جمالی: نظم و امنیت قابل معامله نیست/ گفتگوی  نهادهای امنیتی  با نورعلی تابنده

عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اتفاقات اخیر منطقه پاسداران گفت: گفتگوهایی قبل از وقوع چنین رویدادی با آقای تابنده از سوی نهادهای امنیتی در چند روز اخیر و قبل از وقوع این حادثه صورت گرفته شده بود

محمدجواد جمالی نوبندگانی دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در واکنش به اتفاقات اخیر در منطقه پاسداران تهران در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز با بیان اینکه امنیت کشور قابل معامله با هیچ چیزی نیست گفت: ضمن احترامی که به همه فرق اسلامی میگذاریم باید بگوییم بی‌گمان همه در این نظام ولایی زیر پرچم ولایت هستیم و مهمترین مقوله ای که ما را نسبت به دیگر کشورها متمایز کرده موضوع امنیت است و موکدا اعلام میکنیم که نظم و امنیت با هیچ چیزی قابل معامله نیست.

وی در اظهار نظری در خصوص فرقه دراویش افزود: بزرگان این فرقه و دراویش بارها اعلام کردند که ما در سیاست و جنگ هیچ دخالتی نمی کنیم.

نماینده مردم فسا در مجلس با بیان اینکه عده معدودی بودند که متاسفانه باعث رخداد این اتفاق و منجر به شهادت عزیزان یگان نیروی انتظامی شد تصریح کرد: این نفرات تحت تاثیر هجمه های تبلیغات بیگانگان قرار گرفتند چرا که تحرکاتی که ما از این افراد دیدیم به مثابه حرکت داعش بود که با ماشین اقدام به زیر گرفتن افراد کردند و سبک این اخلالگران دقیقا الگو برداری از آنهاست و این اصلا با روحیات مسلمانی و روحیات لطیف ایرانی سازگار نیست.

وی اظهار کرد: من معتقد هستم بزرگان این فرقه بخصوص آقای نورعلی تابنده باید در وسط این جریان باشند و این غائله را با رهبری درست خاتمه بدهند و نگذارند که همچین رفتاری بنام دراویش در تاریخ ثبت شود چرا که این صفت و رفتار اصلا مناسب نیست.

جمالی با اشاره به اینکه شخص خود آقای تابنده فردی حقوق دان هستند و به مسایل حقوقی و امنیتی کاملا آشنا هستند اذعان کرد: تقاضای ما این است که بیش از پیش تذکرات لازم را بدهند و هوشیاری لازم را به خرج بدهند چرا که تعرض به جان مامورانی که بدین شکل در حالت دفاع بودند غیر قابل بخشش است ضمن آنکه در هیچ جای دنیا و هیچ سیستم امنیتی این اتفاق قابل پذیرش نیست.

وی ماهیت این رفتارهای اخیر از سوی برخی افراد منتسب به این فرقه را تاثیر تبلیغات غرب دانست و عنوان کرد: راننده اتوبوسی که اقدام به حمله و زیر گرفتن ماموران نیروی انتظامی و در آخر به شهادت رسیدن 3 نفر از آنان منجر شد در بازجویی های اولیه اعلام کرده بود که من تحریک شده بودم که میتوان نتیجه گرفت که کاملا این موضوع برنامه ریزی شده بوده و منبع این تحرکات از سوی دشمنان نظام صورت گرفته است.

عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی مجلس در تکمیل گفته های خود افزود: حسب اطلاعاتی که ما داریم گفتگوهایی قبل از وقوع چنین رویدادی با آقای تابنده از سوی نهادهای امنیتی،قرارگاه ثارالله،شورای تامین کشور در چند روز اخیر و قبل از وقوع این حادثه مبنی بر کنترل موضوع صورت گرفته شده بود ولی بنظر می رسد یکسری افراطیون نگذاشتند این امر در قالب و راه خودش پیش رود.

وی با تاکید بر اینکه کسی که رهبریت یک گروهی را در کشور به عهده دارد باید به جمیع جهات مسائل تفکر و شرایط و اقتضاعات زمان را درک کند گفت: بزرگان این فرقه بخصوص آقای تابنده نباید اجازه دهند تا کسانی موج سوار این قائله باشند ضمن آنکه سابقه حقوقی آقای تابنده به قوانین کشور دال بر آگاهی وی از چهارچوب قوانین کشور است و یک حقوق دان می داند اگر دستگیری هم بوده باید به این موضوع از منظر حقوقی نگاه کرد.

جمالی با انتقاد از رفتار یکی از عوامل فریب خورده این فرقه که اقدام به تهدید در مقابل مرکز انتظامی کرده بود بیان داشت: اینکه یک نفر در مقابل کلانتری تهدید کرده و گفته که اگر تا نیم ساعت دیگر فرد مورد نظر را آزاد نکنید حمله می کنیم و کلانتری را به آتش خواهم کشید یقینا رفتاری فرای تفکرات این فرقه است ضمن آنکه این چنین رفتارها در هیچ قانونی یا در هیچ کشوری امورد قبول نیست و خلاف موازین امنیتی هر کشور است.

وی از برگزاری جلسه درباره بررسی ابعاد این اتفاق در کمیسیون امنیت ملی مجلس خبر داد و عنوان کرد: در دقایق آغازین این جلسه از خویشتن داری نیروهای انتظامی تشکر شد چرا که با این کارشان نشان دادند که ما در مواجهه با این چنین موضوعات انعطاف لازم را در خصوص عدم برخورد تند با اعتراضات داریم اما بعد از آنکه به اموال مردم و هتک حیثیت مردم از سوی عده قلیلی از این افراد صورت گرفت و فضای رعب و وحشت ایجاد کردند قاطعیت نیروی انتظامی و نیروهای امنیتی هم مورد تایید و حمایت کمیسیون قرار گرفت.

دبیر کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه دراویش جزیی از این جامعه هستند و در همین کشور در حال زندگی هستند اظهار داشت: در هر جامعه ای ممکن است عده ای خلاف روال قانونی عمل کنند اما هیچ کس این چنین رفتارها را عقلانی تلقی نمیکند و ما صراحتا اعلام می کنیم امنیت کشور قابل معامله با هیچ چیزی نیست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این قائله تمام شده یا خیر گفت: استنباط ما این است که دشمن هدفگذاری کرده و هدف آنها ایجاد خشونت های پی در پی در کشور است و ما احساس می کنیم این رویه در ادامه اغتشاشات اخیر در تهران و چند شهر کشور است.

جمالی در پایان خاطر نشان کرد: امیدواریم مسئولین و رهبران مذهبی جداسازی بین افراطیونی که با منابع ضد انقلاب ارتباط دارند را صورت دهند تا جامعه شریفی(دراویش) که تا کنون در این کشور و درکنار هم زندگی می کردیم در امان باشند.

301

کد خبر: 909632

وب گردی

وب گردی