عربستان قانون خانه اطاعت را لغو کرد

در حالی که چندی پیش روزنامه های عربستانی از تسهیل حق طلاق از سمت زن خبر داده بودند ،این کشورقانون موسوم به "خانه اطاعت” و عمل به احکامی که زن را وادار می کند به خانه همسرش بازگردد را نیز متوقف کرده است.

به گزارش ایسکانیوز، چندی پیش روزنامه های داخل عربستان سعودی از جمله عکاظ نوشتند: در پرونده زنی که از همسرش کراهت داشت، دادگاه عالی به جای این که حکم خلع (پرداخت مالی از سوی زن به مرد در مقابل انجام طلاق) دهد، به این زن، حق «فسخ نکاح» را داده است.

منابع قضایی در گفتگو با عکاظ نوشتند: زن حق دارد در صورتی که از همسرش متنفر است و نمی تواند با وی زندگی کند، درخواست فسخ نکاح دهد؛ به شرط آن که این دلیل، شرعا دلیل معتبری برای طلاق قلمداد شود و بیم آن رود که به دلیل کراهت، حقوق زناشویی ادا نشود. قاضی می تواند در این مورد به جای حکم خلع (و بازگرداندن مهریه به شوهر) حکم فسخ عقد را دهد.

این در حالی است که منابع آگاه امروز (چهارشنبه) اعلام کردند که وزارت دادگستری این کشور در راستای آن چه حفظ شان و منزلت زنان و بستن راه به روی شوهران ضعیف النفس عنوان شده، قانون موسوم به "خانه اطاعت” را لغو و عمل به احکامی که زن را وادار می کند به خانه همسرش بازگردد را متوقف کرده است.
بر اساس این گزارش، منابع مذکور در این باره تاکید کردند که وزارت دادگستری عربستان به متن ماده ۷۵ مقررات نظام اجرایی پایبند شده که بر پایه آن، حکم صادر شده مبنی بر بازگرداندن اجباری زن به خانه شوهر به اجرا درنمی آید.
به گفته این منابع، تصمیم جدید وزارت دادگستری عربستان ،شوهر را در صورت مخالفت همسرش با بازگشت به خانه در برابر دو گزینه «طلاق» یا «خلع» قرار می دهد.

کد خبر: 909600

وب گردی

وب گردی