کنگره آمریکا، بلاتکلیف و منتظر توافق دولت ترامپ با اروپا درباره برجام است

روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داده کنگره آمریکا که از سوی ترامپ برای اصلاح توافق هسته‌ای ایران مأمور شده، این روزها بلاتکلیف و منتظر توافق دولت با اروپایی‌ها است.

به گزارش ایسکانیوز، روزنامه واشنگتن‌پست روز جمعه گزارش داده کنگره آمریکا، قبل از انجام هر گونه اقدام در خصوص توافق هسته‌ای برجام منتظر توافق دولت این کشور با متحدان اروپایی‌اش در این باره است.

ترامپ روز 22 دی‌ماه طبق تعهدات آمریکا در برجام، تعلیق تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را تمدید کرد، اما بار دیگر از کشورهای اروپایی و قانونگذاران کنگره خواست طرحی را برای «اصلاح نقائص فاجعه‌بار برجام» تهیه کنند. وی سپس تصریح کرد که چنین طرحی بایستی حاوی چهار شرط باشد.

بازرسی از سایت‌های نظامی ایران، دائمی کردن محدودیت‌های ایران در توافق هسته‌ای و گنجاندن تعهدات موشکی در آن درخواست‌هایی هستند که ترامپ برای اصلاح این توافق مطرح کرده است.

روزنامه واشنگتن‌پست نوشته است: «اکنون کنگره، در خصوص این موضوع در وضعیت بلاتکلیفی قرار دارد؛ آنها منتظر هستند ببینند که آیا دولت ترامپ می‌تواند با متحدانش اروپایی‌اش به توافقی برسد یا خیر.»

«باب کورکر»، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا گفت: «لازم است ما به خاطر دموکرات‌ها حمایت اروپایی‌ها را جلب کنیم. آنها به طرحی که مورد حمایت اروپایی‌ها نباشد رأی مثبت نخواهند داد.»

این سناتور جمهوری‌خواه اضافه کرد: «تا زمانی که دولت در زمینه توافق با اروپایی‌ها به پیشرفت‌هایی دست پیدا کند ما کاری انجام نمی‌دهیم.»

بنیامین کاردین که تا همین چند هفته پیش عضو ارشد دموکرات در کمیته روابط خارجی مجلس سنا بود هم گفت: «در حال حاضر برنامه این است که ببینیم آنها (دولت ترامپ) با اروپایی‌ها به کجا خواهند رسید.»

«رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا روز دوم بهمن‌ماه بعد از دیدار با مقام‌های انگلیسی در لندن گفت با کشورهای اروپایی بر سر تشکیل کارگروهی با مأموریت «اصلاح برجام» موافقت کرده است.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه (سوم بهمن‌ماه) در توضیح درباره اظهارات تیلرسون گفت این کارگروه مأموریتی درباره الحاق یک توافق جداگانه به برجام ندارد و هر گونه توافق با کشورهای اروپایی درباره ایران جدا از توافق هسته‌ای خواهد بود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون در ۱۰ گزارش پایبندی ایران به همه تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای برجام را تأیید کرده است. آخرین گزارش آژانس روز پنجشنبه، سوم اسفندماه منتشر شد.

منبع: فارس

302

کد خبر: 910020

وب گردی

وب گردی