«اجی مجی لاترجی» بازهای فوتبال ایران/از کت جادویی فیروز تا ماجرای تسبیح علی دایی!

در پشت پرده فوتبال ایران تا دلتان بخواهد جریان‌های جنجالی وجود دارد که با روح ورزش بیگانه است. اتفاق‌هایی عجیب که شاید در کمتر کشورهای پیشرفته دنیا تا این میزان شاهدش باشیم!

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی ایسکانیوز، حدود یک سال پیش بود که ایسکا گزارشی از فساد فوتبالی تهیه کرد و به موضوع دلال های بازیکنان به صورت اختصاصی پرداخت. گزارش و مستنداتی که دست خیلی ها را رو می کرد و به نام قطره ای از دریای فسادهای فوتبالی منتشر شد. حالا شاید بد نباشد نگاهی بیاندازیم به بحث فساد فوتبالی این بار در شاخه جادوگری... .

پشت پرده جادویی

در پشت پرده فوتبال ایران تا دلتان بخواهد جریان‌های جنجالی وجود دارد که با روح ورزش بیگانه است. اتفاق‌هایی عجیب که شاید در کمتر کشورهای پیشرفته دنیا تا این میزان شاهدش باشیم! یکی از مسائلی که در سال‌های اخیر هرچند وقت یکبار به آن به صورت گذرا پرداخته شده اما هیچ‌وقت هیچ مقام مسئولی در اندیشه مبارزه با آن برنیامده، بحث جادوگری است. مربیان مختلف چه در لیگ برتر و چه در لیگ دسته اول بارها دست به افشاگری زده‌اند که نتایج بازی‌ها خارج از مستطیل سبز رقم می‌خورد و این فوتبال پر از تبانی و فساد شده است. کاش باشند کسانی که و با این پدیده شوم در فوتبال مقابله کنند.

هربار که بحث جادوگری در فوتبال داغ می‌شود، مسئولان فوتبال کشور دم از مبارزه با این پدیده می‌زنند اما بعد از مدت کوتاهی همه‌چیز به دست فراموشی سپرده می‌شود. به طور یقین اگر مسئولان کمیته اخلاق کمی به این موضوع بها می دادند و قصد ریشه کن کردن این موضوع را داشتند کار فوتبال امروز ما به فال و رمال و جادوگر نمی افتاد. البته گفتنی است؛ چندین بار اقداماتی در این مورد صورت گرفته اما هیچ کدام جواب مثبت نداشته و به نتیجه نرسیده است.

حمله کمیته اخلاق به جادوگران

شاید نزدیک ترین مورد آذر ماه سال 1395 بود که کمیته اخلاق به صورت رسمی رسیدگی به پرونده جادوگری در فوتبال ایران را آغاز کرد.‌ همچنین خداداد عزیزی صحبت‌های افشاگرانه‌ای درباره جادوگری در فوتبال مطرح کرد و همین باعث شد تحقیقات فدراسیون دراین‌باره جدی‌تر از همیشه کلید بخورد. مدیران ارشد فدراسیون و کمیته اخلاق جلسات محرمانه‌ای برگزار کردند و تصمیم گرفتند جلوی فعالیت شبکه‌های جادوگری در فوتبال که به صورت گسترده وارد این ورزش شده‌اند را بگیرند.

با توجه به حساسیت بالای این موضوع اعضای کمیته اخلاق تلاش کردند این موضوع رسانه‌ای نشود تا بتوانند در خفا تحقیقات خود را پیش ببرند. مسئولان فدراسیون و کمیته اخلاق مصاحبه‌های اهالی فوتبال درباره این موضوع را جمع آوری و برخی از آنها را به‌عنوان مطلع به فدراسیون دعوت کردند. بعد از تحقیقات، مسئولان به اسم‌هایی از جادوگران شاغل در فوتبال رسیدند و توانستند مربیان و حتی بازیکنانی که با آنها همکاری می‌کردند را شناسایی کنند؛ ولی با گذشت حدود یک سال هنوز خبری نیست!

قهرمانی عجیب برای تیم تهرانی

بعد از قهرمانی یک تیم تهرانی در لیگ برتر برای نخستین‌بار بحث جادوگری در فوتبال ایران مطرح شد. ماجرا از این قرار بود که چند نفر از بازیکنان آن تیم ادعا می‌کردند اتفاقات خاصی در محل تمرین تیم‌شان رخ می‌داده و سرمربی از آنها درخواست‌های عجیبی داشته است. حتی پای برخی پرنده‌ها هم به تمرینات این تیم باز شده بود و تقریبا اکثر بازیکنان متوجه شدند که مربی‌شان اعتقادات خاصی دارد. از این نمونه‌ها در فوتبال ایران زیاد است که فقط برخی از آنها رسانه‌ای و به اصطلاح جادوگری نامیده می‌شود.

