صادرات بیش از 300 میلیون دلار محصول پتروشیمی به خارج از کشور/ تولید کاتالیست با اتکا به دانش داخلی

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند میزان تولید در این مجموعه را یک میلیون و 800 هزار تن عنوان کرد و گفت: مواد تولیدی این مجتمع شیمایی و پلیمری است که از این میزان تولیدات به طور میانگین سالانه نزدیک 300 میلیون دلار به کشورهای ترکیه، اروپا، آسیای میانه و سایر کشورها صادر می شود.

ابراهیم ولدخانی مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در پاسخ به این سوال که چرا تا به امروز در صنعت پتروشمی به سمت تولید کاتالیست حرکت نکرده‌ایم، اظهار کرد: برای اینکه هنوز متاسفانه به دانش داخلی اعتماد و اطمینان نداریم. اگر ما اطمینان به دانش و پژوهش داخلی و پژوهشکده ها داشته باشیم می توانیم دانش بسیار خوب را در داخل کشور تولید و ایجاد کنیم. بنابراین عدم اعتماد دولت و مسئولان به تولید داخلی باعث شده است که در این زمینه کمتر موفقیت‌هایی داشته باشیم.
او میزان سرمایه گذاری برای اجرای پروژه شرکت بین المللی قشم را 1.8 میلیون یورو عنوان کرد و گفت: برای تجاری سازی کاتالیست SAC500 رقمی در حدود 20 میلیارد تومان هزینه شده است.
ولدخانی در خصوص همکاری شرکتهای دانش بنیان با شرکت پتروشیمی شازند اظهار کرد: در این زمینه اگر محصولی مراحل تحقیق را طی کرده باشد و به مرحل تولید برسد به طور یقین ما آمادگی حمایت از محصول آنها را داریم.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند با بیان این که این شرکت پیشنهاد شرکت پژوهش و فناوری را همسو با اقتصاد مقاومتی برای تجاری سازی این کاتالیست پذیرفته است، ادامه داد: هدف اصلی ما از این همکاری خودکفایی در تولید کاتالیست بوده است.
او با تاکید براینکه با دانشگاههای مختلف کشور تفاهم نامه هایی را در جهت توسعه فعالیت های تولید این شرکت به امضا رساندیم افزود: ما در این راستا یک آرندی(موسسه تحقیقاتی) قوی داریم که به طور مرتب محصولات را بروز و محصولات جدید را تولید می کند.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند، میزان تولید در این مجموعه را یک میلیون 800 هزار تن محصول نهایی و میانی عنوان کرد و گفت: مواد تولید این مجتمع شیمیایی و پلیمری است که از این میزان تولیدات به طور میانگین سالانه نزدیک 300 میلیون دلار به کشورهای ترکیه، اروپا، آسیای میانه و سایر کشورها صادر می شود.
ولدخانی تاکید کرد: مهم‌ترین برنامه کاری ما این است که تولید کاتالیست نسل جدید را وارد شرکت کنیم البته با توجه و اتکا به دانش داخلی.
او در پاسخ به این سوال که پتروشیمی شازند هم اکنون با کمبود نفتا دست و پنجه نرم می کند و چرا دولت در این زمینه اقداماتی را انجام نداده است اظهار کرد: برای اینکه خود دولت مشکلاتی در ساخت بنزین دارد و بیشتر سعی می‌کند که از نفتا برای تولید بنزین استفاده کند چرا که بنزین یکی از محصولات استرانژیک کشور است.


402

کد خبر: 909344

وب گردی

وب گردی