چرا پس از چهار دهه بعد از انقلاب باید در اصلی چون عدالت عقب باشیم؟ /دولت همتی برای حل مسئله حقوق‌های نجومی ندارد

نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی گفت: حذف نرده‌های نماز جمعه در برخی شهرها برای از بین بردن فاصله میان مردم و مسئولان اقدام مناسبی بود،اما این نرده‌ها هنوز در شهر تهران وجود دارد،

به گزارش ایسکانیوز، صبوری نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت: امروز در حالی صحبت می‌کنیم که به تازگی وارد چهلمین سال انقلاب اسلامی شدیم و حالا پس از چهار دهه می‌توانیم به برآورد کلی از اجزای نظام اسلامی بپردازیم، چرا که ما معتقدیم این تریبون باید صدای رسای مردم و حقایق روز کشور باشد، باید محلی باشد که درد و رنج مردم مستضعف در آن بیان شود، جایی که مردم حرف دلشان را در آن بشنوند.

وی افزود: متأسفانه تریبون‌های نماز جمعه در سراسر کشور به مراسم تقویم‌خوانی و بیان صحبت‌های خنثی و بی‌اثر تبدیل شده است و خطبه‌های نماز جمعه از ماهیت اصلی خود دور شده است.

صبوری گفت: حذف نرده‌های نماز جمعه در برخی شهرها اقدام مناسبی بود، ولی این نرده‌ها هنوز در شهر تهران وجود دارد، این فاصله بین بخش عظیمی از مردم با تعداد اندکی از مسئولین دلیلی ندارد، اگر از ترور و سوءقصد می‌ترسید و جایگاه اختصاصی و مسیر ورود و خروج اختصاصی برای خود طراحی می‌کنید، دلیلی ندارد که مسئولیت قبول کنید، اکنون تفاوت افرادی که این طرف نرده‌ها نشسته‌اند با افرادی که آن‌طرف نرده‌ها نشسته‌اند چیست؟ اینها چه خدمتی به انقلاب کرده‌اند که آنها نکرده‌اند؟

نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی اظهار داشت: در جامعه‌ای که پیامبرش جلسات را به صورت گرد تشکیل می‌داد تا طبقه بالا و پایین شکل نگیرد، نرده کشیدن چه مفهومی دارد؟ برخی اقدامات مانند حذف نرده‌ها کار خوبی است، برخی حرف‌ها هم حرف خوبی است، البته فقط حرف خوبی است مانند ادعای رئیس قوه قضائیه که یک ماه پیش گفتند می‌خواهیم اسامی قضات متخلف را منتشر کنیم، ولی هنوز چیزی منتشر نشده است.

صبوری گفت: مسئله شفافیت به خصوص در دادگاه‌ها لازم است، به گونه‌ای نباشد که همه چیز ابهام‌آمیز و غیرشفاف و پشت درهای بسته باشد و با هرگونه حرکت عدالتخواهانه برخورد و محاکمه صورت بگیرد، البته حرف خوب کم نیست و زیاد زده می‌شود، به طور مثال؛ در ماده 20 برنامه ششم توسعه آمده بود که باید سامانه‌ای از سوی دولت برای اعلام حقوق و مزایای مسئولان طراحی شود، در حال حاضر 11 ماه از سال گذشته است ولی هیچ اقدامی از سوی دولت برای طراحی این سامانه صورت نگرفت.

وی افزود: اگر دوباره شاهد دریافت‌های کلان مسئولان از بیت‌المال و حقوق‌های نجومی بودیم تعجب نکنید زیرا دولت هیچ همتی برای حل این مسئله ندارد.

نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی عنوان کرد: مسئله دیگری که به پاشنه آشیل نظام تبدیل شده و لازم است به آن پرداخته شود، برخورد با هر نوع نقدی است، نباید جلوی نقد منصفانه را گرفت، نباید به اسم مصلحت جلوی هرگونه حرکت انقلابی و عدالتخواهانه را گرفت، ما دیدیم که چطور به عنوان مختلف از طرح انتقادات دانشجویی مانع شدند، چه ایرادی دارد اگر بنده سؤال کنم که فلان کاندیدا هزینه اقدامات انتخاباتی خود را از کجا آورده است؟ چطور است که به گفته خودشان نقد رهبری مجاز است ولی نقد منصوبان رهبری جرم است؟ چرا وقتی مقام معظم رهبری به صراحت می‌گویند که می‌توانیم از نهادهای مختلف بازدید کنیم و با روند فعالیت آنها آشنا شویم، این مسئله جرم تلقی می‌شود و هر کس این مطالبه را انجام دهد محاکمه می‌شود؟

صبوری گفت: این انتظار وجود دارد که از همین تریبون‌ نماز جمعه، مدیران و رؤسای قوا مستقیم و شفاف پاسخگوی عملکردشان باشند. از حاج آقا علی‌اکبری نیز می‌خواهیم تا در انتخاب و نظارت بر ائمه جمعه دقت بیشتری داشته باشند، اینگونه نباشد که ائمه جمعه به جای اینکه حامی جوانان باشند به تقابل با آنها بپردازند.

