خبری که عربستان را در شوک فرو برد

مطالباتی که عربستان برای دریافت زکات با اثر رجعی از بانک ها داشته، موجی از نگرانی در بانک های این کشور ایجاد کرده است. در همین راستا بانک های سعودی باید زکات معوقه خود را از سال 2002 تاکنون با اثر رجعی آن به حکومت بپردازند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از رویترز، مطالباتی که حکومت سعودی برای دریافت زکات با اثر رجعی از بانک ها داشته، موجی از نگرانی در بانک های عربستان ایجاد کرده است.

به طور کلی بانک های سعودی و برخی از دیگر شرکت ها در عربستان معاف از پرداخت مالیات هستند اما در عوض سالیانه 2.5 درصد از ثروت هر بانک به عنوان زکات دریافت می شود.

کارشناسان اقتصادی سعودی می گویند مطالبات جدید هیات زکات، به سرمایه گذاری های مشخص بلند مدتی مربوط است که پیش از این مشمول دریافت زکات نبوده اند؛ با این حال هنوز طریقه محاسبه این زکات پیچیده و مبهم است.

طی دو هفته گذشته 12 بانک عنوان کرده اند که هیات کل زکات عربستان، از آنها خواسته زکات اضافی جدید خود از سال 2002 تاکنون را پرداخت کنند که گاهی این مبلغ به بیش از نیمی از دارایی خالص بانک می رسد. انتظار می رود در روزهای آتی تعداد بیشتری از بانک‌های سعودی، صورتحساب های زکات خود را منتشر کنند.

بانک ها به این مبالغ اعتراض کرده اند با این حال به عقیده کارشناسان بازار بورس عربستان در بخش بانک ها، تاثیرات منفی خواهد پذیرفت و در نتیجه میلیاردها دلار سرمایه خارجی که عربستان برای جذب آن در دو سال آینده برنامه ریزی می کند، با خطر مواجه می شود.

کسری بودجه عربستان در سال 2018، بیش از 52 میلیارد دلار است و برخی از تحلیلگران چنین اقداماتی را صرفا برای جبران کسری بودجه می دانند.

کد خبر: 910146

وب گردی

وب گردی