۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای خط انتقال آب کلان به پردیس/هشدار برای مشترکان پرمصرف

وزیرنیرو با بیان اینکه مشترکان پرمصرف باید به شیوه مصرف خود خاتمه دهند گفت:برای اجرای این پروژه بالغ بر ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ رضا اردکانیان وزیر نیرو در آیین آغاز عملیاتی اجرایی خط انتقال آب از کلان به پردیس گفت: بارها شنیده ایم آب به معنای آینه است که در مقیاس ملی آب همان اینه است و امروز شرایط فعلی آب کشور ما نشان از رفتار ما در دهه های گذشته است و نحوه مدیریت مصرف و حفظ آب را در آن ببینیم .
او افزود: آنچه امروز در بحث منابع آب سطحی، نوع مصرف آب در کشاورزی و آلاینده ها و شبکه های آب شهری
آینه تمام قد از رفتارهای ماست و سهم مسئولین در این خصوص قابل توجهی است اما نه اینکه مردم نقش نداشته باشند .
وزیر نیرو گفت:نمی توانیم از گذشته خود فرار کرد و مجبور به کنار آمدن با آن هستیم و این یک فرصت است که بتوانیم بستر ها و ناهمواری ها را ببینیم و در جهت اصلاح کوشا باشیم.
وزیر نیرو در ادامه با اشاره به این موضوع که در بحث مصرف مشکلات زیادی داریم و با جامعه بد مصرفی رو به رو هستیم گفت: تا زمانی که درمان نشود این تزریق های جدید هم چاره ساز نخواهد بود.
اردکانیان گفت: وزارت نیرو به دنبال مطالعه آب های ژرف، شیرین کردن آب شور، مذاکره با کشورهای همسایه دارای آب مطمئن،
تامین آب شرب و انتقال آب بین حوزه ای با مطالعات زیست محیطی و .. هست اما نباید بی توجه به شیوه مصرف فعلی بود با تامین های جدید فقط چندسال با بحران فاصله گرفته و زمان را از دست خواهیم داد.
اردکانیان در ادامه گفت: 22 بهمن سال آینده فقط افتتاح پروژه را جشن نگیریم بلکه به فکر استفاده مناسب، الزامات زیست محیطی، و جمع آوری پساب و سایر موارد در عرصه منابع آبی باشیم.
وزیر نیرو ادامه داد: افکار عمومی باید با شیوه های درست مصرف آشنا شوند تا در آینده با یک مشکل وسیع تر مواجه نشویم .
اردکانیان گفت: امیدواریم از این فرصت ها استفاده کنیم تا از پردیس به عنوان یک الگو یاد شود.
او در ادامه اولویت وزارت نیرو با مشارکت مسئولین محلی بحث جمع آوری و تصفیه فاضلاب دانست و گفت: 48 درصد جمعیت کشور تحت سیستم فاضلاب هستند و پساب علاوه بر هزینه سنگین تصفیه آن مطمین ترین منبع استفاده است.
او گفت: کشور ما 6 میلیارد مترمکعب آب شرب و بهداشتی مصرف دارد که از این میزان 4 میلیارد و 300 میلیون مترپساب تولید می شود.
اردکانیان گفت: در دنیا کلمه فاضلاب در حال حذف شدن است و به عنوان آب خاکستری، آبی و سبز عنوان می شود و20 میلیون هکتار اراضی در دنیا با پساب آبیاری می شود
او افزود: عدم استفاده از پساب موجب آلوده تر شدن منابع آب شرب شده است .
وی در ادامه با اشاره به خط انتقال آب از کلان به پردیس گفت: با توجه به تازه ساز بودن شهرک پردیس باید در بحث سرمایه گذاری اقدام کرد و مدیران باید به منابع آبی و تامین آن توجه داشته باشند.
اردکانیان افزود: برای اجرای این پروژه 650 میلیارد ریال منابع مالی دیده شده است که از منابع مسکن مهر تامین خواهد شد.
اردکانیان تصریح کرد: وظیفه وزارت نیرو واگذاری انشعابات به مسکن مهر است که در این خصوص بالغ بر 2 میلیون و 332 هزار واحد مسکن مهر وجود دارد که تا سال 92 برای 902 هزار مسکن مهر خدمات لازم فراهم کند.
او افزود: 580 میلیارد تومان در این راستا هزینه شده و علاوه برآن یک میلیون و 300 هزار واحد دیگر برخوردار شده اند و بالغ بر 2 میلیون و 207 واحد مسکن مهر در کشور وجود دارد که هزار و 340 میلیارد تومان هزینه شده است و 5 درصد باقیمانده در حال برنامه ریزی است.
او افزود: برای اجرایی خدمات پایدار تصفیه خانه فاضلاب بالغ بر 4 هزار و 100 میلیارد تومان دیگر نیاز است که این سهم دولت است و از وزارت نیرو بیش از این امکان تخفیف ممکن نیست .
وزیر نیرو ادامه داد: در آینده این جمعیت چندمیلیونی با مصرف درست و بهینه از آب موجود استفاده کنند و اصلاح شیوه مصرف تنها در آب نیست و در بحث برق هم در شرایطی مشابهی به سر می بریم و با 5 تا 7 درصد رشد مصرف برق مواجه هستیم.
او با هشدار به مشترکان مصرف، گفت: مشترکان پرمصرف باید به شیوه مصرف خود پایان دهند و قیمت نیز باید اصلاح شود تا از منابع مردم برای احداث نیروگاه ها هزینه نکنیم.
اردکانیان با تاکیدکرد: نیروگاه های فرسوده نیاز به سرمایه گذاری و اصلاح دارند .

گفتنی است این پروژه‌ با حضور " رضا اردکانیان" وزیر نیرو، استاندار تهران و جمعی از مسئولان استان تهران عملیات اجرایی طرح انتقال آب از کلان به پردیس به منظور تامین آب پایدار مردم منطقه در افق جمعیتی آغاز شد.
بر اساس این گزارش، به منظور تامین آب شرب شهر پردیس در افق جمعیتی ، نیاز به حداقل 50.46 میلیون متر مکعب آب در سال خواهد بود که در

کد خبر: 909711

وب گردی

وب گردی