حضرت زهرا (س) به دنبال، نفی حاکمیت بود/غصب فدک، حذف پایگاه مالی اهل بیت

حجت الاسلام و المسلمین محمدتقی انصاری‌پور درباره علت پافشاری حضرت زهرا (س) در بازپس گیری فدک گفت: حضرت زهرا (س) در خطبه فدکیه بر نقش رهبری صالح اجتماعی تاکید داشتند.

حجت الاسلام و المسلمین محمد تقی انصاری پور در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، درباره علت پافشاری حضرت فاطمه زهرا (س) در بازپس گیری فدک، اظهار کرد: فدک جزو اموالی بود که مسلمانان آن را فتح نکرده بودند و مستقیما به پیامبر اکرم (ص) بخشیده شده بود بنابراین جزو اموال شخصی این بزرگوار به شمار می رفت.

وی با بیان اینکه فدک بنیه مالی اهل بیت پیامبر(ص) محسوب می شد، گفت: سلب فدک از طرف کسانی که آن را غصب کردند، با هدف حذف پایگاه مالی اهل بیت بود.

این استادیار گروه ادیان و مذاهب بیان کرد: ترس خلفای اموی از داشتن فدک کسب عناوین حکومتی و مشروعیت عمومی ائمه در میان مردم بود بنابراین اعتراض حضرت زهرا (س) در این باره نفی حاکمیت بود.

حجت الاسلام و المسلمین انصاری پور ادامه داد: حضرت علی (ع) در این باره می گوید فدک و غیر فدک چه ارزشی برای ما دارد؟ در این رابطه حضرت زهرا (س) به دنبال کسب مال دنیا نبود بلکه مسئله تائید حاکمیت بود زیرا صدیقه طاهره (س) بسیار اهل بخشش بودند و بنا بر بعد سیاسی این مسئله سعی در بازپس گیری فدک داشتند.

این کارشناس مذهبی درباره مضامین خطبه فدکیه اظهار کرد: در فرمایشات فاطمه زهرا (س) در خطبه فدکیه به اهمیت نماز و بنیان های دینی تاکید شده است که اگر شما به فرمان پیامبر (ص) در اجرای فرامین دینی تن داده بودید، نعمت ها از آسمان و زمین بر شما سرازیر می شد.

وی افزود: در واقع این پیام علاوه بر مسلمانان به دیگر پیروان ادیان دینی بنا بر آیه 66 تا 68 سوره مائده سفارش شده است که اگر تورات و انجیل را اقامه کنید، نعمت ها بر شما سرازیر می شود و اقامه به معارف دینی بالاتر از پایبندی فردی به واجبات دینی است.

انصاری پور ادامه داد: به بیانی دیگر این مضامین به دنبال اقامه رهبری صالح دینی است که رعایت شعائر فردی به تنهایی پاسخگو نیست زیرا زمانی در جامعه مسلمانان فردی مانند معاویه و یزید به عنوان خلیفه مسلمین تعیین شود که برایش نماز خواندن یا نخواندن مسلمین اهمیتی نداره بلکه تنها پذیریش حاکمیت آنان مورد اهمیت است نشان دهنده این است که اقامه نماز، روزه و اعمال فردی وقتی که جهت گیری کلی اجتماع به سمت باطل باشد تاثیری ندارد در این رابطه حضرت زهرا (س) در خطبه فدکیه به رهبری صالح اجتماعی تاکید داشتند.

این استادیار گروه ادیان و مذاهب دانشگاه افزود: افرادی که در جنگ صفین با علی (ع) به مخالفت برخواستند مگر اهل نماز و روزه نبودند اما فریب سپاهیان معاویه را خوردند در حالی که علی خود قرآن ناطق بود یا زمانی که حضرت موسی (ع) از کوه طور برگشتند که دیدند که بنی اسرائیل به جای رهبری حضرت هارون به دنبال سامری رفته و باطل را انتخاب کردند بنابر تفسیر قرآن الواح را بر زمین انداختند که این الواح وحی خداوند بودند زیرا در این شرایط دستورات جزیی دینی موثر نیست زیرا زمانی رهبری و دستورات دینی به حال جامعه سودمند است که زیر چتر ولایت صالح انجام شود.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: خطبه فدکه به ولایت صالح حضرت علی (ع) اشاره داشت و خطاب به مردم می گفت اگر شما به ولایت حضرت علی تن بدهید زمینه فراهم شدن خیر و خوبی برای شما و جامعه ایجاد می شود.

حجت الاسلام انصاری پورخاطرنشان کرد: راز ماندگاری ائمه اطهار بخصوص بانو فاطمه زهرا (س) تاکنون در این است که ایشان لحظه لحظه زندگی شان به یاد خدا بودند و امور شخصی را فدای مصالح جمعی می کردند و همواره به دنبال جلب رضایت پروردگار بودند که این بالاترین فداکاری انسان است.

502

کد خبر: 908943

وب گردی

وب گردی