رویایی که تحقق آن زمانگیر شد

پروژه انتقال گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان و هند (تاپی)روز جمعه(۴اسفند) در افغانستان و به دستور رییس جمهور این کشور کلید خورد، با وجود مخالفت ها و موارد مهم امنیتی درخصوص این پروژه چشم امید افراد زیادی در افغانستان به آن دوخته شده است.

به گزارش ایسکانیوز، پروژه تاپی به طول ۱۸۴۰ کیلومتر ،گاز ترکمنستان را از طریق افغانستان به پاکستان و هند انتقال می‌دهد. قرار است سالانه مقدار ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز از طریق این خط لوله انتقال داده شود. رهبران و نمایندگان 4 کشور ذی نفع این پروژه ،مزایای آن را در مراسم افتتاحیه این پروژه در هرات برشمردند.

اشرف غنی رییس جمهور افغانستان در این مراسم با اشاره به این که افغان ها با هیچ کشوری دشمنی ندارند و تنها به دنبال حفظ منافع ملی خود هستند، از وجود و احداث پروژه های دیگری مانند شبکه های فیبر نوری ، انتقال برق و در قدم های دیگر خط راه آهن نام برد.

طرح این پروژه به 23 سال پیش بازمی گردد که تا رسیدن به اینجا موارد زیادی سد راه این پروژه بوده است.

از سوی دیگر قربانعلی بردی محمدوف رییس جمهور ترکمنستان، از دغدغه های امنیتی خود در مورد این پروژه می گوید و از کشورهایی که نقش ترانزیتی در این بین دارند یا خریدار گاز هستند ،خواست که برای تامین امنیت این پروژه به طور جدی تلاش کنند.

از 1814 کیلومتر طول این پروژه ۸۱۶ کیلومتر آن در افغانستان است. این پروژه ظرفیت انتقال سالانه 33 میلیارد مترمکعب گاز را دارد و هزینه آن بیش از 10 میلیارد دلار خواهد بود.

افغانستان به دلیل نقش ترانزیتی خود در این پروژه سالانه 500 میلیون دلار سود خواهد برد که علاوه بر آن، حق خرید قسمتی از این گاز، که می تواند به انرژی برق هم تبدیل شود را نیز دارد.

طرح تاپی که حدود بیست سال روی میز ترکمنستان قرار داشت، بالاخره با اجرایی شدنش، این امکان را برای افغانستان فراهم می کند تا از یک سو منبعی برای درآمد و کمک به تحول اقتصاد جنگ‌زده و ورشکسته‌اش باشد و از سوی دیگر موضع مستحکم ‌تری در معادلات سیاسی و امنیتی منطقه کسب کند.

همان گونه که ذکر شد ،بحث امنیت این پروژه دغدغه کشور ارسال کننده و سرمایه گذاران آن است و به عقیده برخی افراد، آنچه این پروژه را حفظ می‌کند، در قدم اول نیروهای امنیتی نیستند بلکه اراده مردم است.

نگرانی‌های برخی از کشورهای منطقه از جمله پاکستان ،از نیرومند شدن افغانستان می‌تواند با ترسیم دورنمایی متفاوت از همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای برطرف شود.

پاکستان که همواره از سوی دولت افغانستان به همکاری با مخالفین مسلح دولت این کشور متهم شده، از لحاظ اقتصادی و مخصوصا به علت نیازی که به انرژی دارد، چاره‌ای جز چشم دوختن به همکاری‌های افغانستان ندارد.

این پروژه امیدهای زیادی را در دل مردم افغانستان به خصوص ولایت هرات زنده نموده و مردم می توانند گاز و برق را با قیمتی ارزانتر در اختیار داشته باشند. افغانستان کشوری است که سال هاست در آتش جنگ سوخته و اکنون با این پروژه، امیدهای زیادی به آینده اقتصادی خود بسته و چشم امیدهای بسیاری را به خود معطوف نموده است.

کد خبر: 910332

وب گردی

وب گردی