12 فروردین میلاد جمهوری اسلامی ایران

تلاش های مبارزان و جوانان این مرز و بوم که انقلاب اسلامی را شکل دادند در نهایت در روز ۱۲فروردین ۱۳۵۸ به ثمر نشست و نظام جمهوری اسلامی را در این تاریخ به ثبت رساندند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز ؛در طول سالهای متمادی ملت ایران همواره خواستار عدالت در کشور بوده اند؛ این خواسته مردم ایران با وجود تحمل بسیاری از سختی ها در راه رسیدن به انقلاب در نهایت در روز ۱۲فروردین ۱۳۵۸ محقق شد؛ در حقیقت این نظام جمهوری اسلامی برای تحقق اهداف مردم به پا گردید؛ پس از پیروزی بزرگ انقلاب اسلامی ایران در تاریخ ۲۲بهمن ماه ۱۳۵۷، همه پرسی حکومت جمهوری اسلامی در روزهای دهم و یازدهم فرودین ۱۳۵۸ به دعوت امام خمینی در سراسر ایران برگزار شد و بار دیگر واقعه ای مهم را در تاریخ ایران رقم زد.

در این روز مقدس ساختار سیاسی کشور ایران متکی به آرای واقعی مردم تثبیت شد و با این پیروزی توطئه های دشمنان نابود شد و مستضعفان بر مستکبران برتری یافتند؛ شعاری که سالها مردم در راه مبارزاتی انقلاب سر می دادند استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی در نهایت در روز دوازدهم فروردین با تولد نظام جمهوری اسلامی به ثمر نشست.

نظام جمهوری اسلامی بدون اراده ملت ایران شکل نمی گرفت و این مردم بودند که در روزهای دهم و یازدهم فروردین ۱۳۵۸ با حضور آگاهانه خود در پای صندوق های رای به آرمان های انقلاب اسلامی و شهدا جامه عمل پوشاندند و جمهوری اسلامی را پیروز کردند.

هدف از انتخاب کلمه جمهوری اسلامی این بود که کلمه جمهور به معنای توده و انبوه مردم است و به تعیین کننده بودن رای مردم در سرنوشت خود و امور اجرایی کشور اشاره می کند؛ کلمه اسلامی هم از این جهت است که این نظام را از سایر نظام های دیگر متمایز می کند و دارای ویژگی های خاصی چون ارزش های الهی و قرآنی است که برتمامی شئون حاکمیت دارد.

براساس قانون مصوب شورای انقلاب، در هر برگ رای، حروف رای موافق (آری) با رنگ سبز و حروف رای مخالف (نه) با رنگ قرمز چاپ شده بود. بخش بالای این دو قسمت که حروف آن به رنگ قرمز بود، تعرفه رفراندوم بود و رای دهندگان، پس از دریافت برگ رفراندوم، نظر خود را به صورت مخفی برای یکی از دوحالت زیر اعلام می کردند:

-تغییر رژیم سابق به جمهوری اسلامی که قانون آن از تصویب ملت خواهد گذشت، (آری)، با رنگ سبز.

-تغییر رژیم سابق به جمهوری اسلامی که قانون آن از تصویب ملت خواهد گذشت. (نه)، با رنگ قرمز.

در روز ۱۲فروردین مردم ایران به صورت آگاهانه به پای صندوق های رای رفتند و طبق اعلامیه دولت موقت، در رفراندوم ۲۰ میلیون و ۲۸۸هزار نفر به حذف سلطنت و برقراری نظامی اسلامی «بله» و ۲۴۱هزار نفر «نه» گفتند و این روز را روز جمهوری اسلامی نامیدند.

