کشور های عربی و آمریکا به دنبال تضعیف روابط ایران و عراق

واکنش جهان عرب نسبت به روابط ایران و عراق بسیار شدید است آن ها به منظور جلوگیری از نفوذ یک کشور غیر عرب در بین کشور های عرب، به طور جدی سعی در خدشه دار کردن این روابط دارند . از سوی دیگر آمریکا با هدف تسلط کامل بر خاورمیانه در پی از بین بردن این رابطه است زیرا ایران را به نوعی مانع تسلط واشنگتن بر منطقه می داند.

به گزارش ایسکانیوز، نشست عراق پسا داعش، در خانه اندیشمندان علوم انسانی با حضور حسن دانایی فر، سفیر سابق ایران در عراق برگزار شد.

سفیر سابق ایران در عراق سخنان خود را با ارائه آمارهای جغرافیایی در عراق این گونه آغاز کرد:

عراق یک کشور مسلمان با اکثریت شیعه است که در حال حاضر 1400 کیلومتر مرز جغرافیایی مشترک با ایران دارد، اقوام عراق عرب، کرد و ترکمن و دیگر اقلیت ها هستند .

عراق فعلی جمعیت 34 میلیون نفری دارد که جمعیت این کشور در سال های اخیر رشد بسیار زیادی داشته است.

در طول چهار ده گذشته در گیری های بسیار زیادی در این کشور رخ داده است که برخی از آنان جنگ هشت ساله علیه ایران، حمله به کویت، اشغال عراق توسط آمریکا در سال2003 و مساله داعش که آخرین پدیده مهم نظامی امنیتی در داخل عراق بشمار می رفت بوده اند.

دانایی فر در مورد رابطه ایران با عراق و اهداف جمهوری اسلامی ایران در این کشورگفت: اولین نکته مهم که باید به آن اشاره کنیم این است که عراق تاثیر مستقیمی بر امنیت ملی کشور ما می گذارد.

نکته دوم: پیوند های عمیق مذهبی، تاریخی و قومی بین دو کشور ایران و عراق وجود دارد که به عنوان مثال می توان به عواملی همچون نهضت تنباکو و نهضت مشروطه اشاره کرد به همین دلیل از عراق به عنوان عمق استراتژیک فرهنگی ایران و بالعکس یاد می شود.

درحال حاضر بیش از 55% سفر مردم عراق به مقصد ایران انجام می شود. عتبات عالیات موجود در کشور ایران و عراق باعث شده است که روابط بسیار محکمی بین دوکشور به وجود آید.

نکته سوم: عراق دروازه و مسیر ارتباط با جهان عرب است در این جهان عراق را به عنوان مرز های شرقی قلمداد می کنند، اگر از نگاه فرهنگی و مذهبی به این کشور نگاه کنیم، عراق را به عنوان مرز های فرهنگی و مذهبی جهان عرب می شمارند، به این دلیل واکنش جهان عرب نسبت به روابط ایران و عراق بسیار شدید است و به طور جدی در تلاش برای خدشه دار کردن این روابط به منظور جلوگیری از نفوذ غیر عرب در بین کشور های عربی هستند.

نکته بعد، تاثیر مثبت و منفی عراق بر جایگاه جمهوری اسلامی ایران به عنوان قدرت منطقه ای در خاورمیانه است. به دلیل اینکه رابطه ایران و عراق می تواند از شکل گیری قدرت کامل آمریکا جلو گیری کند و بر هم زننده این هژمونی واشنگتن در منطقه باشد، دولت مردان آمریکا تلاش های زیادی برای پس زدن تهران از این سرزمین انجام داده اند.

به عنوان مثال "هیلاری کلینتون" در زمان دولت "اوباما" و "تیلرسون"در زمان فعلی تلاش های بسیار زیادی را انجام داده اند.

همچنین سعودی ها و ترک ها به دلیل روابط ایران و عراق تحت فشار و عذاب قرار گرفته اند. به عنوان مثال عربستان و امارات با صرف هزینه های هنگفت برای تشکلیل ائتلاف های خودی در انتخابات پیش روی این کشور، هدف تضعیف و برچیده شدن رابطه ایران و عراق را دنبال کرده اند.

هم چنین این کشور می تواند تهدید نظامی، امنیتی و اقتصادی برای ایران باشد زیرا در روند مسائل ایران به ویژه در زمینه نفت تاثیر مستقیم و تعیین کننده ای را ایفا می کند، این در حالی است که کشور های دیگر منطقه این توانایی را ندارند.

از آن جهت که عراق از نظر ذخایر نفتی سومین مقام جهان را کسب کرده و کشور ثروت مندی به شمار می رود، بنابر این فرصت بسیار مناسبی برای برنامه ریزی در مرحله پسا داعش دراین کشور می باشد.

ایران در مرحله پسا داعش باید به صورت جدی روابط خود را از نظر سیاسی، فرهنگی و اقتصادی با این کشور محکم کند و توافقنامه های بلند مدتی را با بغداد امضا کند.

در ادامه این نشست رحیمه قربانی، پژوهشگر مسائل خاورمیانه با اشاره به منافع ترکیه در عراق پسا داعش، به اهداف این کشور در عراق پرداخت که برخی از این اهداف به شرح ذیل است:

1) مهار تهدید کرد ها که برای ترکیه یک تهدید جدی به شمار می رود.

2) افزایش نقش و نفوذ منطقه ای تکیه

3) محدود کردن نفوذ منطقه ای ایران

4) افزایش امنیت انرژی و رشد اقتصادی

5) حساسیت ترکیه به حضور نیروهای شیعه به ویژه الحشد الشعبی

6) تمایل به انجام عملیات علیه داعش

7) ترکیه به دنبال ایفای نقش میانجگری میان عراق و اقلیم کردستان

8) نقش داشتن در بازسازی عراق.

آنچه که به عنوان ماحصل این نشست بیشتر مورد توجه قرار گرفت اهمیت کشور همسایه و مسلمان عراق برای ایران بود و اینکه عربستان سعودی و آمریکا به هر طریقی سعی در تضعیف روابط بین ایران و عراق دارند بنابراین کشور ما باید با هوشیاری و افزایش همکاری های دوجانبه این توطئه را در نطفه خفه کرده و با کشوری که به لحاظ تعلقات مذهبی نیز به آن وابسته است روابط را گسترش دهد.

کد خبر: 909998

وب گردی

وب گردی