جشنواره‌ مثبت سیزده

جشنواره فیلم فجر با همه فراز و فرودهایش به اتمام رسید و برترین های آن نیز توسط هیأت داوران انتخاب شدند تا فیلمسازان یکسال آینده را برای پرداخت پیرامون اندیشه های شان و ساخت اثر سپری کنند و برای جشنواره سال آینده آماده شوند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، فیلم های این دوره از جشنواره فیلم فجر طبق سنوات گذشته سالیان فیلمسازی در ایران بیشتر به مشکلات و معضلات اجتماعی پیرامون روی آورده و هر کدام به موضوعی و از دریچه نگاه خود به این مهم پرداخته اند.

شاید تنها دو یا سه فیلم در این جشنواره را بتوان یافت که به موضوعات اجتماعی رسیدگی نکرده باشد. فیلم های به وقت شام، تنگه ابوقریب و فیلشاه، فیلم هایی هستند که می توان آن ها را از فیلم های اجتماعی به مفهوم رایج جدا دانست و در دسته فیلم های ماجرا محور قرار داد.

وقتی معضلات اجتماعی به تصویر کشیده می شوند، ذهن منتقدان داخلی به سمت و سوی ممیزی های فیلم و شرایط سنی مخاطبین آن کشیده می شود، که این فیلم تا چه حد ممیزی های لازم را اعمال کرده و شرایط سنی بیننده آن به چه صورت است.

اگر نگاهی گذرا به فیلم های داستانی و انیمیشن جشنواره فیلم فجر بیندازیم و تنها قصه یک خطی آن ها را هم نگاه کنیم می توانیم به شناختی کلی از محدودیت های سنی مخاطب رسید.

فیلم دارکوب: روایت معتادی است که به دنبال فرزند خود است و در این بین چهره ی عریان اعتیاد را درون شهر مشاهده می کنیم.

فیلم عرق سرد: روایت زنی است که توسط شوهر ممنوع الخروج شده و باید همسرش را راضی کند.

فیلم کارکثیف: روایت جوانی است که مجبور به مشروب فروشی می شود.

فیلم بمب یک عاشقانه: روایت عشق دو نوجوان و یک زن و شوهر است در زمان بمباران های شهر تهران.

فیلم جاده قدیم: زنانی را تصویر می کند که درگیر مسائل زناشویی و قربانی تجاوز هستند.

سوءتفاهم: روایت سوء تفاهمی از گروگانگیری دختری است که آن میان دو عشق در جریان است و دو دختر همزمان عاشق یک پسر هستند.

امپراطور جهنم: که پیرامون وهابیت است و صحن های خشن بسیار نیز داراست.

خجالت نکش: فیلمی کمدی پیرامون وازکتومی کردن یک مرد و هوس بچه کردن او در پیری است.

اتاق تاریک: در مورد بچه ای است که می گوید یک نفر غریبه نگاه بد به او داشته است.

چهارراه استانبول: فیلمی است در مورد دختر و پسری که عاشق هم هستند و درگیر ماجرای پلاسکو می شوند.

جشن دلتنگی: داستان آدم هایی که برای فرار از تنهایی و افسردگی به فضای مجازی روی می آورند.

ماهورا: قصه عشق ممنوعه و دزدین دختر قبیله عراقی در گیر و دار جنگ است.

شعله ور: داستان مردی است که رو به اضمحلال می رود، معتاد است و به دنبال زن گرفتن دوباره است.

به وقت شام: پیرامون دو خلبان ایرانی اسیر شده در چنگ داعش است با صحنه هایی همراه با خشونت آشکار.

مغزهای کوچک زنگ زده: در مورد فلاکت مستولی شده بر یک خانواده است و به کشتن خواهر، اعتیاد برادر، قتل، دعوا و زیر پا گذاشتن اصول خانواده مشغول است.

سرو زیر آب: در مورد شهدای جنگ و کار سخت معراج شهدا است آن هم هنگامی که به اشتباه پیکری را به خانواده ای تحویل داده اند.

503

کد خبر: 908949

وب گردی

وب گردی