از 37  نوع سرطان  30 مورد مربوط به مردان است/ 20 درصد مردان به طور روزانه سیگار می کشند

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: حدود نیمی از مردان دچار چاقی و اضافه وزن هستند چاقی شکمی در مردان بیشتر از زنان است و حدود 89 درصد مردان الگوی غذایی مناسب ندارند ، 31 درصد مردان فعالیت بدنی نامناسب دارند ، 20 درصد مردان به طور روزانه سیگار می کشند و متاسفانه مردان دو برابر بیشتر از زنان به دلیل حوادث فوت می کنند.

به گزارش خبرنگار سلامت ایسکانیوز، نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صبح امروز در وزارت بهداشت برگزار شد.

دکتر ایرج حریرچی در ابتدای این نشست گفت : متاسفانه در حادثه دیروز سقوط هواپیما تعداد زیادی از همکاران پزشکی حضور داشتند که برای خدمت رسانی می رفتند.در منطقه چندین بار هلی کوپتر ها رفته و به دلیل برودت هوا نتوانستند پرواز کنند. در حال حاضر 40 آمبولانس و یک اتوبوس آمبولانس در محل حادثه حضور دارند به دلیل کاهش دما و افزایش بارش خواهیم داشت .

وی با اشاره به اینکه مردم در حوادث و شرایط سخت خون خود را اهدا می کنند گفت : اهدا کنندگان خون ترجیح می دهند بیشتر در حوادث خون اهدا کنند و من خواهشم از افراد این است تا آخر سال اهدای خون داشته باشند.

حریرچی ادامه داد: از لحاظ درآمدسرانه درآمد ناخالص ملی کشور در رتبه 66 هستیم این امر در سیاست گذاری بسیار مهم است از جنبه دیگر بر اساس بانک جهانی می توان گفت درآمد اقتصادی ما در سال 95 افزایش پیدا کرده است.سرانه پرداختی از جیب خانوار بر اساس دلار بین المللی محاسبه می شود و می توان گفت از متوسط دوره قبل کاهش پیدا کرده است در سال 92 و 91 هزینه بهداشتی و درمانی و سایر شاخص های هزینه ای کاهش پیدا کرده در شرایطی که مردم در تامین نیازهای غذایی و مسکن هزینه های بیشتری را صرف می کنند از هرینه های بهداشت و درمان و آموزش کم می شود.

حدود نیمی از مردان دچار چاقی و اضافه وزن هستند


وی افزود: حدود نیمی از مردان دچار چاقی و اضافه وزن هستند چاقی شکمی در مردان بیشتر از زنان است حدود 85 درصد مردان الگوی غذایی مناسب ندارند 20 درصد مردان به طور روزانه سیگار می کشند.متاسفانه مردان دو برابر بیشتر از زنان به دلیل حوادث فوت می کنند و تمامی این موارد منجر به مرگ می شود. از 37 سرطان 30 مورد مربوط به مردان است میزان مرگ ناشی از دخانیات سه برابر بیشتر از زنان است.مردان به هنگام بیماری به پزشک کمتر مراجعه کرده و به هنگام مراجعه علائم را کمتر بیان کرده و دستورات پزشکی را رعایت می کنند.


حریرچی بیان کرد: اولین عامل ورود داروهای جدید به لیست بیمه‌ها این است که دارو موثر باشد. بسیاری از کمپانی‌های خارجی داروهایی را تبلیغ می‌کنند که تاثیر بالینی ندارند این داروها نمی‌توانند وارد فهرست دارویی شوند و بر اساس اسطاعت مالی کشور باید در این زمینه تصمیم گرفت.

دکتر هاشمی به عنوان کمیسونر بیماری های غیر واگیر انتخاب شد


سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در زمینه دخانیات مجلس اقدام مهمی انجام داد .در هفته گذشته دکتر هاشمی و وزارت بهداشت دکتر هاشمی به عنوان کمیسونر بیماری های غیر واگیر انتخاب شد .ما در تمامی شاخصه ها از 19 شاخص به 15 شاخص رسیدیم .یکی از موضوعاتی که مشکل داشتیم مالیات سیگار بود این اقدام مجلس یک علامت بزرگی نشان داد و خرد جمعی نمایندگان مبارزه با مالیات سیگار است. تعداد تولید داخل به 17 کارخانه رسیده است . تقریبا قیمت موثر بر خرده فروشی ما حدود 20 درصد خواهد شد.ضمن تشکر از مجلس باید تلاش کنیم به میزان 70 درصد مالیات خرده فروشی برسیم. مطالعات متعددی در دنیا انجام شده مهم ترین مانع قیمت خرده فروشی است.

حریر چی تاکید کرد : هدف ما از مالیات بر سیگار کاهش مصرف است که صرفه جویی مالی برای بهداشت و درمان به دنبال دارد و بیماری کمتر می شود و پول این مالیات بر هزینه های عمومی افزوده می شود.هنوز مجلس به موارد هزینه نرسیده است اما در لایحه هزینه های آن مشخص است صرفه جویی هزینه های کل ،بیماری و... را کاهش می دهد.