بیان شهید مطهری درباره جمهوری اسلامی

استاد شهید مطهری رحمهم الله واژه «جمهوری اسلامی» را چنین تفسیر می کنند: «مساله جمهوری مربوط است به شکل حکومت؛ یعنی اینکه مردم حق دارند سرنوشت خو را خودشان در دست بگیرند و کلمه «اسلامی» محتوای این حکومت را بیان می کند. به این ترتیب، جمهوری اسلامی یعنی حکومتی که شکل انتخاب رئیس حکومت، از سوی عامه مردم است و محتوای آن هم اسلامی است و با اصول و مقررات اسلام اداره می شود.»

اظهارنظرها درباره نوع نظام سیاسی ایران

پس از اینکه موضوع برگزای رفراندوم برای انتخاب نوع حکومت مطرح شد شماری از چهره ها و جریانات سیاسی با عنوان جمهوری اسلامی برای نامیدن نظام جدید مخالف بودند.

برخی با اسلامیت مخالفت داشتند به این معنا که محتوای اسلامی یا عقیدتی نظام باید برحسب انتخابات عمومی تعیین شود؛ احمد صدر حاج سید جوادی وزیر کشور گفت: «مناسب آن است که فقط مفهوم جمهوری دموکراتیک باشد تا در تدوین قانون اساسی بتوانیم آی را به هرشکلی درآوریم.»

پیشنهاد برخی این بود که جمهوری دموکراتیک اسلامی به جای جمهوری اسلامی قرار گیرد و معتقد بودند که این نوع نظام باعث می شود که نظام آتی دموکراتیک باقی بماند؛ استدلال مهندس بازرگان این بود که اساسا اسلامی نباشد زیرا اگر نظام مطلوب و موفقی نباشد به اسم اسلام تمام خواهد شد و خوب و بد آن به پای اسلام نوشته خواهد شد.

برخی دیگر از جریانات ناهمسو به محتوای جمهوری اسلامی ایراد داشتند و معتقد بودند که موضوع و محتوای آن کاملا روشن نیست.

با تمامی این نظرات نا همسو و مخالف امام خمینی مخالفت کردند و دموکراتیک اسلامی را نماد غرب زدگی دانستند و فرمودند: فقط «جمهوری اسلامی»، نه یک کلمه زیاد و نه یک کلمه کم.

عید جمهوری اسلامی ایران

امام خمینی در تاریخ ۱۲فروردین ۱۳۵۸ پس از تثبیت نظام جمهوری اسلامی طی پیامی فرمودند:« خداوند تعالی وعده فرموده است که مستضعفین ارض را به امید و توفیق خودش، به مستکبرین غلبه دهد و آنها را امام و پیشوا قرار دهد. وعده ی خداوند تعالی نزدیک است. من امیدوارم که ما شاهد این وعده باشیم و مستضعفین بر مستکبرین غلبه کنند چنانچه تا کنون غلبه کردند... من از عموم ملت ایران تشکر می کنم که در این رفراندوم شرکت کردند و رای قاطع خودشان را که باید گفت صددرصد پیروزی بوده است دادند و به جمهوری اسلامی هم رای دادند... جمهوری اسلامی است که احکام مترقی او بر تمام احکامی که در سایر قشرها و سایر مکتب هاست تقدم دارد.»

در قسمت دیگری از پیام خود فرمودند:«صبح گاه ۱۲فروردین که روز نخستین حکومت الله است از بزرگترین اعیاد ملی و مذهبی ما است و ملت ما باید این روز بزرگ را عید بگیرند و زنده نگاه دارند روزی که کنگره های قصر ۲۵۰۰ساله حکومت طاغوتی فرو ریخت و سلطه ی شیطانی برای همیشه رخت بربست و حکومت مستضعفین جانشین آن گردید.»

در نتیجه درخشان این رفراندوم بعد از سالها رنج و عذاب حکومت سلطنتی و استبدادی جای خود را به نظام جمهوری اسلامی داد؛ مردم مسلمان ایران رسما این نظام را تایید کردند و به آرمان های بلند ملت ایران و شهدا در راستای رسیدن به استقلال و آزادی تحقق بخشیدند.

خبرنگار : سمانه ستاری

۳۰۴

کد خبر: 909734

وب گردی

وب گردی