استعداد های زیادی فرصت رقابت ندارند/ نظام آموزشی مشکل دارد

مدیرسایت آموزشی آلاء در مورد عرضه رایگان فیلم های آموزشی گفت: ما رشته های ریاضی، تجربی و انسانی رو پوشش می دهیم اما فیلم های آموزشی رشته انسانی ما تکمیل نیست و در حال حاضر بیش از 5500 ساعت فیلم آموزشی بر روی سایت قرار دارد.

سهراب ابوذر خانی فرد مدیر سایت آموزشی آلاء در گفت و گو با خبرنگارایسکانیوز در مورد ایده اولیه موسسه گفت: ایده اولیه ایجاد این موسسه از سوی رضا شامیزاده که ازفارغ التحصیلان دانشگاه شریف و همچنین دارنده چندین مدال در رشته ریاضی است، مطرح شد.

وی تصریح کرد: از 5 سال پیش شامیزاده و چند نفر از دانشجویان دیگر تیمی تشکیل دادند و در نتیجه آلاء را ایجاد کردند.

ابوذرخانی در فرد در ادامه افزود: مدیر دبیرستان دانشگاه صنعتی شریف را رئیس دانشگاه شریف تعیین می کند. و کیفیت آموزشی آلاء تحت نظارت دبیرستان دانشگاه صنعتی شریف است.

مدیر موسسه آموزش آلاء در خصوص اساس کار و شکل گیری چنین موسسه ای که آموزش های خود را رایگان در اختیار مخاطبان خود قرار می دهد گفت: ما دیدیم در دبیرستان شریف مدرسان خوبی تدریس می کنند و آمدیم و دوربین های هایی در کلاس آن ها قرار دادیم و شروع به ضبط و فیلم برداری از کلاس های درس کردیم و آن ها را بر روی سایت آلاء قرار دادیم تا بچه ها بتوانند رایگان این فیلم ها را دانلود کنند.

وی افزود: با تدریس کل دروس پیش دانشگاهی و پایه شروع کردیم و عملا کار را تا یکی دوسال اینگونه پیش بردیم.

وی در خصوص توسعه تهیه فیلم های آموزشی سایت آلاء گفت: ما در مرحله بعدی کار خود ، کلاس های خالی تشکیل دادیم که در آن مطالب فشرده تر گفته می شد و شروع کردیم برای بچه های سوم دبیرستان دروس نهایی آن ها را تدریس و ضبط کردیم و برای این کار دو استادیو فیلم برداری اجاره کردیم.

ابوذرخانی فرد ادامه داد: برای این کار ما یکی از آزمایشگاه‌های دبیرستان دانشگاه شریف را خراب کردیم و در آنجا شروع به فیلم برداری کردیم و بر روی سایت قرار دادیم که در حال حاضر بیش از ۵۵۰۰ ساعت فیلم آموزشی بر روی سایت قرار دارد.

مدیر سایت آموزشی آلاء در خصوص رشته هایی که پوشش می دهند گفت : ما رشته های ریاضی، تجربی و انسانی رو پوشش می دهیم ولی فیلم های آموزشی رشته انسانی ما تکمیل نیست.

وی در خصوص این که چگونه اساتید حاضر می شوند رایگان کلاس های خود را در اختیار تیم آلاء برای ضبط بگذارند ابراز کرد: دو سال اول آلاء که فیلم دردبیرستان شریف ضبط می شد به دبیر گفتیم هدف خیر است و شما بابت این کار هزینه اضافه تری دریافت نکنید آن ها هم به خاطر آشنایی که با ما داشتند این کار را قبول کردند.

مدیر سایت آموزشی آلاء ادامه داد: دو سال بعد با هر دبیری صحبت می کردیم آسان قانع می شدند که کار ما با هدف خیر انجام می شود و راحت تر توانستیم اعتماد آن ها را جلب کنیم و بعد از آن درخواست همکاری به دبیرهای مختلف دادیم تا بتوانیم مفاهیم درسی را با بیان ها مختلف و سبک های مختلف تدریس کنیم.

ابوذر خانی فرد با اشاره به این که 5 سال است این سایت آموزشی شکل گرفته است در مورد مشکلات آن گفت : بزرگترین مشکل ما مسائل مالی بود که خدا رساند و هیچ کسی به ما کمک نکرده و بیشتر کمک رسانی ها از جانب شامیزاده بود و شخصی تامین شد یک سری موارد فنی هم بود که بچه های خودمان آن را حل کردند.

وی با اشاره دوست دارم آلا روی ترکیب نخبگی کشور کار کند گفت: اگر بگوییم که نخبه ها فقط در مناطق خاصی از کشور زندگی می کنند درست نیست و نامردی است چرا که استعداد های زیادی در کشور هست که فرصت رقابت ندارند یکی از اهداف آلاء این است که همه زمینه ها ی برابر برای رقابت داشته باشند؛ این که بخواهیم بگوییم چون تو درمنطقه دو هستی و سهمیه داری کار قشنگی نیست.

