انقلاب اسلامی زمینه ساز تمدن نوین اسلامی است / وجهه شر تمدن‌های بشری منتسب به سنت‌های حکومت‌های طاغوت است

حجت الاسلام و المسلمین دکتر سقای بی ریا گفت: از منظر قرآن کریم میراث تمدنی انبیا در نهایت به شکل حکومت عدل الهی در سراسر جهان تحقق پیدا خواهد کرد و تمدن اسلامی به طور کامل بر پا خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد ناصر سقای بی ریا در افتتاحیه سومین هفته علمی تمدن نوین اسلامی، به ارائه بحثی پیرامون «قرآن، سنن اجتماعی و تمدن نوین اسلامی» پرداخت و گفت: وقتی تاریخ انبیا را در قرآن بررسی می کنیم و همچنین در روایاتی که موید قرآن هستند نگاهی می اندازیم متوجه می شویم تمدن سازی یک پروژه است که همه انبیا آن را پیگیری کردند تا به حضرت خاتم الانبیا رسید.

وی ادامه داد: در روایتی پیامبر فرمودند وقتی برگزیده شدم دیدم انبیای گذشته خانه ای ساختند که همه چیز دارد ولی یک آجرش کم است. من آن آجر آخر را گذاشتم و تکمیل شد.

سقای بی ریا افزود: آن خانه ای که همه انبیا در ساخت آن مشارکت داشتند همان تمدن است. وقتی انسان با این دید به قرآن کریم مراجعه می کند در می یابد که چند تمدن وجود دارد. بنابراین از یک دیدگاه می توان گفت دو تمدن وجود دارد یکی تمدن الهی انبیا که در یک پروژه مشترک دنبال شد تا به پیامبر اکرم رسید و دیگری تمدن طاغوت ها.

وی اظهار داشت: یکی از وجه های تمدن علم است. قرآن می فرماید «وما اوتیتم من العلم الاّ قلیلا» (اسراء/85) علم بشر خیلی کم است نسبت به آنچه نمی داند. در خطبه 87 نهج البلاغه امیرالمومنین از پیامبر (ص) نقل می کنند، در آن چیزی که علم شما به آن نمی رسد اظهار نظر نکنید. بعضی از علوم است پیچیده اند و انسان هرچه علمش فزون می شود بیشتر درمی یابد عمق ندانسته هایش را.

سقای بی ریا وجهه خیر و نیکی تمدن های بشری را از سنت های پیامبران دانست و گفت: وجهه شر تمدن های بشری منتسب به سنت های طاغوت ها و مستکبرین است. ما دو تمدن در قرآن متجلی میبینیم یکی تمدن پیامبران یکی تمدن طاغوت ها. قرآن کریم نشان می دهد طاغوت ها و فرعونیان سنت هایی را بر مردم برای حفظ سلطه خود به کار می گرفتند. از جمله مهمترین آنها خوار شمردن انسان ها، گمراه کردن انسان ها، استفاده از مجازات های سنگین در برابر مخالفان، اهمیت دادن به مال و لذت طلبی و فساد است.

وی افزود: یکی از سنت هایی که پیامبران به یادگار گذاشتند، عدالت و قسط است. همچنین پرهیز از فساد در زمین، آباد کردن زمین، تعاون در راه حق، دستگیری محرومان، دفاع از مظلومان و اطاعت از خداوند متعال نیز از دیگر سنت های پیامبران است که تمدن مفید رقم می زند.

سقای بی ریا با اشاره به آیه 25 سوره مبارکه الحدید، گفت: «لَقَد أَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَیِّناتِ وَأَنزَلنا مَعَهُمُ الکِتابَ وَالمیزانَ لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ ۖ وَأَنزَلنَا الحَدیدَ فیهِ بَأسٌ شَدیدٌ وَمَنافِعُ لِلنّاسِ وَلِیَعلَمَ اللَّهُ مَن یَنصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالغَیبِ ۚ إِنَّ اللَّهَ قَوِیٌّ عَزیزٌ» (ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب (آسمانی) و میزان (شناسایی حقّ از باطل و قوانین عادلانه) نازل کردیم تا مردم قیام به عدالت کنند؛ و آهن را نازل کردیم که در آن نیروی شدید و منافعی برای مردم است، تا خداوند بداند چه کسی او و رسولانش را یاری می‌کند بی‌آنکه او را ببینند؛ خداوند قوّی و شکست‌ناپذیر است!) به نظر من این آیه، آیه طرح تمدن انبیا الهی است.

وی ادامه داد: از منظر قرآن کریم میراث تمدنی انبیا در نهایت به شکل حکومت عدل الهی در سراسر جهان تحقق پیدا خواهد کرد و تمدن اسلامی به طور کامل بر پا خواهد شد.

سقای بی ریا افزود: انقلاب اسلامی ما زمینه ساز تمدن نوین اسلامی است و تمدن کامل اسلامی تمدن مهدوی است.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد ناصر سقای بی ریا در پایان به خطبه 182 نهج البلاغه درباره سرانجام تمدن طاغوت ها اشاره کرد و در معنای آن گفت: این خطبه که می گوید «کجایند عمالقه و فرزندان عمالقه؟ کجایند فراعنه و فرزندان فراعنه؟ صاحبان شهرهاى «رسّ» کجا رفتند؟ آنان که پیامبران را مى کشتند و چراغ سنتهاى پیامبران را خاموش مى کردند و سنّتهاى جباران را زنده مى ساختند. کجایند آنان که لشکرها روانه مى داشتند و هزاران تن را منهزم مى ساختند، آنها که لشکرگاهها ساختند و شهرها پى افکندند؟...» نشان می دهد آنچه ماندنی و ماندگار است تمدن اسلامی است که دوباره گسترش خواهد یافت.

کد خبر: 910026

وب گردی

وب گردی