نرخ خرید تضمینی گندم باید حداقل 9 درصد افزایش یابد/واردات گندم هدر دادن ارز است

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که کیفیت گندم ما در حد استاندارد و مطلوب است، گفت: نرخ خرید تضمینی گندم باید حداقل ۹ درصد افزایش یابد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ اسماعیل اسفندیاری‌پور، در مورد آخرین برآوردها برای برداشت گندم در سال 97، خاطر نشان کرد: با وجود آن که بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته کاهش داشته و از متوسط کشوری 120 میلی‌متر به 74 میلی‌متر رسیده، اما به دلیل محدود بودن پراکنش‌های باران به جزء یکی دو استان وضعیت بقیه استان‌ها مطلوب است.

او خاطرنشان کرد: امسال به دلیل آنکه در مناطق سردسیر از جمله کردستان، کرمانشاه، آذربایجان شرقی و غربی درجه حرارت در وضعیت خوبی بوده است، میزان سطح سبز گندم از سال گذشته بهتر و جلوتر است.

مجری طرح گندم به این نکته اشاره کرد: به جز استان خراسان رضوی،‌ خوزستان و فارس وضعیت بارندگی در استان‌های گلستان،‌ مازندران،‌ اردبیل، لرستان، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان‌های غربی و شرقی خوب بوده است. البته گندم استان خوزستان بیشتر آبی‌است، اما در خراسان رضوی که تنها 20 میلی‌متر بارندگی بوده، وضعیت کمی سخت‌تر است.

اسفندیاری‌پور پیش‌بینی کرد، با وجود تمام موارد میزان برداشت گندم درسال جدید همانند سال 96 یعنی حدود بین 8.5 تا 9 میلیون تن باشد، اگر چه برآوردهای نهایی تا 22 اسفندماه مشخص می‌شود و اکنون برای تخمین قطعی کمی زود است.

نرخ خرید تضمینی گندم باید حداقل 9 درصد افزایش یابد

او همچنین در مورد اعلام نشدن نرخ خرید تضمینی گندم با گذشت 6 ماه از موعد قانونی توسط دولت گفت: طبق اعلام بانک مرکزی، تورم منتهی به آخر بهمن‌ماه در کشور 8 درصد و تورم روستایی نزدیک به 9 درصد اعلام شده که قاعدتاً هزینه‌های بیشتری را بر تولید و قیمت تمام‌شده تحمیل می‌کند که باید در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم لحاظ شود و گرنه فشار مضاعفی بر دوش کشاورزان می‌گذارد.

واردات گندم هدر دادن ارز است

مجری طرح گندم همچنین در مورد فشار برخی واردکنندگان به بهانه‌های مختلف برای واردات گندم گفت: همچنان می‌گوییم که نیاز داخلی را می‌توانیم تأمین کنیم و کیفیت گندم ما در حد استاندارد و مطلوب است سال 91، 2.6 میلیارد دلار گندم وارد کشور کردند که تنها هدر دادن ارز بود که این رقم را در سال 96 به 17.5 میلیون دلار رساندیم، یعنی فقط 59 تا 60 هزار تن گندم وارد شد.

او تصریح کرد: اینکه می‌گویند گندم برای صادرات توزیع نمی‌شود، دروغی بیش نیست، چرا که شرکت بازرگانی دولتی گندم به میزان کافی در اختیار قرار می‌دهد. چه اشکالی دارد به جای خروج 12 هزار میلیارد تومان از کشور برای واردات، بین کشاورزان این مرز و بوم تقسیم شود.

اسفندیاری‌پور در پاسخ به اینکه گفته می‌شود که باید مراکز خرید گندم نسبت به مخلوط خاک و گندم دقت بیشتری کنند و شما چه تدابیری در این حوزه دارید، گفت:‌ نمی‌توان شارلاتان‌بازی یک عده خاص را به همه کشاورزان تعمیم داد، چرا که کشاورز زحمتکش است و در این زمینه‌ها وارد نمی‌شود و ممکن است یکی دو نفر دلال دست به این گونه کارها بزنند که قطعا آنها شناسایی و برخورد شده است.

دولت طبق قانون باید نرخ خرید تضمینی محصولات استراتژیک کشاورزی از جمله گندم را هر سال تا پایان شهریور اعلام کند، اما با نزدیک شدن فصل برداشت و با گذشت شش ماه هنوز نرخ خرید تضمینی گندم اعلام نشده و به نظر می‌رسد قرار نیست این نرخ افزایش یابد.

منبع: فارس

402

کد خبر: 909967

وب گردی

وب گردی