لزوم حمایت از ایده های دانشجویی جهت تبدیل به محصول فناورانه

نخستین جشنواره ایده پردازی هوایی و هوانوردی توسط انجمن علمی هوافضا و کارآفرینی دانشگاه تهران در باشگاه دانشجویان این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ نخستین جسنواره ایده پردازی هوایی و هوانوردی توسط انجمن علمی هوافضا و کارآفرینی دانشگاه تهران در باشگاه دانشجویان این دانشگاه برگزار شد.

در حین برگزاری این مراسم دکتر سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران گفت: سانحه ی هوایی واقعه ی تأسف باری بود که در آن 2 تن از دانشجویان دکتری دانشکده محیط زیست را از دست دادیم و امیدواریم که تدابیری اندیشیده شود که این وقایع کمتر اتفاق بیفتد چون آمار حوادث هوایی در کشور ما بالا است و یکی از مهمترین دستاوردهای چنین جشنواره هایی آن است که از ایده پردازی جوانان استفاده می شود.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران افزود: معاونت علمی حمایت های خوبی از فعالیت هایی دانشجویی داشته است که در کشور ما مشکلات زیاد و امکانات کم است و با توجه به نیازهای جامعه علمی، کمبود امکانات داریم با این وجود هنوز از ظرفیت های موجود استفاده نکرده ایم و بخش هایی از این ظرفیت ها مغفول واقع شده است.

دکتر سرسنگی تصریح کرد: دانشگاه تهران 180 انجمن علمی در حوزه های مختلف دارد که به این تعداد قانع نیستیم و در برنامه های توسعه ای سال های آتی این تعداد باید به 500 برسد اما از ظرفیت موجود استفاده ی کافی صورت نگرفته است.

او خاطر نشان کرد: دو انجمن کارآفرینی و هوافضا این جشنواره ی پربار را برگزار کرده اند که جوانان متعهد و علاقه مند در انجمن های علمی دانشجویی اقداماتی را انجام می دهند و چند سازمان طویل توانایی برگزاری جشنواره هایی با چنین کیفیت ندارند.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران ادامه داد: اگر سازمان ها بخشی از فعالیت های خود را به دانشجویان و جوانان واگذار کنند پویایی و نشاط بردانشگاه ها حاکم می شود و باید ظرفیت ها شناسایی شوند که اگر صد تا از انجمن های علمی دانشگاه تهران فعال باشند باید سالانه بیش از 50 همایش و جشنواره با این کیفیت برگزار شود و ضرورت دارد کار در انجمن های علمی را جدی تر بگیریم و خیلی از این ایده ها می تواند به جریانات بزرگ کشور تبدیل شوند.

وی اظهار کرد: در زمانی که عملیات ولفجر 8 اتفاق افتاد و دشمن تمام پل های ما را از بین برد بین نیروهای خط مقدم و عقب فاصله افتاد و برای رفع این معضل جوانانی با سن دانشجو طرح سد خاکی را طراحی کردند هم چنین مدیران حاضر نیستند بپذیرند که نسل جدید جوانان امروزی هم می توانند کارساز باشند به شرطی که آن ها را باور داشته باشیم.

دکتر سرسنگی تصریح کرد: در کشور ما حلقه ی مفقوده ای وجود دارد که ایده های خوبی ارائه می شود اما این ایده ها به تولید و محصول تبدیل نمی شوند و به زیرساخت هایی نیاز دارند و اگر حلقه ی مفقوده به درستی جای گذاری نشود هیچ کدام از این جشنواره ها سرانجام خوبی ندارد و سرخوردگی دانشجویان را به دلیل عدم حمایت از ایده ها به دنبال دارد که در نتیجه فرار مغزها و نخبگان اتفاق می افتد.

او افزود: در پوستر جشنواره جای پارک علم و فناوری دانشگاه تهران خالی است و آمادگی داریم در پارک علم و فناوری دانشگاه جایگاه مناسبی را برای انجمن های علمی و ایده پردازی در نظر بگیریم که پارک علم و فناوری نیز اعلام حمایت کرده است.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران ادامه داد: یک ایده زمانی که به محصول نهایی تبدیل شود کامل می شود یک اثر هنری هم زمانی کامل است که مخاطب از آن استفاده کند و بر جامعه تأثیر بگذارد که کارآفرینی یکی از برنامه های سه گانه توسعه و تحول دانشگاه تهران است و امروز باید به مسؤلیت های اجتماعی و آینده ی دانشجویان فکر کنیم.

سرسنگی گفت: رئیس دانشگاه هاروارد یک کتابی تدوین کرده است که اذعان می کند برنامه و مسؤلیت دانشگاه هاروارد اشتباه بوده است و مسؤلیت دانشگاه ها، ساختن فردی است که به درد جامعه ی خود بخورد و نیاز است در خصوص حضور اجتماعی و نقش آفرینی دانشجویان در جامعه تدابیری اندیشیده شود.

202

کد خبر: 909052

وب گردی

وب گردی