بودجه «دوست داشتنی» شهرداری‌ها/جدول

بودجه شهرداری های مراکز استان ها در برخی از شهرها توسط شورای شهر تصویب شده که با توجه به آمار و ارقامی که اعلام شده شهرداری تهران با 17 هزار و 430 میلیارد تومان بالاترین و بجنورد با 150 میلیارد تومان پایین ترین بودجه را تاکنون به خود اختصاص داده اند.

به گزارش گروه استان های ایسکانیوز، بودجه یک برنامه‌ریزی مالی است که با تهیه یک فهرست از تمام هزینه‌های برنامه‌ریزی شده و درآمد آن سازمان و نهاد تهیه می شود، البته مفهوم بودجه در اقتصاد خرد با استفاده از خط بودجه به نشان دادن تجارت آف بین دو یا چند کالا است که هدف از تعیین بودجه را می توان در سه موضوع بیان کرد.

اولین هدف تعیین بودجه ارائه پیش بینی درآمدها و هزینه و هچنین امکان چگونگی کسب و کار در نظر مالی است، دومین هدف بودجه برای فعال کردن عملیات واقعی مالی، از کسب و کار در برابر پیش بینی اندازه‌گیری می‌شود و در نهایت سومین هدف تعیین بودجه را می توان ایجاد محدودیت هزینه برای یک پروژه، برنامه، یا عمل دانست.

مجموع سهم شهرداری های هر استان برای اجرای پروژه های عمرانی و خدماتی با توجه به تعداد شهرداری هر استان، جمعیت، معکوس سرانه اعتبار دریافتی از محل ماده 123 قانون برنامه پنجم توسعه، معکوس سرانه بودجه شهرداری و شاخص توسعه انسانی تعیین و در کارتابل مکاتبات سامانه بودجه اعلام می گردد.

در این گزارش به چگونگی تعیین بودجه شهرداری ها و مبلغی که برای بودجه مراکز استان در سال 97 تعیین شده می پردازیم البته تاکنون برخی از مراکز استان هنوز بودجه خود را اعلام نکرده و در دست بررسی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور صبح روز یکشنبه 19 آذر 96 لایحه بودجه سال 97 را به مجلس ارائه کرد و پس از جلسات متعددی که نمایندگان مجلس شورای اسلامی داشتند صبح روز چهارشنبه 11 بهمن در جریان بررسی لایحه بودجه 97 کل کشور،‌ به کلیات این لایحه رأی مثبت داده و به تصویب رساند.

یکی از بودجه هایی که وزارت کشور باید به آن بپردازد بودجه شهرداری ها است که پس از تصویب بودجه توسط نمایندگان مجس شورای اسلامی در صحن مجلس طی فرآیندی وزارت کشور با توجه به نیازها و ظرفیت های هر شهری بودجه مراکز استان ها را مشخص و اختصاص می دهد که سپس این بودجه به شورای شهر رفته و اعضای شورای شهر در صحن شورا بودجه شهرداری را تصویب می کنند.

در برخی از شهرهای هنوز خبری از پیشنهاد شهردار برای بودجه مرکز استانی یا تصویب بودجه پیشنهاد شده شهردار از سوی شورای شهر نبوده و حتی در برخی از شهرهای دیگر هم هنوز هیچ خبری از بودجه شهرداری نیست.

این موضوع در حالی است که شورای شهر تا اردبیهشت 97 وقت دارد تا بودجه شهرداری را مشخص و تصویب کند.

در جدول زیر به بودجه های تصویب شده یا پیشنهاد شده شهرداری های مراکز استان های کشور نگاهی خواهیم داشت ؛

مراکز استان ها

بودجه تصویب شده

بودجه پیشنهادی شهردار

تهران

17 هزار و 430 میلیارد تومان

اصفهان

3 هزار میلیارد تومان

شیراز

سه هزار و ۲۱۰ میلیارد تومان

اهواز

یک هزار و ۶۴۵ میلیارد تومان

قم

260 میلیارد تومان

ارومیه

440 میلیارد تومان

رشت

992 میلیارد تومان

زاهدان

250 میلیارد تومان

کرمان

200 میلیارد تومان

اراک

400 میلیارد تومان

همدان

۶۴۶میلیارد تومان

یزد

660 میلیارد تومان

بندرعباس

500 میلیارد تومان

قزوین

۶۳۵ میلیارد تومان

خرم آباد

۲۳۱ میلیارد تومان

ساری

450 میلیارد تومان

بجنورد

150 میلیارد تومان

تبریز

2630 میلیارد تومان

مشهد

9 هزار میلیارد تومان

زنجان

252 میلیارد تومان

بندر بوشهر

۲۰۷ میلیارد تومان

بیرجند

در دست بررسی شورای شهر

ایلام

در دست بررسی شورای شهر

شهرکرد

در دست بررسی شورای شهر

سمنان

در دست بررسی شورای شهر

کرج

در دست بررسی شورای شهر

کرمانشاه

890 میلیارد تومان

اردبیل

۵۷۷ میلیارد تومان

سنندج

در دست بررسی شورای شهر

گرگان

در دست بررسی شورای شهر

یاسوج

در دست بررسی شورای شهر

901/900
کد خبر: 910355

وب گردی

وب گردی