بروز حوادث نشان از قصور مسئولان دارد/ مشکلات، بهانه مسوولان در زمان ضعف آن‌ها است

اگر مسئولان مربوطه در همه زمینه ها موضوع پیشگیری را در اولویت کاری خود قرار دهند بدون شک، شاهد اتفاقات ناگواری در کشور نخواهیم بود و بروز این همه حوادث در کشور، نشان از قصور مسوولان در نحوه مدیریت آنها دارد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ صبح روز یکشنبه ( 29 بهمن ماه) هواپیمای "ای تی آر" شرکت هواپیمایی آسمان ساعت هشت صبح، فرودگاه مهرآباد تهران را به مقصد یاسوج ترک کرد و در حوالی پادنا از توابع سمیرم در استان کهکیلویه و بویراحمد از رادار خارج شد و به ارتفاعات کوه دنا برخورد کرد. متأسفانه در این هواپیما تمام سرنشینان آن که 66 نفر بودند جان خود را از دست دادند.

گفتنی است که همین هواپیما در روز پنجشنبه (5 بهمن ماه) تهران را به مقصد یاسوج ترک کرده و در فراز آسمان اصفهان دچار نقص فنی می شود و به ناچار به فرودگاه مهرآباد تهران باز می گردد تا نقص فنی آن را برطرف کنند. جالب این است زمانی که هواپیما در فرودگاه مهرآباد می نشیند به مسافران آن اجازه خروج از هواپیما را نمی دهند و چند ساعت طول می کشد که نقص فنی آن برطرف شود و دوباره تهران را به مقصد یاسوج ترک می کند. البته ناگفته نماند که در گذشته، همین هواپیما به دلیل اینکه نقص فنی داشته به مدت 6 ماه زمین گیر بوده تا بعد از برجام از خارج کشور قطعات برای آن، تهیه می کنند و دوباره به ناوگان هوایی کشور محلق می شود.

رییس سازمان هواپیمایی کشور، گفت: هواپیمای تهران - یاسوج مجهز به سیستم ELT بوده اما علت عمل نکردن آن مشخص نیست.

"علی عابدزاده" در خصوص که این هواپیما چند سال در شیراز زمین‌گیر بوده است، اظهار داشت: در این خصوص، باید خود شرکت هواپیمایی پاسخگو باشد ولی آنچه ما می‌دانیم این است که بعد از برجام توانستند قطعات هواپیما را خریداری کنند. منابع تعمیراتی موتور هواپیمای ATR محدود است بنابراین هواپیما حدود شش سال زمین‌گیر بوده است.

گفتنی است عملکرد سیستم ATR به‌گونه ای است که بلافاصله پس از برخورد هواپیما با مانع یا بروز حادثه‌ای برای آن، با ارسال سیگنال‌هایی موقعیت جغرافیایی هواپیما را اعلام می‌کند. اما در هواپیمای ATR آسمان این سیستم عمل نکرد تا علاوه بر طولانی شدن روند یافتن لاشه آن، گمانه‌زنی‌ها متعددی درباره دلایل فعال نشدن ELT از جمله عدم پرداخت هزینه‌های مربوط به شارژ این سیستم مطرح شود.

ستاد مدیریت بحران در این حادثه هم ضعیف عمل کرد

جالب این است که روز یکشنبه (29 بهمن) و طبق اعلام هواشناسی مبنی بر اینکه شرایط جوی اصفهان و کهکیلویه و بویر احمد مناسب نیست ولی به این هواپیما اجازه پرواز داده می شود و همین شرایط جوی نامناسب باعث می شود که خلبان این هواپیما در نزدیکی ارتفاعات دنا در اوج گرفتن ناتوان بماند و هواپیما با قله دنا برخورد می کند و این حادثه ناگوار رخ می دهد. اینک سازمان هواپیمایی کشور، بایستی پاسخگو باشد که به هواپیمایی که هم دچار نقص فنی است و 25 سال سن دارد و هم شرایط جوی در منطقه نزدیکی مقصد مناسب نیست؛ چرا مجوز پرواز آن را صادر کرده است؟!

با وجود اینکه این حادثه ناگوار رخ داد و خانواده های بسیاری دل نگران و چشم انتظار خبری از آخرین وضعیت هواپیما و سرنشینان آن بودند؛ متأسفانه مثل گذشته، سازمان مدیریت بحران کشور و دیگر نهادهای مربوطه، ضعیف عمل کردند و نتوانستند به موقع محل سقوط هواپیما را تشخیص بدهند. پس از گذشت 48 ساعت و در روز سوم تجسس، نیروهای امدادی توانستند لاشه هواپیما را در ارتفاعات دنا پیدا کنند و جالب این است که بهانه مسوولان در خصوص اینکه چرا دیر موفق به پیدا کردن لاشه هواپیما شده اند، صعب العبوری و کوهستانی بودن منطقه را عنوان کرده بودند. با توجه به این که لاشه هواپیما در صبح روز گذشته (سه شنبه 1 اسفندماه) پیدا شد و طبق گفته مسوولان قرار بود که اجساد سرنشینان این هواپیما را تا عصر همان روز از ارتفاعات دنا به پایین کوه منتقل کنند ولی باز هم این وعده مسوولان عملی نشد و ضعف آنان بیش از پیش نمایان شد.

