جزئیات افزایش بودجه آموزش و پرورش در مجلس/هزینه آب، برق و گاز مدارس سالیانه ۳۰۰ میلیارد تومان است

معاون حقوقی و امور مجلس آموزش و پرورش با بیان اینکه در مجلس ۶۷۰۰ میلیارد تومان به بودجه پیشنهادی دولت برای آموزش و پرورش اضافه شد، گفت: هزینه آب، برق و گاز مدارس سالیانه ۳۰۰ میلیارد تومان است که از این محل ۱۵۰ میلیارد تومان به شرکت‌های مربوطه در سال ۹۶ بدهی داریم.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس، یوسف نجفی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش در استودیو الفبا اظهار داشت: ما شاهد هستیم تعامل آموزش و پرورش با مجلس یک تعامل خوبی بوده است و خروجی آن را در برنامه ششم توسعه می بینید؛ در برنامه ششم توسعه، در لایحه پیشنهادی دولت، یک بند تکلیفی داشتیم که در اثر تعامل سازنده آموزش و پرورش و مجلس، در خروجی 25 حکم گرفتیم که اگر هریک از حکم ها اجرا شده و آیین نامه های تدوین شود، موجب تحول در حوزه های مختلف آموزشی و تربیتی، اداری و مالی می شود.

وی ادامه داد: در بُعد منابع انسانی، در ماده 63 برنامه ششم توسعه تصویب کردیم که مرجع مناسب تأمین و تربیت نیروی انسانی در آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی خواهند بود؛ ضمن اینکه راهکارهای دیگر هم بر اساس اساسنامه دانشگاه فرهنگیان که ماده 28 است وجود دارد که در حال پیگیری آن هستیم.

نجفی اضافه کرد: در برنامه ششم توسعه در بخش فضاهای آموزش و پرورش 3 میلیارد دلار از محل حساب ذخیره ارزی برای بهسازی، نوسازی و تخریب و بازسازی مدارس اختصاص یافت.

وی گفت: در لایحه بودجه 96 هم شاهد یک بند تکلیفی بودیم که در خروجی 7 حکم گرفتیم که یکی از آنها بند «ه» تبصره 9 بود و به آموزش و پرورش اجازه می داد املاک مازاد و فضاهای خالی که دارد را با تغییر کاربری، استفاده کند و در همان بودجه 96 توانستیم 4200 میلیارد تومان به سقف بودجه آموزش و پرورش اضافه کنیم.

جزئیات افزایش بودجه آموزش و پرورش در مجلس

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در لایحه بودجه 97 هم تا به امروز بیش از 6 هزار میلیارد تومان به سقف بودجه پیشنهادی دولت در مجلس اضافه شد که خیلی از این موارد در صحن علنی مجلس تصویب شد و البته برخی موارد هزینه ای مانده است که امیدوارم در این هفته در مجلس تصویب شود.

وی افزود: بین مجلس و آموزش و پرورش تعامل خوبی برقرار است و هر کجا پیشنهادی از سوی دولت یا آموزش و پرورش به مجلس داده شده است، مجلس انصافا تصویب کرده است که جا دارد از تک تک نمایندگان مجلس و نمایندگان کمیسیون آموزش و تحقیقات قدردانی کنیم.

نجفی به اعتبار در نظر گرفته شده در لایحه بودجه برای پاداش پایان خدمت فرهنگیان اشاره کرد و گفت: در لایحه پیشنهادی دولت 3500 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای این موضوع پشنهاد شده بود که مورد موافقت نگرفت زیرا این صندوق برای حمایت از بخش خصوصی است اما مجلس با پیشنهاد آموزش و پرورش جایگزینی را در نظر گرفت تا از یک درصد هزینه شرکت های دولتی و بانک ها تأمین شود.

وی افزود: در برنامه ششم توسعه تصویب شد معادل کمک خیرین، دولت برای مدرسه سازی کمک کند که این رقم 156 میلیارد تومان در لایحه پیشنهادی دولت بود و در مجلس به 411 میلیارد تومان افزایش یافت.

