سومین همایش ملی مدیریت آب در مزرعه برگزار می‌شود

سومین همایش ملی مدیریت آب در مزرعه (تقاضامحوری آب)، با همکاری ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی 7 اسفندماه برگزار می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز؛ به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در سومین همایش ملی مدیریت آب در مزرعه محورهای متعددی بر اساس نیاز روز کشور، چالش‌های اصلی بخش اجرا و کمبودهای تحقیقاتی تدوین‌شده است.
این همایش به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که بتواند چالش‌های اساسی را که در دو همایش قبل به آن‌ها دست‌یافته، موردتوجه بیشتری قرار دهد. با توجه به همایش‌های برگزار شده در دوره‌های قبل می‌توان به چالش‌های ضعف در ساختار الگوی مصرف آب، عدم انسجام و برنامه‌ریزی مراکز اجرائی و تحقیقاتی، کم‌توجهی به جایگاه بهره‌برداران، عدم شناسایی و استعداد اراضی در مدیریت حاصلخیزی، عدم توجه لازم به تشکل‌های آب‌بران و ارتقای دانش و مجهز کردن آن‌ها به سیستم‌های نوین، کمبود زیرساخت‌های نرم‌افزاری، ضعف در وجود بانک اطلاعات متمرکز، فقدان ساختار متمرکز مدیریت الگوی مصرف آب بر اساس تقاضامحوری واقعی آن اشاره کرد.
در این راستا موسسه تحقیقات خاک و آب با توجه به نقش خطیر و پیشتاز آن در مدیریت آب در مزرعه سومین همایش مدیریت آب در مزرعه را طراحی و در هامش آن نیز زمینه برگزاری نشستهای هماندیشی و کارگاه‌های آموزشی را فراهم کرده است.
سومین همایش ملی مدیریت آب در مزرعه با هدف آشنایی با دستاوردهای محققین در حوضه تحقیقات، آموزش و اجرای مدیریت آب در مزرعه؛ اهتمام محققین عرصه کشاورزی به‌ ضرورت تحقیق در مبانی توسعه، آموزش و ترویج فناوری‌های نوین مدیریت آب در مزرعه؛ ایجاد پیوند بین بخش‌های علمی، تحقیقاتی و اجرایی فعال درزمینه مدیریت آب در مزرعه برگزار می‌شود.
محورهای این همایش شامل برنامه‌ریزی آبیاری در شرایط کم‌آبی، کارایی مصرف آب کشاورزی، مدیریت آب‌های شور و نامتعارف در مزرعه، ارزیابی سامانه‌های آبیاری در مزرعه، تأثیر ویژگی‌های خاک، تناسب اراضی و الگوی کشت بر مدیریت آب در مزرعه، نقش مدیریت زراعی، حاصلخیزی خاک و ارقام گیاهی در مدیریت آب در مزرعه، کاربرد علوم و فنون نوین در بهبود مدیریت آب در مزرعه، نقش نظام‌های بهره‌برداری، آموزش و ترویج در مدیریت آب در مزرعه، عوامل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، زیست‌محیطی، اخلاقی و حقوقی مؤثر بر مدیریت آب در مزرعه، تأثیر آبیاری موضعی بر بهره‌برداری پایدار از خاک، تغییر اقلیم و تأثیر آن بر مدیریت آب در مزرعه است.
نشست هماندیشی گلخانه های دریایی که توسط ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست به عنوان یکی از برنامههای همایش اجرا میشود، مسائل این صنعت را با حضور کارشناسان و متخصصین ذیربط به بحث و گفتگو میگذارد.
سومین همایش ملی مدیریت آب در مزرعه (تقاضامحوری آب)، با همکاری ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی در تاریخ 7 اسفندماه 1396 در کرج برگزار می‌شود.

202

کد خبر: 910440

وب گردی

وب گردی