کل آمریکا اعلام کرد: متهمان این پرونده جنگ اطلاعاتی علیه آمریکا راه انداختند تا به هدف از پیش عنوان شده گسترش بی‌اعتمادی نسبت به نامزدهای انتخاباتی و نظام سیاسی دست یابند.

بر اساس دادخواست منتشره وزارت دادگستری آمریکا، پریگوژین طی سال های 2015 و 2016 به طور مرتب با رئیس آژانس اطلاعاتی مستقر در سن پترزبورگ دیدار داشته است.

با این حال پریگوژین در گفتگو با خبرگزاری ریانوستی هر گونه دست داشتن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را انکار کرد و گفت : مردم آمریکا افراد تاثیرپذیری هستند و هر آنچه را می‌خواهند ببینند ،می‌بینند. من ناراحت نیستم که نامم در این فهرست قرار دارد.

وی در حال حاضر در پایتخت روسیه یک شرکت به نام کنکورد دارد که اخیرا ۲۷ میلیون دلار از قراردادهای تامین ناهار مدارس دولتی درآمد کسب کرده است. پریگوژین همچنین اقدام به تامین غذای مراسم‌های کرملین برای مدت چندین سال کرده و در این زمینه با ارتش روسیه نیز همکاری داشته است.

پریگوژین از جمله افرادی بود که در لیست تحریم ماه دسامبر وزارت خارجه آمریکا قرار گرفت. وزارت خارجه آمریکا گفته بود این افراد اقدام به حمایت مادی، مالی، فنی یا تجهیزاتی چه با خدمات و چه با اجناس از مقام‌های ارشد روسیه کردند.

این وزارتخانه گفته بود که پریگوژین معاملات تجاری گسترده با وزارت دفاع روسیه دارد.

کد خبر: 908232

وب گردی

وب گردی