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در لایحه بودجه 286 میلیارد تومان برای تأمین سرانه دانش آموزی پیشنهاد شده بود که در مجلس به 326 میلیارد تومان افزایش یافت، گفت: در بخش فعالیت های پرورشی 197 میلیارد تومان در لایحه بودجه پیشنهاد شده بود که 222 میلیارد تومان افزایش یافت.

وی ادامه داد: در بخش فعالیت های تربیت بدنی و ارتقای سلامت، 153 میلیارد تومان در لایحه بودجه پیشنهاد شده بود که به 173 میلیارد تومان افزایش یافت و در برنامه حمایت و ارتقای پوشش تحصیلی مناطق محروم 485 میلیارد تومان پیشنهاد شد که در مجلس به 540 میلیارد تومان افزایش یافت.

نجفی اضافه کرد: در لایحه بودجه برای دانشگاه شهید رجایی 48 میلیارد تومان پیش بینی شده بود که به 57 میلیارد تومان افزایش یافت و برای دانشگاه فرهنگیان هم 336 میلیارد تومان پیش بینی شده بود که به 399 میلیارد تومان افزایش یافت.

وی افزود: در بخش هزینه ای سازمان نوسازی مدارس 11 میلیارد تومان پیشنهاد شده بود که به 26 میلیارد تومان در مجلس افزایش یافت و در بخش عمرانی این سازمان هم 656 میلیارد تومان در لایحه بودجه پیش بینی شده بود که به یک هزار میلیارد تومان افزایش یافت همچنین در مجلس اجازه داده شد معادل ریالی یک هزار میلیارد تومان اوراق اسلامی انتشار یابد و در اختیار این سازمان قرار گیرد.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در لایحه بودجه 66 میلیارد تومان برای سازمان آموزش و پرورش استثنایی پیشنهاد شده بود که به 86 میلیارد تومان افزایش یافت، اظهار داشت: با توجه به تصویب قانون تأسیس مدارس غیردولتی، مجلس برای حمایت از صندوق حمایت از توسعه مدارس غیردولتی، 25 میلیارد تومان را اختصاص داد.

وی ادامه داد: بر اساس برنامه ششم توسعه 27 صدم تعرفه مالیات بر ارزش افزوده باید اخذ شده و در اختیار وزارتخانه های ورزش و جوانان و آموزش و پرورش قرار گیرد که 85 درصد سهم وزارت ورزش و جوانان و 15 درصد سهم آموزش و پرورش است که منابع آن در مجلس افزایش یافت.

نجفی گفت: از محل ردیف های متفرقه، یک درصد سود شرکت ها، درصد مالیات بر ارزش افزوده و سایر محل ها، 6700 میلیارد تومان به سقف بودجه پیشنهادی دولت تا به امروز برای آموزش و پرورش افزوده شده است.

وی با بیان اینکه سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی 10.10 درصد بود که 11.5 درصد افزایش یافته است، اظهار داشت: علی رغم همه این افزایش ها ما کسری داریم؛ 3800 میلیارد تومان از سال 96 و در خود سال 97 هم در صورت اجرای احکام برنامه ششم توسعه 3000 میلیارد تومان کسری خواهیم داشت ضمن اینکه کسری اعتبارات احکام جدید و افزایش سنواتی را هم باید در نظر گرفت.

معاون حقوقی و امور مجلس در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص مصوبه معاف بودن مدارس از پرداخت قبوض آب، برق و گاز بر اساس الگوی مصرف، گفت: رعایت الگوی مصرف به مدیریت بهینه مصرف انرژی در مدرسه کمک می‌کند که در این خصوص باید دستورالعملی با همکاری وزارت نیرو و آموزش و پرورش تهیه شود.

وی ادامه داد: کل هزینه آب، برق و گاز مدارس سالیانه در سطح کشور 300 میلیارد تومان است که ما از این محل 150 میلیارد تومان به شرکت‌های مربوطه در سال 96 بدهی داریم.
706

کد خبر: 908288

وب گردی

وب گردی