نمونه‌های دیگری وجود دارد مبنی بر این‌که برخی افراد که خود را جادوگر می‌نامند، به مسئولان برخی تیم‌ها گفته‌اند فردی باید با لباس خاصی پشت دروازه بنشیند و وردهای مخصوص بخواند. حتی دیده شده که یک مربی سرشناس قبل از شروع بازی اطراف نیمکت آب می‌ریزد و باز هم ورد می‌خواند. برخی جادوگران هم پیشنهاد می‌دادند که ادرار همه بازیکنان با هم مخلوط شود و روی خط دروازه ریخته شود! گاهی هم یک لباس خاص به یک مربی داده می‌شد که اگر آن را می‌پوشید تیمش حتما برنده می‌شد!

کت معروف فیروز کریمی

کت معروف فیروز کریمی! شاید کمتر کسی کت جادویی فیروز کریمی را از خاطر ببرد. کتی خاص که کریمی معتقد بود با وجود آن از زمین مسابقه پیروز بیرون می آید. مربی پیشین تیم فوتبال استقلال و پاس تهران به پوشیدن کت خوش‌شانسی یا آتش زدن کت بدشانسی اعتقاد داشت. کریمی حتی در پاسخ به خبرنگاران که چرا در یک بازی کت نپوشیده، اعلام کرد در حال حاضر هوا کمی گرم است اما به زودی کت جادویی خود را پوشیده و از آن استفاده می‌کند زیرا به امتیازات بازی‌های آینده نیاز دارد!

گل های جادویی

اولین بار یک باشگاه در حومه تهران با این پدیده توانست نتیجه بگیرد. فردی معروف که اسمش را نمیاوریم اطراف این تیم پرسه می‌زد. حتی مدیرعامل وقت آن باشگاه هم چند‌سال بعد این موضوع را تأیید کرد و گفت این فرد از طریق انرژی درمانی در نتایج تیم تأثیر می‌گذارد. بازیکن تیم پرطرفدار پایتخت برای نزدیکانش تعریف کرده بود که فردی شب‌ها تا صبح بالای سر او می‌نشست و برایش ورد می‌خواند. یک روز این فرد ورد را در جوراب این بازیکن می‌گذارد و از آن به بعد او گل‌های سرنوشت سازی برای تیمش به ثمر می‌رساند. در یکی از دوره‌های لیگ برتر که تیم پرطرفدار پایتخت نتایج بسیار ضعیفی گرفت و تا رده سیزدهم پایین آمد، همین آقای جادوگر به این باشگاه پیشنهاد همکاری داد اما مسئولان باشگاه آن را قبول نکردند و جادوگر تهدیدشان کرد که آنها را طلسم می‌کند.

تهدید پرسپولیس توسط یک جادوگر

فوتبال دوستان خوب بخاطر دارند؛ دیدار پرسپولیس- سپاهان که هر دو تیم برای قهرمانی جام حذفی می جنگیدند! آقای رمال به وضوح به سرخ پوشان اعلام کرد اگر پولش را بدهند قهرمان خواهند شد؛ پرسپولیس پول نداد و جام را هم از دست داد. این که پشت پرده این ماجرا چه بود و چه شد رمال می داند و مسوولان دو تیم؛ پرسپولیس واقعا طلسم شد یا کمی چاشنی بدشانسی این نتیجه را رقم زد! جادوگران و رمال‌ها به سراغ علی کفاشیان، در زمان ریاست فدراسیون فوتبال کشورمان رفته بودند و پیشنهاداتی نیز داده‌بودند.

پیغام عجیب رمال معروف به شهریار

وقتی علی دایی سرمربی سایپا بود پیغام عجیبی با این مضمون دریافت کرد که تیمش طلسم شده و فقط یک جادوگر می‌تواند آن را باطل کند که دایی برای شکستن این طلسم به سراغ مرحوم آیت‌الله بهجت رفت. در این دیدار آیت الله بهجت به دایی توصیه کرد در جریان بازی‌های سایپا تسبیحی به دست بگیرد و به ائمه معصوم متوسل شود که اتفاقا تیم او قهرمان لیگ شد.

