عراقچی: ایران برجام را موفق نمی‌داند

معاون وزیر خارجه ایران امروز با سخنرانی در اندیشکده چتم‌هاوس به تشریح مواضع ایران درباره «برجام» پرداخت.

به گزارش ایسکانیوز ، عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران در اندیشکده سلطنتی روابط بین‌الملل «چتم هاوس» در لندن درباره توافق هسته ای ۱۴ جولای سال ۲۰۱۵ میلادی (۲۳ تیر ماه سال ۹۴) موسوم به «برجام» به سخنرانی پرداخت.

معاون وزیر خارجه ایران در این سخنرانی اعلام کرد: ما در برجام محدودیت های ۱۰ تا ۱۵ ساله را پذیرفتیم تا اعتمادسازی کنیم؛ اما این محدودیت ها ابدی نخواهد بود.

عباس عراقچی ادامه داد: فکر می کنم برجام با این وضعیت پابرجا نخواهد ماند، اگر فضای ابهام زایی ادامه یابد، اگر شرکت ها نتوانند با ما کار کنند، ما در توافقی که منافعی برایمان نداشته باشد، نخواهیم ماند.

وی در ادامه افزود: ترامپ فضایی از تزلزل ایجاد کرده که به مثابه سمی برای همکاری با ایران به شمار می رود. پیوند زدن برجام به هر موضوع دیگری، اشتباه بسیار بزرگی است. ما مساله هسته‌ای را از دیگر مسائل جدا کردیم و به همین دلیل نیز موفق بودیم. بحران هسته ای می توانست برای دنیا خطرناک باشد، اما از طریق مسالمت آمیز و مذاکرات حل شد.

عراقچی در اندیشکده سلطنتی روابط بین‌الملل «چتم هاوس» در لندن تصریح کرد: اشتباه بسیار بزرگی است که برجام را به دیگر مسایل مانند سوریه، یمن و یا حتی مسئله دفاع موشکی ایران مرتبط کرد. این نه تنها مساله هسته‌ای را حل نمی‌کند، بلکه مسایل دیگر را پیچیده‌تر نیز می‌کند.

این دیپلمات برجسته ایرانی اضافه کرد: تعهدات ایران در برجام مشخص است؛ اما محدودیت زمان دارد. محدودیت‌ها را پذیرفتیم تا اعتمادسازی کنیم. زمانیکه محدودیت‌ها به پایان برسد ایران یک عضو عادی اِن‌پی‌تی خواهد بود.

وی سپس خطاب به اروپائی ها گفت: برجام برای شما کشورهای ۱+۵ ماجرائی موفق است؛ چراکه ایران کاملاً به آن پایبند بوده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز که قضاوت کننده این توافق است تایید کرده که ایران هرگز از آن تخطی نکرده است.

معاون وزیر خارجه ایران سپس این پرسش را مطرح کرد: اما ایران برجام را داستانی موفق نمی‌داند؛ چراکه ایران از آن بهره‌مند نشده و تحریم‌ ها برداشته نشده است. دلیل آن ساده است، آمریکا تقریبا هر روز تعهداتش در برجام را نقض می‌کند. دلیل آن، آمریکاست که حتی به متن و واژه های برجام نیز پایبند نبوده است. اظهارات رئیس جمهوری آمریکا به وضوح نقض برجام است و به جای فضای سازنده فضایی مخرب ایجاد می‌کند که شرکت‌ ها و بانک‌ ها را از تجارت با ایران بازمی‌دارد.

عراقچی تأکید کرد: اگر این روند ادامه داشته باشد و ایران از منابع برجام بهره مند نشود، از آن خارج خواهد شد. البته، پایبندی ایران به خودداری از دستیابی به سلاح هسته ای امری همیشگی و دائمی است. هیچ بند غروبی در توافق هسته ای ایران وجود ندارد؛ اگر چه دولت آمریکا و دونالد ترامپ درباره وجود بند غروب در برجام حرف می زنند و اینکه گفته می شود برجام تنها برای دوره زمانی ده ساله است ولی این ادعاها واقعیت ندارد.

دیپلمات برجسته ایرانی درباره مبارزه ایران با تروریست ها نیز تصریح کرد: همه می‌دانند که ایران چه مبارزه سختی با تروریسم در منطقه داشت. به خاطر ایران بود که داعش در منطقه نابود شد. ایران معتقد است هیچ راه حل نظامی برای منطقه و نه برای هیچ جای دیگری وجود ندارد. وقتی ایران وارد مذاکره شد، اثبات کرد که آماده کمک برای راه حل سیاسی جهت هر مشکلی در منطقه است.

کد خبر: 909828

وب گردی

وب گردی