مراکز رشد می‌توانند باعث ایجاد ارزش افزوده و رونق اقتصادی منطقه شوند

مدیر مرکز رشد شهرستان تربت حیدریه گفت: مراکز رشد می‌توانند با حرکت در راستای مزیت‌های منطقه‌ای و نیز کمک به اقتصاد دانش بنیان؛ باعث ایجاد ارزش افزوده و رونق اقتصادی در منطقه شوند.

به گزارش ایسکانیوز،مسعود جمشیدیان اظهار کرد: مرکز رشد شهرستان تربت حیدریه با همکاری پارک علم و فناوری خراسان و همچنین دانشگاه تربت حیدریه در سال 93 فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر قریب به 30 شرکت دانش بنیان، واحد فناور و هسته فناور زیر نظر این مرکز فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه بخشی از فعالیت این شرکت‌ها متناسب با مزیت‌های نسبی منطقه مانند زعفران، ابریشم، گیاهان دارویی و صنایع معدنی است، افزود: رسالت ما ایجاب می‌کند تا در این حوزه‌ها ورود و فعالیت‌های بیشتری را داشته باشیم.

مدیر مرکز رشد شهرستان تربت حیدریه با اشاره به اینکه شرکت‌ها به عنوان اصلی‌ترین خروجی مراکز رشد به شمار می‌روند، تصریح کرد: صدور خدمات فنی تخصصی به خارج از کشور، پیشرو بودن شرکت‌های دانش بنیان در بعضی از عرصه‌های مرکز رشد مانند سنجش از دور در کشور و تولید محصولات ارزشمند مبتنی بر مزیت‌های نسبی منطقه‌ای از جمله توفیقات این مرکز در سال‌های اخیر محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه تربت حیدریه دارای معادن سرشار در حوزه صنایع معدنی‌، بزرگترین تولید کننده زعفران در جهان و همچنین بزرگترین تولید کننده نخ خام ابریشم در ایران است، عنوان کرد: تولید محصولات ارزشمند از گلبرگ زعفران که پیش از این یک معضل زیست محیطی محسوب می‌شد، تولید محصولات ارزشمند از ضایعات صنعت ابریشم، توسعه فرآوری گوهر سنگ‌ها و تولید نیمه صنعتی و صنعتی تعدادی از محصولات بومی منطقه از توفیقات شرکت‌ها در راستای مزیت‌های منطقه‌ای است.

جمشیدیان اضافه کرد: مرکز رشد در راستای توسعه فعالیت‌ها متناسب با مزیت‌ها به اقدامات مهمی مانند تور صنعتی زعفران، برگزاری اولین فن بازار تخصصی صنعت زعفران، تشکیل کارگروه‌های تخصصی در حوزه زعفران و ابریشم دست پیدا کرد.

وی خاطرنشان کرد: حوزه فناوری اطلاعات بستری مناسب جهت توسعه فعالیت کسب و کارهای نوپا و استارتاپ‌ها به شمار می‌رود و با تاکیدات نماینده محترم شهرستان، این حوزه مورد توجه ویژه تمامی دستگاه‌ها قرار گرفته و شرکت‌های مرکز رشد در این حوزه نیز به توفیقات خوبی دست یافتند که می‌توان به اجرای بزرگ‌ترین پروژه تولید نقشه‌های تصویری شهری توسط پهپاد اشاره کرد.

مدیر مرکز رشد شهرستان تربت حیدریه اظهار کرد: این مرکز در طول مدت فعالیت خود برنامه‌های آموزشی و ترویجی بسیاری با مشارکت دانشگاه‌ها و سایر دستگاه‌ها به اجرا گذاشته که می‌توان به رویدادهای استارتاپی، ایده‌های دانشجویی و دانش‌آموزی و نیز برگزاری کارگاه‌های آموزشی اشاره کرد که در این زمینه آمار قابل قبولی را کسب کردیم.

وی گفت: تعامل با ادارات آموزش و پرورش، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و تعاون، کار و رفاه اجتماعی از دیگر اقدامات مرکز رشد شهرستان تربت حیدریه است که تعامل با سایر دستگاه‌ها جهت توسعه فعالیت‌های دانش بنیان و فناورانه به شمار می‌رود و همچنین مباحث مرتبط با مرکز رشد و شرکت‌های فناور در کارگروه‌های تخصصی توسط فرماندار محترم شهرستان و معاون محترم برنامه‌ریزی به صورت ویژه مورد پیگیری قرار گرفته است.

وی در خصوص ارتباط مرکز رشد با سایر دانشگاه‌ها، تصریح کرد: با همکاری خوب روسای دانشگاه‌ها توانستیم برنامه‌های خوبی را در دانشگاه‌ها اجرا و به انعقاد تفاهم‌نامه، برگزاری رویدادها و برنامه‌های آموزشی در دانشگاه‌ها بپردازیم و با ایجاد دفاتر مرکز رشد در دانشگاه‌ها بتوانیم ارتباط موثری با دانشجویان داشته باشیم.

جمشیدیان در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اصلی‌ترین نقاط قوت مرکز رشد در چیست، عنوان کرد: شاید بتوان حرکت در راستای مزیت‌های نسبی منطقه و همراهی دانشگاه‌ها و دستگاه‌ها در راستای تحقق اقتصاد دانش بنیان را به عنوان یکی از شاخص‌ترین نقاط قوت مرکز رشد به شمار آورد و دلیل اصلی توفیقات مرکز رشد همراهی و همدلی تمامی مسئولین امر بوده تا به موفقیت‌هایی بزرگ دست پیدا کنیم.

204

کد خبر: 909982

وب گردی

وب گردی