وزارت راه و وزارت کار به صورت خانوادگی اداره می شوند/ به هیچ عنوان از پیگیری استیضاح کوتاه نمی آییم

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: برخی وزارتخانه ها به صورت خانوادگی در حال مدیریت هستند، بنابراین ما وظیفه خود می دانیم تا نسبت به استیضاح وزاری راه و شهرسازی و کار،تعاون و رفاه اجتماعی اقدام جدی کنیم.

داریوش اسماعیلی، نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی که به عنوان یکی از نمایندگان امضاکننده نامه استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی مطرح است، در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز دلیل استیضاح این دو وزیر را اینگونه بیان کرد: اصل موضوع بدین صورت است که هر دو وزارتخانه بدون مدیر در حال اداره شدن هستند، ربیعی و آخوندی انگیزه و برنامه ای برای اداره وزارتخانه های متبوع خود ندارند و نسبت به برنامه هایی که این دو وزیر در زمان کسب رای اعتماد در صحن مجلس شورای اسلامی اعلام کرده بودند، پایبند نیستند.

او به مشکلات موجود در وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی اشاره و بیان کرد: شرکت های صندوق بازنشستگی کشوری، صندوق بازنشستگی فولاد و شرکت های وابسته به تامین اجتماعی در بدترین وضعیت ممکن قرار دارند، به طوری که تعداد شرکت های زیان‌ده آنها بسیار بالاست و متاسفانه هر چه تذکر داده می شود تا در زمینه واگذاری شرکت های زیان ده اقدام شود اما نسبت به تذکرات و سوالات مطرح شده از سوی نمایندگان بی توجهی می کنند و در حال حاضر این وزارتخانه به اتاق خلوتی تبدیل شده‌اند که براساس تمایلات شخصی مدیریت می شوند.

اسماعیلی اظهار داشت: علیرغم وعده هایی که به افراد در جهت مدیریت صندوق ها داده شده اما در حال حاضر صندوق بازنشستگی کشوری، صندوق بازنشستگی فولاد و شرکت های وابسته به تامین اجتماعی در معرض ورشکستگی کامل قرار گرفته اند.

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات موجود در حوزه وزارت راه وشهرسازی گفت: اخیرا در این وزارت با مشکلات بسیاری مانند حادثه کشتی سانچی و برخورد هواپیما با کوه دنا همراه بودیم، نسبت به هواپیمایی که طى چند روز گذشته دچار نقص فنی بوده و یک بار دیگر خلبان این هواپیما به دلیل نقص فنی با گرفتاری از سقوط نجات داده است، چه کسی پاسخگو است؟ وزیر کار به دلیل اینکه شرکت هواپیمایی آسمان زیرمجموعه وزرارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی قرار دارد و همچنین وزیر راه باید به عنوان مدیران ارشد این دو وزارتخانه نسبت به حادثه اخیر پاسخگو باشند.

او خاطرنشان کرد: تمام این مسائل در کنار یکدیگر نشانگر بی توجهی دو وزیر نسبت به وزارتخانه های متبوع خود است و می توان گفت که این دو وزارتخانه به صورت خانوادگی در حال مدیریت هستند، بنابراین ما وظیفه خود می دانیم تا نسبت به استیضاح این دو وزیر اقدام جدی در پیش گیریم.

اسماعیلی با بیان اینکه استیضاح در صحن علنی مجلس با رای مثبت همراه خواهد شد، گفت: تعداد امضاکنندگان نمایندگان مجلس براى استیضاح دو وزیر 15 نفر است و به دنبال استیضاح با تعداد امضاى بالا نبودیم وگرنه تعداد امضاکنندگان از 100 نماینده عبور می کرد.

به گفته او، باتوجه به لابی گری های سنگین این دو وزارتخانه به خصوص وزارت کار در مجلس، ترجیح دادیم تا امضا به صورت محدود جمع آوری شود.

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان کوتاه نمی آییم و تا پایان پیگیر استیضاح هستیم، اظهار داشت: هیات رئیسه مکلف به رسیدگی این موضوع است، استیضاح به گونه ای امضا شده که هر 3 فراکسیون امید، ولایى و مستقل در امضاى نامه استیضاح مشارکت دارند و این موضوع نشان می دهد که به هیچ عنوان استیضاح با انگیزه سیاسی جهت انتقاد از دولت مطرح نشده است.

او با اشاره به صحبت های برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر بالا بودن حجم کار در وزارتخانه ها و تاثیرگذارى آن بر عملکرد وزرا، افزود: زیاد بودن حوزه کاری در وزارتخانه ها دلیل منطقی برای کم کاری وزیران نیست، مگر کل کشور چند رئیس جمهور دارد؟ یک رئیس جمهور با یک کابینه داریم و هر وزیری مسئولیتی را در این کابینه برعهده دارد که باید به خوبى انجام وظیفه کنند.

اسماعیلی با بیان اینکه وزارت راه و وزارت کار با توجه به گستردگی حوزه ها باید چندین قائم مقام در حد وزیر داشته باشند، گفت: وزیر باید تصور کند که رئیس جمهور یک کشور است که کشورش مجموعه‌ی وزارتخانه است، بنابراین حجم کار دلیل بی کفایتی وزیران نیست بلکه عدم مدیریت باعث ایجاد مشکلات و ضعف در عملکرد وزیران شده است.

401

کد خبر: 909246

وب گردی

وب گردی