مستند «شناسای سخن» آماده نمایش شد

مستند پرتره «شناسای سخن» درباره‌ زندگی دکتر حسن انوری، از تولیدات جدی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی آماده نمایش عمومی شد.

به گزارش ایسکانیوز از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، منوچهر مشیری پیرامون تولید این اثر مستند و درباره دکتر حسن انوری اظهار کرد: وی استاد بازنشستهٔ زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت معلم تهران، سرپرست تألیف فرهنگ بزرگ سخن، مصحّح گلستان سعدی و عضو پیوستهٔ فرهنگستان زبان و ادب فارسی است. او به‌عنوان چهرهٔ ماندگار در رشتهٔ ادبیات معرفی شده و از حافظ‌پژوهان است.

مشیری درباره شیوه ساخت مستند «شناسای سخن» توضیح داد: در بخشی از مستند پرتره‌ها‌یی که کار می‌کردم، به واژه‌نگاران ایران پرداختم و شامل مربعی از علامه دهخدا، دکتر محمد معین، سیدجعفر شهیدی و دکتر سیدمحمد دبیرسیاقی می‌شد.

وی افزود: سال گذشته مستند «نادره کار» که درباره سید محمد دبیر سیاقی، در جشنواره سینماحقیقت به نمایش درآمد و پس از ساخت این مجموعه، به فرهنگ‌نویسان جدیدتر مانند دکتر حسن انوری رسیدم.

مشیری با اشاره به سختی‌های ساخت این مستند گفت: جلب رضایت وی برای ساخت مستند پرتره با توجه به سنی که دارند، بسیار دشوار بود، اما در نهایت پس از هفت ماه فیلمبرداری، سرانجام ساخت این مستند به پایان رسید. برای ساخت «شناسای سخن» پژوهش‌های میدانی و کتابخانه‌ای بسیاری انجام شد تا حق مطلب بیان شود.

وی افزود: ما تلاش کردیم مستندی فراهم کنیم تا کسانی که کتاب فرهنگ سخن را می‌خوانند و مایل به شناخت دکتر انوری هستند، با تماشای آن بتوانند پاسخ پرسش‌هایشان را دریافت کنند. در این مستند که در تهران و شهر تکاب واقع در آذربایجان غربی (زادگاه وی ) و همچنین روستای دورباش (زادگاه اجدادی وی ) فیلمبرداری شده است، ژاله آموزگار، دکتر محمدرضا شفیعی‌کدکنی، دکتر رسول شایسته و دکتر علی‌اشرف صادقی حضور دارند.

502

کد خبر: 910192

وب گردی

وب گردی