راز دفن شبانه  فاطمه زهرا(س) در تفکر سیاسی ایشان نهفته است

کارشناسی ارشد ادبیات و علوم قرآنی، گفت: حضرت فاطمه زهرا(س) با امر به دفن شبانه پیکرش، از مردان سیاسی تر عمل کرد و خلافت سه گانه اول را زیرا سوال برد.

ابوالفضل بهرام پور در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره اینکه چرا حضرت فاطمه زهرا (س) امر کرد که پیکرش را شبانه دفن کنند، اظهار کرد: در زمان خلفای اموی قاعده پذیرفته شدن خلفا، بسیار بستگی به این داشت که هر کس بر پیکر چنین شخصیتی نماز بخواند، مشروعیت و موقعیت خلافتش تثبیت می شد.

وی افزود: حضرت فاطمه زهرا (س) با امر به دفن شبانه پیکرش، کار سیاسی کرد که در کل تاریخ اسلام، خلافت سه گانه اول را زیر سوال برد زیرا پیامبر اکرم (ص) گفته بود فاطمه از هر کسی راضی باشد، آن فرد مورد تائید من است.

این کارشناس ارشد ادبیات و علوم قرآنی اضافه کرد: خلفای اموی برای تائید خلافتشان می خواستند اقدام به نبش قبر حضرت کنند به این دلیل امام علی (ع) 40 قبر حفر کرد که تا الان نیز قبر فاطمه زهرا (س) نشانه ای ندارد.

بهرام پور درباره صحت لقب محدثه، بانو صدیقه طاهره (س) بیان کرد: این لقب از طرف بسیاری از اهالی شیعه و سنت تائید شده است پیش از این تنها حضرت مریم، به عنوان تنها زنی که جبرئیل با او به طور مستقیم صحبت کرده بود عنوان شده بود در حالی که فاطمه زهرا (س) علاوه بر ارتباط مستقیم با جبرئیل، حوادث زمان بعد از خود نیز حتی تا زمانه آخرالزمان به او نقل می شد.

وی افزود: لفظ فاطمه مصحف (قرآن) است یعنی اینکه ائمه آن طوری گفته اند که ما ائمه بر امت اسلام حجت هستیم، مادرمان فاطمه زهرا بر ما ائمه حجت است در این رابطه مقام حضرت فاطمه زهرا (س) به اندازه ای بالاست که علاوه بر مادر بودن بر ائمه افاضات می کرده اند مانند استادی که علاوه بر حق پدری بر گردن فرزندش استاد و ولی امر معنوی او باشد که فاطمه زهرا در مورد امتش چنین است.

کارشناسی ارشد ادبیات و علوم قرآنی ولایت پذیری بانو صدیقه کبری(س) اظهار کرد: این بانوی بزرگوار حتی زمانی که برای دفاع از امیر مومنان (ع) در حضور ابوبکر رفت و تصمیم داشت به همراه زنان مهاجر و انصار بر مزار پدرش رسول اکرم رفته و خلفا را نفرین کند با امر حضرت علی نه به عنوان همسرش بلکه به عنوان ولی امر مسلمین اطاعت کرد و از تصمیمش منصرف شد.

وی با بیان اینکه تسلیم ائمه وجه متمایز آنان با دیگر افراد است گفت: دختر پیامبر واجب الکرامه است زیرا چیزی که حضرت علی ابن ابیطالب را به این مقام رسانده یا فاطمه و دیگر معصومین را به این درجه والای معنویت رسانده رعایت نقطه ظریف تسلیم است زیرا آن عبادتی که این عزیزان انجام می دهند ما نیز کم و بیش انجام می دهیم اما آنچه آنها را در طول تاریخ شاخص کرده ، ماده تسلیم است.

بهرام پور اضافه کرد: پیرو واقعه عاشورا افراد زیادی چون محمد حنیفه سعی در منصرف کردن امام حسین (ع) از رفتن به کربلا بودند اما حضرت گوش نداد و تا این اندازه تسلیم امر خداوند برای احیای اسلام بود.

502

کد خبر: 908388

وب گردی

وب گردی