محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در حاشیه برگزاری صحن علنی امروز (دوشنبه 30 بهمن ماه) مجلس با حضور در جمع خبرنگاران پارلمان ضمن ابراز تاسف از کشته شدن 66 نفر از هم وطنان در تشریح اولیه ابعاد حادثه روز گذشته سقوط هواپیمای ATR اظهار داشت: در روز چهارشنبه مسئولان وزارت رفاه، وزیر راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری و نیز تیم امداد و نجات دعوت کردهایم تا ابعاد موضوع را بررسی کنیم.
وی افزود: در جلسه روز گذشته ستاد مدیریت بحران تاکید شده که امداد و نجات در اولویت قرار گیرد، البته احتمالاتی وجود دارد که شاید افرادی در این حادثه را زنده پیدا کنند که ما در جلسهای که روز چهارشنبه خواهیم داشت بحثهای کارشناسی و نقطه نظرات خود را مطرح و ارائه میکنیم.
رئیس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: یک فرضیه وجود دارد و آن این است که معمولا هواپیماها طبق قوانین سازمان هواپیمایی کشوری هنگام عبور از قله دنا میبایست 15 هزار پا ارتفاع بگیرند زیرا ارتفاع قله دنا 14 هزار پا است و شرایط این هواپیما هم طوری بوده که میبایست با رعایت این مقررات در فرودگاه یاسوج فرود میآمد.
وی تاکید کرد: دو مسیر غالبا بر سر راه هواپیماهایی که بر فراز دنا عبور میکنند وجود دارد و در مسیری که تراکم ابری وجود داشته از سوی دستگاههای نظارتی به خلبان سختگیری شده تا از این مسیر تردد نکند.
رضایی کوچی با اشاره به سابقه و تجربه خلبان این پرواز تهران - یاسوج گفت: به هر حال برخی اوقات تجربه هم میتواند در لحظه تصمیمگیری حادثهآفرین باشد.
وی نوع هواپیماهای ای تی آر را خوب ارزیابی کرد و اظهار داشت: ما باید بدانیم از اینگونه هواپیماها چگونه استفاده کنیم و در این مسیر نیز اجازه انتخاب به خلبان برای مسیر دیگری داده میشود.
رئیس کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: فرودگاه یاسوج شرایط خاصی دارد و باید مقررات بیشتر رعایت شود.
وی در پایان گفت: هواپیمایی که در مسیر تهران - یاسوج سقوط کرده در حالت عادی نقص فنی نداشته اما مسیر سخت برای عبور هواپیما انتخاب شده است و قطعا هواپیمای نو از هر لحاظ با هواپیماهای کهنه متفاوت است.
گفتنی است؛ در پی فرضیه های مطرح شده از سوی کارشناسان و توجیه مدیر عامل این شرکت هواپیمایی مبنی بر اینکه درخواست فروش این مدل از هواپیما ها از سوی برخی شرکت های هوایی مطرح شده بود که ما موافقت نکردیم تا در ناوگان های خود بکارگیری کنیم این هواپیما در روز پنجم بهمنماه امسال نیز با مشکلی فنی مواجه شده بود.
این موضوع حاکی از آن است که در روز ۵ بهمنماه امسال پرواز شماره ۳۷۰۴ شرکت هواپیمایی آسمان که با همین مدل از هواپیما انجام میشده پس از بلند شدن از فرودگاه مهرآباد در میانه راه با نقص فنی مواجه میشود و بار دیگر به تهران باز میگردد.
لازم به ذکر است توجیه گری عوامل مرتبط بر این معناست که نمیخواهیم" شرکت آسمان" را تضعیف کنیم؛ پس"خلبان " مقصر است.
301