نظام به دنبال قلع و قمع فضای مجازی نیست

وزیر کشور گفت: نظام،‌ به دنبال بستن و قلع و قمع کردن فضای مجازی نیست.

به گزارش ایسکانیوز،عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور در نود و هفتمین جلسه شورای اجتماعی کشور که پیش از ظهر امروز در محل وزارت کشور برگزار شد، اظهار کرد: برای مقابله با آسیب‌هایی مانند طلاق باید در حوزه فرهنگی فعالیت بیشتری شود و صدا و سیما هم در این زمینه می‌تواند نقش موثری داشته باشد.

وزیر کشور با بیان اینکه نقش NGOها نیز در مقابله با آسیب‌های اجتماعی موثر است، افزود: باید از ظرفیت فضای مجازی در این حوزه‌ها استفاده کرد.

وی تصریح کرد: آموزش و پرورش، بهزیستی و سایر نهادها می‌توانند با فعالان عرصه فضای مجازی جلساتی برگزار کنند و با یکدیگر همکاری نزدیکی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی داشته باشد.

رحمانی‌فضلی با اشاره به اینکه نظام،‌ به دنبال بستن و قلع و قمع کردن فضای مجازی نیست، خاطرنشان کرد: در جلسه اخیری هم که با حضور مقام معظم رهبری برگزار شد، ایشان بر فعال کردن و مدیریت فضای مجازی تاکید داشتند.

وزیر کشور با اشاره به اینکه استفاده از گروه‌های مرجع به منظور مقابله با آسیب‌های اجتماعی همچون طلاق موثر است، گفت: روحانیت و علما بیشترین حضور را در عرصه اجتماعی دارند و اگر با کانون‌های علمی و حوزه‌ها همکاری نزدیک‌تری داشته باشیم، میِ‌توانیم به نتایج بهتر و قابل قبولی برسیم.

وی افزود: همه دستگاه‌ها باید برنامه سال آینده خود را در حوزه مقابله با آسیب‌های اجتماعی تا پایان اسفندماه ارائه دهند، چرا که بنده می‌خواهم این برنامه را به رئیس جمهور تقدیم کنم.

وزیر کشور اضافه کرد: بیش از 1500 میلیارد تومان اعتبار در حوزه‌های مختلفی از جمله مبارزه با موادمخدر وجود دارد، اما زمانی که دستورات اجرایی در این زمینه صادر می‌شود، فعالان این حوزه می‌گویند اعتباری نداریم تا بتوانیم در این زمینه فعالیت کنیم.

رحمانی‌فضلی اظهار کرد: دسترسی به خدمات مشاوره‌ای برای مسئله طلاق باید تسهیل شود تا اگر فردی قصد داشت با یک نهاد ارتباط حضوری یا غیرحضوری داشته باشد، امکانش فراهم شود. همچنین ارتباط فضای مجازی نیز در این زمینه موثر است و باید اثربخشی این فضا هم رصد شود.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه نظام ارزیابی ما نظام غلطی است، باید شرایطی فراهم شود که کوزه پرکن و کوزه‌شکن قابل تشخیص باشند. در عین حال باید محرک‌های انگیزشی را مورد توجه قرار دهیم و به عنوان مثال برای کسانی که از طلاق منصرف می‌شوند برایشان تشویق و محرک‌های انگیزشی در نظر بگیریم.

رحمانی‌فضلی با بیان اینکه نشاط اجتماعی یکی از موضوعات مهم است، بیان کرد: زمانی که بحثی از نشاط مطرح می‌شود، همه تصور می‌کنند باید برای داشتن نشاط 100 کنسرت برگزار کرد، در صورتی که اینطور نیست. باید امیدبخشی را در میان مردم رواج داد. امید تصور ذهنی موفقیت در آینده است و اگر در جامعه‌ای امید نباشد آرزو و نشاطی هم وجود نخواهد داشت.

وزیر کشور یادآور شد: ممکن است برخی نسبت به پخش موسیقی از رسانه ملی اعتراض کنند، در این صورت ما موظف به رعایت نظر آحاد در حوزه موسیقی هستیم.

وی گفت: تفکر منطقی یکی از مباحث قابل توجه در زمینه مقابله با آسیب‌های اجتماعی است. متأسفانه این رویکرد در مدارس ما مورد توجه قرار نمی‌گیرد، در حالیکه در جامعه فعلی قهر هستیم و این رویکرد را در سطح جامعه آموزش نداده‌ایم.

رحمانی‌فضلی ادامه داد: در طول 6 سال گذشته مقام معظم رهبری به مقوله سبک زندگی و تغییرات اجتماعی تأکیدات زیادی داشتند، اما شرایط فعلی نشان می‌دهد که تغییرات اجتماعی را جدی نگرفته‌ایم و این رویکرد در جامعه مورد توجه قرار نگرفته است.

وزیر کشور افزود: در اردیبهشت ماه جلسه بررسی آسیب‌های اجتماعی با حضور مقام معظم رهبری برگزار خواهد شد و بنده باید در این جلسه گزارش فوق‌العاده‌ای در این حوزه به ایشان ارائه دهم، نمی‌توانم کلیاتی در قالب گزارش مطرح کنم. براین اساس از دستگاه‌های مربوط درخواست می‌کنم اقدامات موثر خود را انجام و گزارش دهند تا بنده نتایج اثربخش و مثبت آن را خدمت رهبر معظم انقلاب تقدیم کنم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

304

کد خبر: 908403

وب گردی

وب گردی