ارتقاء فرهنگ سبب رونق اقتصادی در جامعه نیز می‌شود

کارشناس اقتصاد فرهنگی و فارغ التحصیل دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: نگاه اقتصادی به فرهنگ و لزوم شناخته شدن جایگاه ارزش فرهنگ از مهم ترین عوامل موثر بر رونق اقتصاد فرهنگ است.

زهرا مسعودی نیا در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره بازنمایی مفاهیم اقتصاد فرهنگ در ایران، اظهار کرد: اقتصاد فرهنگ یک ابزار قوی برای پیشرفت جامعه است که می توان به صورت مثبت و منفی از این ابزار استفاده کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از کشورهای توسعه یافته هم از این ابزار برای رشد اقتصادی خود استفاده های قابل توجهی می کنند.

این کارشناس اقتصاد فرهنگی را به یک تیغه دولبه تشبیه کرد و گفت: اقتصاد فرهنگ همانطور که می تواند باعث رشد درآمدزایی و رفاه مردم یک کشور شود، سبب انحطاط و فلج شدن فرهنگ سایر کشورها نیز می شود.

مسعودی نیا به مشخص نشدن جایگاه واقعی واژه اقتصاد فرهنگ در ایران اشاره کرد و یادآور شد: در هر مملکتی برای پیشرفت در هر موضوعی باید گفتمان سازی صورت گیرد، متاسفانه در سیاست گذاری های کلان کشوری بواسطه گفتمان سازی به این مبحث مهم به درستی نپرداخته اند تا جایگاه مهم اقتصاد فرهنگ برای مردم ملموس شود.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد وابسته به نفت، اقتصاد کشور را فلج کرده است، افزود: مسئوولان کشوری به دلیل راحتی اقتصاد وابسته به نفت از این نوع درآمدزایی دست نمی کشند اما اگر حتی کمی به پشتوانه فرهنگی غنی ایران توجه کنند، در مباحث مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی پیشرفت چشمگیری خواهیم داشت.

این فارغ التحصیل دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه بعد محتوایی فرهنگ بومی کشور کمتر مورد توجه قرار گرفته است، گفت: یکی از مهم ترین مباحثی که در سیاست گذاری های کلان کشور نادیده گرفته شده، پرداختن به چهارچوب های مهمی است که سبب بارور شدن اقتصاد فرهنگ می شود.

مسعودی نیا ادامه داد: در کشور ما به دلیل عدم آموزش مهارت های اقتصادی به افراد، تولید کننده نمی تواند کالای تولید شده را بفروشد چرا که مهارت بازاریابی را به درستی یاد نگرفته است. از سوی دیگر شبکه توزیع سالم در ایران وجود ندارد تا تولیدکنندگان بتوانند حتی اجناس با کیفیت خود را بفروشند.

وی افزود: در کشور ما مافیا شبکه توزیع کالاها را مدیریت می کند و به همین دلیل است که اجازه فروش اجناس داخلی و همچنین روی آوردن به اقتصاد فرهنگرا به تولید کنندگان نمی دهند.

این کارشناس اقتصاد فرهنگی همچنین درباره نبود بستر سازی مناسب برای ورود به اقتصاد فرهنگ اشاره کرد و گفت: اگر تولیدکنندگان بخواهند وارد فضای اقتصاد فرهنگی شوند با موانعی روبه رو هستند که متاسفانه مسئوولان برای از بین بردن این مشکلات تلاش نمی کنند.

مسعودی نیا با اشاره به اینکه ایجاد شهرها و مناطق خلاق می تواند به اقتصاد فرهنگ در کشور کمک کند، خاطر نشان کرد: اگر مزیت های نسبی و فرهنگی را بتوانیم براساس پشتوانه های فرهنگی کشور ایجاد کنیم، علاوه بر پیشرفت در اقتصاد سبب ایجاد آرامش روانی و رفع مضلات اجتماعی در جامعه می شود.

503

کد خبر: 908547

وب گردی

وب گردی