تیم ملی جادو شد

چند سال پیش و در زمان سرپرستی منصور پورحیدری در تیم ملی، فردی با لباس مرتب سر تمرین تیم ملی حاضر شد و به پورحیدری گفت: اگر شما، مربیان و مسؤولان فدراسیون بخواهید من می‌توانم تیم ملی را مقابل کره‌شمالی پیروز و شما را راهی جام‌جهانی کنم که در همین زمان با واکنش شدید منصور پورحیدری مواجه شد و به او اعلام شد که به خرافات و جادو اعتقادی ندارد و دیگر دور و بر تیم ملی حاضر نشود. او هم رفت و دیگر پیدایش نشد، البته ایران هم به جام‌جهانی نرفت!

جادوگر معروفی که مربی بود

خ.ه دوست سرمربی یکی از تیم های مشهور شهرستانی بدون داشتن سمت همیشه درکنار تیم بود! او در پاسخ به خبرنگاران که چه سمتی در این تیم دارد عنوان کرده بود: فوتبال چهار حوزه دارد. تکنیکی، تاکتیکی، بدنی و روانی. حوزه بدنی مربوط به بدنساز تیم است. حوزه تکنیکی هم به پتانسیل بازیکن برمی گردد که غنای تکنیکی کشور ما بسیار زیاد است. حوزه تاکتیکی هم در حوزه سرمربی تیم است. می ماند حوزه روانی که متاسفانه در فوتبال ما کمتر به آن بها داده می شود. من در هر چهار حوزه تخصص دارم؛ نقش من تاثیرگذاری در نتایج تیم است. آقای خ.ه بعد از این مصاحبه از تیم جدا شد و بلافاصله پس از جدایی اش، تیم نتایج ضعیفی گرفت؛ همین امر باعث شد آقای جادوگر 7 بازی بدون شکست را مدیون زحمات خود ببیند!

تا دلتان بخواهد از این دست داستان‌ها در فوتبال ایران وجود دارد. البته شکی نیست که این خرافات از سوی اکثر افراد حاضر در فوتبال رد می‌شود اما نمی‌شود اصل داستان را هم کتمان کرد. امید است روزی برسد دیگر شاهد چنین خرافات و فسادهایی در فوتبال نباشیم.

خداداد عزیزی: در فوتبال جادو جنبل داریم/ سندی ندارم جادوگری را اثبات کنم

خداداد عزیزی در گفت و گو با خبرنگار گروه ورزشی ایسکانیوز در این خصوص عنوان کرد: صد در صد در فوتبال جادو و جنبل داریم، من خودم دیده‌ام. می دانستم در بین مربیان و مدیران عامل بحث جادوگری داغ است برخی هم از آن ها استفاده می کنند، اما نشنیده بود بازیکنان هم از سحر و جادو استفاده کنند. مسوولان باید فکری به حال این قضیه کنند؛ بعضی ها که حرف از تکنیک و عمل در این فوتبال حرف میزنند دست از سر جادوگران بردارند و خودشان نتیجه بگیرند!

وی ادامه داد: جادوگرانی که ادعا می کنند از نیروی خارق العاده بهره مندند بازیکن هم تعویض می کنند. بعضی از آن ها لباس یا کفش بازیکن مدنظر را می گیرند تا روی بازی شان تاثیر بگذارند! اگر من حرفی بزنم و اسمی ببرم برایم بار قانونی دارد،چرا که سندی برای اثبات حرف هایم ندارم که ارئه کنم. فقط امیدوارم روزی فوتبال ما پاک شود و شاهد چنین چیزهایی در ورزش نباشیم.

جادوگر معروف: تیم را ببینم قهرمان می شود

در این میان گفت گوی خبرنگار ایسکانیوز با رمالان جالب توجه بود؛ همه آن ها قبول می کردند تیمی را مورد حمایت خود قرار دهند، در خصوص مبلغ و نحوه کارشان هم اول باید تیم را می دیدند و بعد اظهار نظر می کردند. جالب تر این بود که همه آن ها قبلاً این کار را کرده بودند و طبق گفته ها خودشان بازیکنی را آقای گل و دروازه ای را بسته نگه داشته بودند، حتی باعث سقوط و صعود تیم ها در رده های مختلف هم شده بودند. اگر اینطور باشد ما در سرزمین هری پاتر زندگی می کنیم! در صورت صحیح بودن حرف آقایان دیگر باید فاتحه این فوتبال را خواند. شاید هم بهتر باشد دیگر اسمش را فوتبال نگذاریم و به اسم اجی مجی لاترجی آن را دنبال کنیم!

کد خبر: 908792

وب گردی

وب گردی