ابوذرخانی فرد با اشاره به این که نظام آموزشی کشور مشکل دارد افزود : دراین نظام آموزشی کمتر به این امر پرداخته می شود که چه کسی چه استعدادی دارد و چه کاری می خواهد انجام دهد.

وی تصریح کرد: اگر می گوییم نظام آموزشی مشکل دارد باید راه حل بهتری هم ارائه کنیم و به نظرم اگر افراد نخبه بالا بیایند و در جایگاه خوبی قرار بگیرند می توانند موفق باشند و سعی کردیم این دغدغه را ایجاد کنیم که سیستم آموزشی نیاز به تغییر دارد.

به دنبال آن هستیم که با مخابرات و همراه اول قرار دادی ببندیم تا دانش آموزانی که در روستا ها هستند بتوانند به نحوی فیلم ها را دریافت کنند؛البته تاکنون به نتیجه نرسیده اما دنبال آن هستیم

مدیر سایت آموزشی آلاء در خصوص رساندن فیلم های آموزشی خود به دست کسانی که دسترسی به اینترنت ندارند گفت: به دنبال آن هستیم که با مخابرات و همراه اول قرار دادی ببندیم تا دانش آموزانی که در روستا ها هستند بتوانند به نحوی فیلم ها را دریافت کنند؛البته تاکنون به نتیجه نرسیده اما دنبال آن هستیم.

وی در خصوص برنامه های دیگر آلاء گفت: پیگیر دو موضوع هستیم. یکی این که اینترنت آلاء رایگان شود و موضوع دیگر اینکه مکان هایی برای بچه هایی که اینترنت ندارند فراهم شود تا فیلم ها را از آن جا دریافت کنند و متاسفانه هنوز به دلیل اینکه از توان اجرایی مجموعه ما نمی توانیم بگوییم هر کسی خواست بیاید از دبیرستان فیلم ها را دریافت کند.

ابوذرخانی فرد در خصوص این که آیا مسئولان از این کار خیر باخبر هستند یا نه گفت : پاسخ به این که خبردارند یا ندارند سخت است ولی کسی به ما کمک نکرده است و وابستگی به هیچ نهاد دولتی و حکومتی نداریم .

مدیر سایت آموزشی آلاء با اشاره به این که بیشترین مخاطب آن ها از رشته تجربی است گفت : رشته تجربی داوطلب زیادی دارد و طبیعی است که قشر زیادی از مخاطبان را تشکیل می دهد و گروه سنی هم دانش آموزان ودبیران مخاطب ما هستند.

وی تصریح کرد: دبیرانی در تهران هستند که می بینند مباحث آموزشی چگونه تدریس می شود، یک سری معاونان آموزشی مدارس و مدیران مدارس مخاطب ما هستند به طور مثال می خواهند ببینند مدرسه شریف چه آموزشی را دارد که آن ها هم استفاده می کنند.

ابوذر خانی فرد در خصوص بیشترین دریافت اینترنتی فیلم ها ادامه داد: در این بحث در تهران بیشترین دانلود را داریم.

مدیر آلاء در خصوص بزرگترین مشکلی که با آن مواجه هستند گفت: بزرگترین مشکلی که به دنبال برطرف کردن آن هستیم مسائل مالی است که فشار زیادی را به مجموعه وارد می کند و دنبال راه حل های مختلفی هستیم که بتوانیم هزینه های خودمان را تامین کنیم و بتوانیم این خدمات را همچنان رایگان ارائه بدهیم.

در کانال تلگرامی آلاء بیش از 50 هزار نفر عضو هستند و در حال حاضر آمار ما 163 هزار نفر از ما سرویس می گیرند

وی درمورد مخاطبان آلاء گفت: در کانال تلگرامی آلاء بیش از 50 هزار نفر عضو هستند و در حال حاضر آمار ما 163 هزار نفر از ما سرویس می گیرند . در بحث این که چه قدر دانلود می شود می توانم بگویم که در هر ثانیه 420 مگابایت از سرور ما خارج می شود و در ماه بالای 130 ترابایت از سرو رهای ما دانلود می شود.

ابوذرخانی در پایان گفت: در حال حاضر بسیاری از افراد آلاء را نمی شناسند و ما قشر کمی را توانستیم جذب کنیم چرا که پولی نداشتیم تا بتوانیم تبلیغات کنیم و معرفی ما هم دهان به دهان پخش شده پس اگر این موضوع را اطلاع رسانی کنند عملا نیاز ما برای فرستادن دبیر به شهرستان ها کاهش پیدا می کند.

خبرنگار :مجید فاضلی

700

کد خبر: 909050

وب گردی

وب گردی