وی افزود: تریبون‌های عمومی مانند نماز جمعه و صدا و سیما نباید متعلق به یک طبقه خاص باشد و نباید مخاطب احساس کند که صدا و سیما بیانگر حرف دل وی نیست، صدا و سیما وابستگی مستقیم مالی به دولت دارد و این مسئله سبب شده تا استقلال اقتصادی صدا و سیما از بین برود و سیاستگذاری صدا و سیما فعالیت سودمحورانه داشته باشد که این مسئله سبب شده تا صدا و سیما محافظه‌کار شده و از بطن جامعه فاصله بگیرد.

صبوری عنوان کرد: اگر صدا و سیما قرار نیست بیانگر صحبت‌های مستضعفان جامعه باشد، پس کدام نهاد این مسئولیت را به عهده بگیرد؟ این محافظه‌کاری صدا و سیما عامل پیدایش رسانه‌های زنجیره‌ای خارجی شده تا بی‌مهابا در چشم مخاطب دروغ می‌گویند و رشد رسانه‌های بی‌شناسنامه در فضای مجازی نیز به همین دلیل است.

نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی اظهار کرد: در اعتراضات اخیر دی‌ماه اگر صدا و سیما مطالبات به حق مردمی را که در رابطه با اقتصاد و معیشت بود پوشش می‌داد و درها را به روی هر نوع نقدی حتی نقد منصفانه نمی‌بست، ما شاهد این مسئله نبودیم که یکسری اقلیت ضدانقلاب در فضا موج‌سواری کنند، بنده پیشنهاد می‌کنم مدیران رسانه ملی را به جرم اقدام علیه امنیت ملی محاکمه کنید، برخی کم‌کاری‌ها را باید پذیرفت، مقام معظم رهبری چند روز گذشته اشاره داشتند که در بحث عدالت، کم‌کاری صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: چگونه است که در دهه پیشرفت و عدالت، ما در بحث عدالت تا این اندازه عقب مانده‌ایم؟ چرا پس از چهار دهه بعد از انقلاب باید در اصلی چون عدالت عقب باشیم؟ مانع اصلی مبارزه با فساد و برقراری عدالت، وجود نوعی نگاه اشرافی‌گری در کشور است، اشرافیت در نظام تصمیم‌گیری کشور بروز کرده و طبیعی است که در چنین شرایطی منافع اقلیت خاصی تأمین می‌شود.

وی افزود: اینکه افراد ذی‌نفوذ در تصمیم‌گیری‌ها شرکت داشته باشند، شرایط را برای فساد مهیا می‌کند، در حوزه اقتصادی و بانکداری و نظام سلامت مشاهده کردیم که وزیر بهداشت هم به شکست طرح تحول نظام سلامت اعتراف کرد.

صبوری گفت: وقتی افراد در بخش خصوصی و دولتی در حال گردش باشند، شاهد تأمین منافع اقلیت خاص هستیم، فعالیت وزیر بهداشت در بخش خصوصی و سهامداری رئیس بانک مرکزی در بانک‌های خصوصی از این موارد است و همچنین می‌توانیم به وزارت نفت و وزارت راه که نماد ناکارآمدی دولت شده است، اشاره کنیم.

نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی عنوان کرد: به اسم توسعه، عدالت را ذبح نکنیم، به اسم مصلحت انتقاد را سرکوب نکنیم، با برچسب امنیت مانع از اجرای عدالت نشویم، البته عدالتخواهی ما سیاست نیست، بین کسی که هدفش صرفاً سیاسی باشد با کسی به دنبال اصلاح ضعف‌ها باشد فرق است، ما قائل به حفظ نظام و درمان زخم‌ها هستیم، در حال حاضر نظام اداری، قوه قضائیه و حقوق‌های نجومی زخم است و ما نه برای رفقای خودمان بلکه برای نظام اسلامی صدایمان بلند است.

منبع:فارس

204

کد خبر: 909939

وب گردی

وب گردی