به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، در این نظرسنجی، فیلمهای «تنگه ابوقریب»، «به وقت شام» و «لاتاری» بیش از سایر آثار رأی آوردند.
در بیانیه مجمع منتقدان سینمای انقلاب آمده است: جشنواره سیوششم فجر با کاهش تعداد آثار موجود و عدم حضور چندین فیلم مهم در آن، اقدام درست در حذف بخش کسالتآور هنر و تجربه، افزایش قابل ملاحظه فیلمهای قصهگو نسبت به دورههای پیشین جشنواره و همچنین با تقسیم جوایز در مراسم اختتامیه بین همه مدعیان، ظاهرا بیحاشیهتر از دورههای پیشین خود به کار خود پایان داد.
هرچند انتقادات به حق «ابراهیم حاتمیکیا» در اختتامیه چند روزی محل بحث رسانهها و چهرههای مختلف قرار گرفت، اما با اینهمه کارشناسان، رسانهها و مخاطبان سینمای ایران در سالهای آینده جشنواره سی و ششم را نه با برگزاری بیحاشیه آن، بلکه با ناداوری و بایکوت عجیب فیلم درخشان «لاتاری» به یاد خواهند آورد.
جشنوارهای که برای اولینبار داورانش به صراحت اعتراف کردند که حتی بازیها و بخشهای فنی فیلمی را به دلیل مخالفت با محتوای آن از داوریها کنار گذاشتند و به راحتی ندیدند. بنابراین این جشنواره نیز مانند تمام جشنوارههای پیشین دولت اعتدال با «فاجعه داوری» به یاد خواهد آمد و در تاریخ ثبت خواهد شد.
بایکوت «لاتاری» و نامزدی آن تنها در یک رشته –آن هم بصورت مشترک- طبعا در ادامه بایکوت و نادیده گرفتن آثاری چون «چ» در داوریها و بیرون گذاشتن «شیار 143» از لیست اولیه فیلمهای دوره سی و دوم، حذف معنادار «روباه» و «ایران برگر» از آرای مردمی در فجر سی و سوم، ندیدن ارزشهای فنی و مضمونی «بادیگارد» و «سیانور» در جشنواره سی و چهارم و همچنین بایکوت کامل فیلم ارزشمند «ویلاییها» و حذف سؤال برانگیز شاهکار «ماجرای نیمروز» از اکثر رشتههای اصلی فنی در جشنواره سی و پنجم تحلیل و ثبت خواهد شد. آثاری که مانند «لاتاری» طبعا به دلیل مضامینشان توسط مدیران و حلقه همیشگی داوری جشنواره نادیده گرفته شدند و نه کیفیت و دستاوردهای فنی بالایشان.
503