شهرکرد-ایسکانیوز: مجوز محیط زیست داشتن یا نداشتن پروژه تونل گلاب 2 این روزها محل بحث است و پی‌در‌پی اخباری در رد یا تائید مجوز این پروژه مخرب محیط زیست منتشر می‌شود. وضعیتی که این شائبه را که این پروژه با لابی‌گری در حال به انجام رسیدن است تقویت می‌کند. نماینده شهرکرد اما می‌گوید که مسوولین نباید بگذراند لکه ننگ این تصمیم بر دامن‌شان بیافتد.


سعید زمانیان دهکردی، نماینده شهرکرد در مجلس شورای اسلامی، از نامه‌ای که به معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست نوشته صحبت می‌کند: «در این نامه توضیح داده‌ام که انجام این پروژه مشکلات امنیتی، سیاسی و اجتماعی را به همراه خواهد داشت و تحت هیچ شرایطی نباید به این شکل به انجام برسد.»


این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس از پیگیری‌هایش درباره مجوز داشتن یا نداشتن گلاب 2 می‌گوید: «من از معاون زیست انسانی سازمان محیط زیست و همچنین معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس پرسیدم و پاسخ این بود که هیچ مجوزی وجود ندارد.»


نماینده شهرکرد عواقب لابی‌گری برای این تصمیم بزرگ را متوجه مسوولان درگیر در آن می‌داند: «سازمان محیط زیست، شورای آب و وزارت نیرو نباید خدای ناکرده براساس لابی‌گری و کار غیرکارشناسی این کار را انجام دهند. سازمان محیط زیست باید در برابر زیاده‌خواهی عده‌ای ایستادگی کند نه اینکه تسلیم شود.»


این نماینده مجلس برخی از تاثیرات منفی انتقال آب از تونل گلاب 2 را اینگونه بیان می‌کند: «این پروژه باعث خشکی محیط از چمنار در چهار محال تا گاوخونی در اصفهان می‌شود. چون آب زاینده رود تغییر مسیر داده و به سمت نجف‌آباد، تیران و رضوانشهر می‌رود. پروژه‌های انتقال آب در این منطقه از کشور باعث می‌شوند تا استان‌های چهار محال و بختیاری و اصفهان از حیض انتفاع خارج شوند. اما خود مردم اصفهان هم صدمه‌های سنگینی خواهند خورد.»


او ادامه می‌دهد: «به مردم اصفهان باید واقعیت‌ها را گفت. خسارتی که مردم اصفهان می‌خورند بیش از چهار محالی‌ها و خوزستانی‌هاست. اگر رودخانه تغییر مسیر بدهد روستاهای حاشیه رود برای همیشه خشک خواهند شد. مناطقی که با این مشکل روبه‌رو می‌شوند بیشتر در استان اصفهان هستند. آبی که از این مناطق گرفته می‌شود را نمی‌شود تامین کرد چون آب دیگری وجود ندارد که به آنها بدهند.»


او از آواره‌گی مردم پس از اجرای این طرح می‌گوید: «چشمه سفید چهار محال خشک خواهد شد. مردم بیدگان آواره می‌شوند. آواره‌گی سرنوشت اهالی اطراف منطقه کوهرنگ هم خواهد بود. این پروژه مشکلات محیط زیستی و اجتماعی را به طور توامان در چهارمحال و بختیاری و استان‌های همجوار به بار می‌آورد. در چها محال 200 تا 300 هزار نفر آواره می‌شوند.»


سعید زمانیان دهکردی با اشاره به اینکه تغییر بستر رودخانه از نظر شرعی، عرفی و قوانین سازمان یونسکو مشکل دارد از مسوولان خواست تا این کار را به نام خود ثبت نکنند: «از ریاست جمهوری، رئیس سازمان محیط زیست و وزارت نیرو می‌خواهم که با توجه به ادله موجود حواسشان باشد که خدای ناکرده این لکه سیاه در کارنامه این دولت ثبت نشود. وزارت نیرو نباید تحت تاثیر فشارهای مضاعف این پروژه را انجام دهد.»


نماینده شهرکرد درباره فعالیت‌هایی که می‌تواند مانع این تصمیم ضدمحیط زیستی شود نیز می‌گوید: «دفتر پژوهش‌های مجلس، سازمان بازرسی کل کشور و دستگاه‌های امنیتی این طرح را خلاف می‌دانند و درباره اثرات سوء آن اخطار داده‌اند. ما هم از همه ابزارهای قانونی استفاده می‌کنیم یعنی از همه ابزارهای نظارتی و حتی قضایی تا مانع این تخریب بزرگ شویم.»

کد خبر: 90936

وب گردی

وب گردی