شروط روسیه برای پیش‌نویس آتش‌بس در غوطه شرقی

یک منبع دیپلماتیک شروط روسیه برای موافقت با پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره آتش‌بس ۳۰ روزه در غوطه شرقی دمشق را فاش کرد.

به گزارش ایسکانیوز، یک منبع دیپلماتیک به شبکه تلویزیونی «المیادین» اعلام کرد که روسیه موافقت با پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره آتش‌بس یک‌ماه در سرتاسر سوریه به‌ویژه غوطه شرقی دمشق را مشروط کرده است.

این منبع تصریح کرد، روسیه از تمامی کشورهایی که در سوریه نیرو دارند، خواسته است با دمشق درباره آینده حضور نیروهای‌شان گفت‌وگو کنند، و دولت سوریه نیز باید حاکمیت خود را در تمامی مناطق سوریه گسترش دهد.

این منبع تأکید کرد، مسکو می‌دانند که این «شروط، غیرممکن است» و کشورهای غربی با آن موافقت نمی‌‌کنند.

این منبع متذکر شد، تصویب پیش‌نویس این قطعنامه در شورای امنیت در چنین شرایطی بسیار مشکل است مگر این‌که روسیه از شروط خود صرف‌نظر کند که این نیز بعید به نظر می‌رسد.

به گفته این دیپلمات، با توجه به پیشنهاد روسیه، گروه‌های مسلح در صورتی‌که نتوانند سلاح‌ خود را به دولت سوریه تحویل دهند، باید با داعش و جبهه النصره مقابله کنند.

مذاکرات اعضای شورای امنیت در روز جمعه درباره پیش‌نویس قطعنامه آتش‌بس ۳۰ روزه در غوطه شرقی به نتیجه نرسید و رای‌گیری درباره این پیش‌نویس به امروز- شنبه- تعویق افتاد.

«منصور ایاد العتیبی» سفیر کویت در سازمان ملل متحد و رئیس دوره‌ای شورای امنیت گفته است، پیش‌نویس برای پایان دادن به کشتار در غوطه شرقی و دیگر مناطق سوریه ظهر شنبه (به وقت محلی) به رای گذاشته می‌شود.

پیش‌نویس این قطعنامه پیش‌بینی کرده است که ۷۲ ساعت پس از تصویب قطعنامه، باید در غوطه شرقی آتش‌بس برقرار شود و ۴۸ ساعت پس از آن هم اجازه تحویل کمک‌ها و خروج از منطقه برای دریافت خدمات پزشکی داده شود.

کد خبر: 910356

وب گردی

وب گردی