شاگردان پرویز تناولی «شرایط فلزی» را در گالری ژاله برپا می کنند

آثار مجسمه و مجسمه های پوشیدنی شاگردان پرویز تناولی با نام شرایط فلزی چهارم اسفند ماه لغایت هجدهم همین ماه در گالری ژاله به نمایش در خواهد آمد.

به گزارش ایسکانیوز،آثار مجسمه و مجسمه های پوشیدنی شاگردان پرویز تناولی کارهایی از مریم ابتکار ،فریبا پاد ، الهام جعفری ،لادن جوهری، یکتا درویش ،بهار دوانی ، محمدرضا راستگو، نازنین رضائی،بهناز فاضلی ،پریسا نویدی را در بر میگیرد که با حضور پرویز تناولی برگزار خواهد شد.

در استیتمنت این نمایشگاه که توسط هلیا دارابی نوشته شده چنین آمده: زمانی که پرویز تناولی در اوایل دهه ۱۳۸۰ پس از سال‌ها دوری از وطن به ایران بازگشت و نمایشگاه باشکوه مرور بر آثارش را در موزه هنرهای معاصر تهران برپا کرد، دوره‌های آموزش مجسمه‌سازی خود را نیز بنا نهاد. این دوره‌ها مجموعه‌ای متنوع از رهیافت‌های فنی و مفهومی را در برمی‌گرفت که علاوه بر آموزش‌های تکنیکی، واجد درونمایه‌های گوناگون بود تا با رهیافت‌های فکری متفاوت، هنرجویان را به سمت روش‌های تازه‌ای برای ساختن سوق دهد: درونمایه‌های متنوعی از جمله «ارزش اشیاء»، «سه بعدی بردیوار»، «یادمانی برای شاعر»، «ماشین‌های عبث»، «عالم پیشگامان»، «مجسمه‌های نرم»، «مجسمه‌ها‌ی بازیافت» و «مجسمه‌‌های کینتیک».

این آموزش‌ها طیف متنوعی از افراد را با زمینه‌ها و تجارب گوناگون جذب کرد، و از آن زمان تا به امروز مجسمه‌سازان بسیاری از این سرچشمه به بار نشسته‌اند. «شرایط فلزی» محصول تجربه‌گری نسلی نو از هنرجویان استاد است که آثارشان این تنوع فنی و موضوعی را بازتاب می‌دهد.

چنان که از عنوان نمایشگاه برمی‌آید، تکیه بر کارماده (متریال) و مکاشفه در امکانات آن وجه اشتراک این مجموعه است. تشابه دیگر جلوۀ مواد و اشیای روزمره است که با دگردیسی‌های فراوان در این آثار مشاهده می‌شوند. پرویز تناولی خود همواره در بسیاری از آثارش از فرم اشیای ملموس روزمره بهره برده است؛ چنان‌که وی در سال‌های دهه 1340 آغازگر توجه به اشیای معمولی و کاربردی بود، و عنصری از هنر پاپ را در کار خود واجد اهمیت می‌دانست. این ویژگی در آثار «شرایط فلزی» محصول تجربه‌گری در تکنیک قالب‌گیری نیز هست.

در آثار این نمایشگاه شیوه‌های فنی مختلفی چون قالب‌گیری، اسامبلاژ، آبکاری و تکنیک معکوس را می‌توان مشاهده کرد. مجسمه‌های پوشیدنی درونمایۀ دیگر این نمایشگاه است که با ایجاد فضایی بین جواهر‌سازی و مجسمه‌سازی زمینۀ تعامل بیشتر مجسمه با بدن را فراهم می‌کند. «شرایط فلزی» گردهم‌آیی صمیمانۀ پویش‌هایی است که از شادابی یک آغاز و یک راه نو بهره برده‌اند. این گام جمعی سرآغازی رقم زده است برای راه‌های متنوعی که هر یک از این هنرمندان در آینده در پیش خواهند گرفت، و به بدنۀ مجسمه‌سازی معاصر ایران، که به همت پرویز تناولی استحکام یافته است، خواهند پیوست.

علاقه‌مندان می‌توانند همه روزه به جز شنبه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۱ از این نمایشگاه واقع در خیابان ایرانشهر، کوچه نوشهر، پلاک ۳، گالری ژاله بازدید کنند.

503

کد خبر: 909543

وب گردی

وب گردی