گفتگو با رئیس دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد در روز مهندس

جعفر محمد بن محمد بن حسن توسی، مشهور به خواجه‌نصیرالدین در ۵ اسفند ۵۷۹ در توس دیده به جهان گشود، خواجه‌نصیرالدین توسی شاعر فیلسوف، متکلم، فقیه، دانشمند، ریاضی‌دان و منجم ایرانی سده هفتم است به احترام این دانشمند بزرگ ایرانی پنجم اسفندماه، روز مهندسی نام‌گرفته است.

به گزارش ایسکانیوز ، روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد گفتگویی با دکتر رجبی رئیس دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد انجام داده است که نتیجه این گفتگو در ذیل درج‌شده است: با توجه به اهمیت مهندسی به‌ویژه در جوامع مدرن امروزی، بالغ‌بر 50 کشور جهان، به‌منظور ارج نهادن بر خدمات مهندسین، در تقویم رسمی خود، روزی را به‌عنوان روز مهندس انتخاب کرده‌اند. در کشور عزیزمان، ایران، روز مهندسی مصادف با پنجم اسفندماه می‌باشد. این روزبه یاد و احترامِ مهندس، دانشمند، شاعر، فیلسوف، متکلم، فقیه، ستاره‌شناس، اندیشمند، ریاضیدان، منجم، پزشک و معمار بزرگ ایرانی، خواجه‌نصیرالدین طوسی به ثبت رسید.

به هر سوی که نگاه می‌کنیم، هرکسی، با هر شغل و حرفه ای در حال خدمت‌رسانی به افراد جامعه است؛ اما به‌جرئت می توان گفت، بدون حضور مهندسان و حاصلِ دسترنج آن ها، هیچ‌کس قادر به ادامه ی زندگی در دنیای نوین امروزی نیست. هر قطعه‌ای که از ذهن انسان عبور می کند، توسط یک مهندس طراحی و ساخته‌شده است. تلویزیون، خودرو، قطار و هواپیما، پل، راه و ساختمان، وسایل الکتریکی و الکترونیکی، اینترنت، بانکداری، ابزارآلات پزشکی، سیستم های آموزشیِ پیشرفته، پالایشگاه های نفت و گاز و میلیون ها و یا حتی میلیاردها تجهیز دیگر، همه و همه ساخته‌وپرداخته‌ی مهندسان هستند. درواقع، دانشمندان، ایده های بزرگی را در سر می پرورانند، اما این مهندسان هستند که این ایده‌ها را به عرصه ی عمل می‌آورند و آن‌ها را برای نوع بشر قابل‌استفاده می‌کنند. درواقع، می توان گفت مهندس، عالمِ با عمل است.

اکثر اوقات، دسترنج مهندسین، به‌صورت مفید و برای فراهم کردن آرامش و راحتی برای انسان ها مورداستفاده قرار می¬گیرد. در این صورت، هیچ‌چیز به‌اندازه‌ی یک محصول مهندسی، نمی تواند سازندگی و بلوغ را برای یک جامعه به ارمغان آورد؛ اما قدرت باورنکردنی مهندسان، به همان اندازه که مفید است، می تواند مضر هم باشد. اگر محصولات مهندسی، در راستای نادرست مورداستفاده قرار بگیرند، می توانند همانند یک بمب هسته ای ویرانگر و یا همانند صدای یک هواپیمای جنگنده ی فوق پیشرفته ی رادرگریز که سقفی را بر سر بی‌گناهی خراب می‌کند، دهشتناک نیز باشد.

درواقع قرار گرفتن روحیه ی مهندسی در کنارِ اخلاق مهندسی است که می تواند یک مهندس را به بلوغ کامل رسانده، او را به یک خادم واقعی خلق تبدیل کند و نباید فراموش کرد که به فرموده ی شیخ اجل، عبادت به‌جز خدمت خلق نیست

204

کد خبر: 910162

وب گردی

وب گردی