آثاری ماندگار می‌شود که آیینه مردم باشد

آهنگساز و نوازندهٔ سنتور، گفت: آثاری ماندگار می شود که با زندگی هر روز مردم آمیخته شود و برای منافع مالی ساخته نشده باشد.

حسین پرنیا در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره کاهش ماندگاری آثار موسیقی در دوره اخیر، اظهار کرد: در حال حاضر از تهیه کننده تا خواننده با اهداف تجاری به تولید آهنگ دست می زنند به همین دلیل است که آثار موسیقی در کشور ما تاریخ مصرف دارد.

وی با اشاره به اینکه خوانندگان به دنبال ماندگاری آثار نیستند، ادامه داد: موسیقی ماندگار اثری است که با زندگی مردم آمیخته شود و در واقع آیینه آنها باشد چراکه آثاری در ذهن افراد ماندگار می شود که بتوانند از درون مایه های موسیقی برای زندگی الهام بگیرند.

این آهنگساز با اشاره به اینکه هنرمندان باید بدون دغدغه آثار دلخواهشان را تولید کنند، گفت: ممیزی ها برای هنرمندان فعالیت ها را بسیار دشوار می کند. اگر ممیزی ها کم شود، بی شک هنرمندان هم می توانند آثار ماندگاری را در اختیار مخاطبان قرار دهند.

پرنیا با اشاره به اینکه در آثار هنرمندان باید بوی زندگی وجود داشته باشد، افزود: بسیاری از آثاری که در حال حاضر تولید می شوند مانند فیلم هایی هالیوودی پشت صحنه های دردناکی دارد، هالیوود جایی است که آثار سیاسی توسط سیاسون با موضوعات متفاوت از جمله هشدار ، رمانتیک و... سفارش داده می شود و با توزیع این آثار در بخش های مختلف جهان در دسترس عموم مردم قرار می گیرد.

** هنرمندان در جشنواره ها با خیالی آسوده اجرا می کنند

این آهنگساز همچنین درباره برگزاری کنسرت در ماه های آینده، گفت: متاسفانه درماه های آینده به دلیل شرایط سخت اجراها، نمی توانم کنسرت برگزار کنم.

وی ادامه داد: کنسرت برگزار کردن برای من بسیار سخت است چراکه اجراهای من بیشتر هنری و پژوهشی هستند و مخاطب خاص خودشان را دارند.

پرنیا با اشاره به اینکه در طول سال بیشتر از یکی دو بار نمی توانم کنسرت برگزار کنم، گفت: معمولا رسانه ها و تبلیغات موسیقی مصرفی و تجاری را به سمع نظر می رسانند به همین دلیل آثار من مخاطب خاص دارد.

وی درباره اجراهای جشنواره موسیقی فجر، اظهار کرد: جشنواره ها بی دغدغه ترین اجراهایی است که هنرمند می تواند بدون دخالت ممیزی ها اجرا کند و دغدغه بسیاری از حواشی را نداشته باشد.

این آهنگساز افزود: خوانندگان در جشنواره های مختلف می توانند حداقل 90 درصد حواس خود را به موسیقی و 10 درصد دیگر را به حاشیه ها بدهند.

** آواهای درونی افراد مسن را به نت تبدیل می کنم

پرنیا در ادامه درباره فعالیت های اخیر خود، اظهار کرد: در حال حاضر مشغول پژوهش و آهنگسازی درباره موسیقی محلی ایرانی به خصوص ناحیه زاگرس هستم.

وی افزود: بیشتر آواهایی که در درون افراد مسن نواحی مختلف است را به موسیقی تبدیل می کنم.

این آهنگساز با اشاره به اینکه آثار نوازندگان و دوره گردها در میان مردم مرسوم شده است، گفت: به دنبال کشف آواهایی هستم که در میان مردم مرسوم نیست و با شنیدن آنها نمی توان با اطمینان اصالتشان را تشخیص داد.

پرنیا خاطر نشان کرد: می خواهم از درون پیرهای محلی ایران آواهایی را که در درون خود نگه داشته اند مانند آواهای کشت، تولد، مرگ ، آیین ها و عبادت ها را که به صورت سینه به سینه نسل به نسل منتقل شده اند را به نت موسیقی تبدیل کنم.

503

کد خبر: 909454

وب گردی

وب گردی