انتقال اجساد به پایین کوه دنا ممکن است تا هفته آینده طول بکشد

جالب این است که مسوولان سازمان هواپیمایی کشور با توجه به اینکه می دانستند این هواپیما در نزدیکی ارتفاعات دنا در حوالی پادنا از رادار خارج شده است و حدس آنان هم همین بود که هواپیما در همین ارتفاعات سقوط کرده و با توجه به اینکه نیروهای امدادی و مردمی زیادی هم در منطقه بسیج شده بودند ولی یافتن لاشه هواپیما 48 ساعت به طول انجامید و درک این موضوع برای مردم خیلی سخت و دشوار است.

اینک که نیروهای امدادی نتوانستند که تا عصر روز گذشته (سه شنبه) اجساد سرنشینان هواپیما را به پایین ارتفاعات دنا منتقل کنند و با توجه به پیش بینی های سازمان هواشناسی مبنی بر بارش برف و کولاک در منطقه محل حادثه، در امروز (چهارشنبه) حاکی از این است که کار نیروهای امدادی برای انتقال اجساد به پایین ارتفاعات خیلی سخت خواهد شد و باید منتظر ماند که آیا نیروهای امدادی در این خصوص موفق می شوند.

استاندار اصفهان در این خصوص، گفت: عملیات انتقال پیکرها ممکن است تا جمعه ادامه یابد.

"محسن مهرعلیزاده" افزود: کوهنوردان در منطقه حضور دارند اما با توجه به مشکل بودن حضور در ارتفاعات به کوهنوردان ماهرتری نیاز داریم و از همین رو با فدراسیون کوهنوردی تماس گرفته ام و قرار شده که تجهیزات آنها را تأمین کنیم تا این افراد در منطقه مستقر شوند.

باید گفت که از گفته مسوولان اینجوری استنباط می شود که کار یافتن تمامی اجساد سرنشینان هواپیما و انتقال آنان به پایین ارتفاعات دنا چند روزی طول بکشد و با توجه به شرایط جوی منطقه طی امروز (چهارشنبه) و روزهای آینده، کار انتقال اجساد با مشکلاتی روبرو خواهد شد و حتی ممکن است که این موضوع تا اوایل هفته آینده هم به طول بینجامد.

نظارت بهتر مسوولان مانع وقوع حوادث می شود

شب گذشته (شامگاه سه شنبه) سازمان هواپیمایی کشور از ورود هیأت فرانسوی هفت نفره به منظور همکاری در روند بررسی علت سقوط هواپیمای "ای تی آر" شرکت هواپیمایی آسمان به تهران، خبر داد و اعلام کرد: براساس استانداردهای بین المللی، کشور طراح و سازنده هواپیما می تواند پس از بروز سانحه، نماینده ای برای شرکت در بررسی سانحه هواپیما اعزام کند. به همین منظور تیمی از کشور طراح و سازنده هواپیما شامل سه نفر از اعضای کمیته بررسی سوانح دولت فرانسه و ۴ نفر از نمایندگان کارخانه سازنده ATR هم اکنون وارد تهران شدند.

بر اساس اعلام سازمان هواپیمایی کشوری، موتور هواپیما تولید کشور کانادا است که نمایندگان این کشور نیز برای همکاری اعلام آمادگی کرده اند تا در صورت نیاز، مشاورانی از کارخانه سازنده موتور را به ایران بفرستند.

بنابراین به این نتیجه خواهیم رسید اگر مسئولان در خصوص پیشگیری از وقوع حادثه موفق عمل کنند هیچوقت شاهد این چنین حوادثی در کشور نخواهیم بود ولی متأسفانه برخی از مسئولان در زیر مجموعه های خود دچار اشتباهاتی می شوند که جبران آن غیر ممکن خواهد بود و اگر مسوولان سازمان هواپیمایی کشوری و وزیر راه و شهرسازی، نظارت بهتری بر ناوگان هوایی و دیگر ناوگان حمل و نقل عمومی می داشتند بدون شک، نه شاهد این حادثه دلخراش می بودیم و نه ناوگان حمل و نقل عمومی این همه تلفات جانی و مالی را بر جای می گذاشت.

منبع: تیتر برتر

401

کد خبر: 909423

وب گردی

وب گردی