حریرچی با اشاره به مصوبه مجلس در زمینه بر ریختن حق بیمه تامین اجتماعی به خزانه گفت: این مبلغ گردش خزانه را طی خواهد کرد و تمامی آن توسط سازمان تامین اجتماعی و در زمان خود برای بهداشت و درمان هزینه خواهد شد.

وی افزود : وزارت بهداشت طی 25 سال اخیر دو مشکل با سازمان تامین اجتماعی داشته است. اول اینکه همه این مقدار نه بیست و هفتم در بخش بهداشت و درمان هزینه نمی‌شود .مشکل بعدی این است که به موقع هزینه نمی‌شود. این مصوبه تایید می‌کند این مبلغ با نظارت خزانه صرف ارائه خدمات به بیمه شدگان تامین اجتماعی خواهد شد.رقم‌های این نه و بیست و هفتم حدود 18 هزار تا 19 هزار میلیارد است و در سال‌های مختلف متفاوت است.

نیازمند هلی کوپترهای دید در شب هستیم


سخنگوی وزارت بهداشت در زمینه هلیکوپترهای دید در شب گفت: در این زمینه پیگیری های لازم صورت گرفته است ما نیازمند هلی کوپتر و دید در شب هستیم. البته برخی از بالگردها که می توانند در شهر پرواز کرده و بنشینند خریداری شده است.

وی افزود : ویزیت پزشکان در بخش دولتی خصوصی تعرفه مشخصی دارد تمامی افرادی که خدمت می کنند باید از آن تعرفه تبعیت کرده و نسبت به آن اقدام کنند. برای مثال ویزیت متخصص 36 تومان است ویزیت پزشک و دندانپزشک عمومی در بخش سرپایی خصوصی 23 هزار و 100 تومان است ویزیت پزشکان و دندانپزشکان تخصص 36 هزار تومان است.ویزیت پزشکان فوق تخصص روانپزشک 51 هزار و 500 تومان در بخشخصوصی است.

حریرچی گفت: بیمه ها تعرفه های دولتی را تحت پوشش قرار می دهد و مردم در مراجعه 30 درصد تعرفه دولتی و

ما به التفاوت تعرفه خصوصی و دولتی را پرداخت می کنند اگر کسی فراتر از تعرفه خصوصی دریافت کند در صورتی که کار اضافه ای انجام ندهد غیر قانونی است .

وی ادامه داد: چند دهه است که نظارت مناسبی در بخش خصوصی درمان های سرپایی انجام نمی شود.البته نحوه رسیدگی به مطب ها وجود دارد. اکثر موارد رسیدگی به شکایات بوده است و حکم های لازم توسط دستگاه های قضایی مربوطه انجام شده است.

واردات داروی ما از برخی کشورها بسیار کمتر است

وی در زمینه واردات دارو گفت: واردات ما از برخی کشورها کمتر است به این دلیل که دارو ها با توان دانشمندان داخلی خودمان تولید شده است.اگر این داروها تولید نمی شدند، واردات ما بسیار افزایش پیدا می کرد و باید بررسی شود قیمت داروی وارداتی ما نسبت به سایر کشورها گران تر است یا ارزان تر. قبل از طرح تحول سلامت متوسط قیمت داروهای وارداتی نسبت به کشورهای مشابه به شکل قابل توجهی بالا بود و وظیفه وزارت بهداشت این است که دارو را به قیمت عادلانه تامین کند.


وی با اشاره به آخرین وضعیت بهداشت و درمان در مناطق زلزله زده کشورگفت: میزان خدمت رسانی در مناطق بیشتر شده و مورد غیرعادی مشاهده نشده است. در زمانی که حادثه ای اتفاق می افتد امدادرسانی نیز انجام می‌شود، اما نمی توان این انتظار را داشت که هیچ مشکل و بیماری دیگری در منطقه رخ ندهد. سازمان بهداشت جهانی و مسئول اورژانس آلمان در زمینه ارائه خدمت و سرعت انتقال مصدومان حادثه زلزله شگفت زده شدند که از جمله افتخارات ماست.

اعتراضات اخیر رادیولوژیست‌ها
وی در زمینه اعتراضات اخیر رادیولوژیست‌ها گفت:من و مجموع دوستان در وزارت بهداشت در مباحثی بین رشته ای سعی می کنیم کمترین ورود را داشته باشیم .در جلسه شورای عالی نظام پزشکی نیز اعلام کردم به عنوان مثال برای فلان نوع بیماری باید یک بار سونوگرافی انجام شود البته اگر کسانی با معیار علمی این مهارت را دارند می‌توانند این کار را انجام بدهند و لازم است این کار باید به درستی انجام شده تا تقاضای القایی و خود ارجاعی وجود نداشته باشد. البته باید به این موضوع توجه داشت خود ارجاعی به این بستگی دارد که اخلاق ارائه کنندگان و توانایی دستگاه نظارتی چگونه است.در حال حاضر موارد تخلف متعددی در انجام کار وجود دارد که می‌تواند شامل خود ارجاعی یا ارجاع به سطح دیگر یا رابطه بین 2 سطح یا تکرار کار در یک سطح یا انجام کار دیگر در یک سطح باشد که همه این موارد تخلف است.

نیوشا یعقوبی

701

کد خبر: 908723

وب گردی

وب گردی