غرب معتقد است نباید با ایران  با مسامحه برخورد کنیم

وزیر امورخارجه کشورمان تاکید کرد : داعش زاییده حمله آمریکا به عراق است و شرایطی که داعش در منطقه ایجاد کرد آن شرایط همچنان باقی است اگر قدرتی نگرفته باشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز ؛ محمد جواد ظریف وزیرامورخارجه کشورمان صبح امروز در نشست الگوهای نظم منطقه‌ای در جهان پساداعش که در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد اظهار داشت : بحث امروز نیازمند دو مقدمه است ، مقدمه اول نظم در منطقه آسیای غربی از نظم در جامعه بین المللی و جهان مستقل نیست و شرایط بین المللی شرایط ویژه ای است که می شود از آن به عنوان دوران گذار نام برد نکته مهم درباره شرایط خاص دوران گذار این است که در این دوران معمولا تحولات عظیمی صورت گرفته است.

وی افزود : آنچه که در دوران گذار این تحولات گستره وسیعی وجود دارد سیاست شرایط است و باید توجه کرد محاسبه غلط و اشتباه در دوران گذار باعث سقوط حکومت ها شده است به دلیل این محاسبات غلط حکومت هایی مثل حکومت صدام حسین که با حمایت های نظامی به قدرت بزرگ در منطقه تبدیل شده بود بعد از مدتی ساقط شدند .

وزیر خارجه کشورمان اضافه کرد : در شرایط سیال که دوران گذار نمود آن است محاسبه صحیح و بررسی همه زوایای واقعیت ها بسیار مهم است.
ظریف در ادامه اظهار داشت : نکته بعدی این است که ما در یک دوران پسا غربی زندگی می کنیم این موضوع به این معنا نیست که غرب از بین رفته یا نابود خواهد شد برای اولین بار تحولات جامعه بین المللی نه در غرب و نه توسط غرب انجام گرفته است و هنوز ما همان تصور را داریم که می خواهیم ریشه همه تحولات را در غرب ببینیم و همه چیز را از آنجا محاسبه کنیم در صورتی که جهان نه در غرب و نه توسط غرب شکل می گیرد.

وی در بخشی دیگر در سخنان خود ابراز داشت : مقدمه بعدی موضوع پساداعش است پساداعش تحولی است که در منطقه اتفاق افتاد منظور از شکست داعش شکست سرزمین داعش بوده است نه شکست خود داعش و داعش به عنوان مدعی دروغین با اشغال سرزمین هایی در عراق و سوریه مدعی سرزمین خلافت است .

وزیر خارچه کشورمان تصریح کرد : یکی از اشتباهات عمده غرب این است که تصور می کند داعش تمام شد و اینکه غربی ها لحنشان را علیه ایران تندتر کرده اند این است که می گویند ایران کاری که در قبال داعش می کرد، را انجام داد و نباید با ایران دیگر با مسامحه برخورد کنیم.

ظریف افزود: شرایطی که داعش را در منطقه ما ایجاد کرد کماکان به قوت خود باقی است. مهمترین عوامل دخالت خارجی است.

رئیس دستگاه دیپلماسی بیان کرد: داعش زاییده حمله آمریکا به عراق است و شرایطی که داعش در منطقه ایجاد کرد آن شرایط همچنان باقی است اگر قدرتی نگرفته باشد.

وی عنوان کرد: هنوز اینکه چه نظمی در بعد از داعش شکل می گیرد را نمی توان بیان کرد چرا که داعش هنوز یک واقعیت در غرب آسیا و فراتر از غرب آسیا است.

وزیر خارجه به اوضاع کنونی و حضور داعش در افغانستان اشاره کرد و پرسید: ایا ما باید نظم جدیدی در منطقه ایجاد کنیم. خیلی از دوستانی که با نگرش واقع گرایی می نگرند معتقدند نظم جدیدی که در منطقه شکل می گیرد باید براساس یک هژمون و قدرت جدید در منطقه شکل بگیرد.

وی گفت: نظم جدید نتیجه و برآیندی است از اقداماتی که ما انجام می دهیم. باید بپذیریم که ما کنشگر هستیم نه موضوع کنش و اینکه ایران یک کنشگر فعال در منطقه است و می تواند تاثیرگذار باشد.

وزیر خارجه ادامه داد: گروهی در منطقه ما فکر می کنند پول می دهند و فردی را مسلح می کنند و آن می تواند برایشان امنیت ایجاد کند،حالا این می تواند صدام باشد یا البغدادی. اینها ناگزیر شده اند به این سمت حرکت کنند، آیا ما باید در دام بیفتیم و یا به طرح جدید فکر کنیم؟ نیاز است ما طراح باشیم برای امنیت.

ظریف گفت: آنچه ما بعنوان ایران برای نظم در حال شکل گیری در منطقه بیان می کنیم. اگر فکر کنیم معادلات دیگری نظم را شکل می دهد خودمان در آن معادلات بازی می کنیم.

وی در بخشی از اظهاراتش با اشاره به طرح ایران مبنی بر تشکیل مجمع گفتگوی منطقه ای در خلیج فارس، گفت: در چهار دهه گذشته همه جنگها متاثر از این منطقه بوده است، تصور یک امنیت جدید توسط کنشگر اصلی منطقه یعنی ایران برای ایجاد نگرش جدید میتواند راهگشا باشد.

ظریف با اشاره به اینکه ضروررتی ندارد در منطقه ما جنگ نهادینه شود گفت: همسایگان اشتباه کار ما در منطقه، مبنای امنیت در منطقه را براساس ائتلاف سازی علیه ایران و حذف گذاشته اند.

وی به هزینه های تسلیحاتی کشورهای منطقه خلیج فارس از جمله عربستان و امارات اشاره و بیان کرد: اینکه ایران علیرغم اینکه کمترین هزینه تسلیحاتی را در منطقه داشته نشانگر این است که تصور امنیت باید تغییر کند.

ظریف بر حرکت از سمت امنیت مبتنی بر حذف به سمت امنیت مبتنی بر فراگیری و گفتمان امنیت تاکید کرد و گفت: گفتمان تنها راه برون رفت از معمای امنیتی است که در چندین دهه گذشته گربیان منطقه را گرفته است. باید باور کنیم میتوانیم بعنوان قدرت در منطقه مبانی را ایجاد کنیم که برای فرزندانمان امنیت ایجاد کند.

304

کد خبر: 910143

وب گردی

وب گردی