به جای انتشار اخبار منفی، سعی کنیم مشکلات را کم کنیم/باید مصرف سیگار و قلیان قبیح شناخته شود

وزیربهداشت گفت: مردم را نباید ترساند و بدبین کرد و بهتر است به جای دادن اخبار منفی، نشاط را در جامعه گسترش دهیم، زیرا امروزه تاب آوری مردم بسیار کم است و به جای دادن اخبار منفی به مردم، مشکلات را کم کنیم. 

به گزارش ایسکانیوز، دکتر سیدحسن هاشمی در سومین جلسه آموزشی معاونان بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور گفت: اینکه در حوزه بهداشت همفکری صورت گیرد و برآیند این تصمیمات و همفکری ها در قالب دستورالعمل های اجرایی درآید، خوب است، مشروط به این که در اجرای دستورالعمل ها نیز اهتمام جدی در بدنه دانشگاهها وجود داشته باشد.

دکتر هاشمی افزود: در اجرای برنامه پزشک خانواده باید مدل کشوری ملاک عمل باشد و آنچه که به صورت آزمایشی در مازندران و فارس و استانهای دیگر اجرا شد، با مدل کشوری اصلاح شود و در اجرای برنامه ها و افق ها حتما بر اساس میزان اعتبارات و منابع تصمیم گیری شود و گامها حساب شده باشد.

وزیربهداشت گفت: از ابتدای سال تقریبا تکلیف ما روشن است و می دانیم چه می خواهیم و نظام ارجاع را با تمام وجود می خواهیم، اما نه به صورت نمایشی. می دانیم که نظام ارجاع باید ایجاد شود و بازه زمانی 15 ساله را درنظر داشتیم که درحال حاضر 5 سال گذشته و 10 سال دیگر باقی مانده است، اما هر سال باید نشان دهیم که بالاخره روی تردمیل حرکت می کنیم یا اینکه واقعا روی زمین درحرکت هستیم و با سال قبل تفاوت داریم و پسرفت نداشته ایم.

دکتر هاشمی تصریح کرد: در عین حال دوستانی که در حوزه بهداشت هستند، توانمند هستند، شرایطی که درحال حاضر داریم، سه سال قبل در حوزه فناوری اطلاعات در ستاد وزارت بهداشت و معاونت بهداشت نداشتیم و یکی از توفیقات دکتر رییسی این است که دکتر شریعتی به تمام ابعاد سامانه سیب و پرونده الکترونیک سلامت اشراف دارد و چنانچه این سامانه پیشرفت کند، مرهون زحمات ایشان است.

وزیربهداشت تصریح کرد: برنامه های حوزه بهداشت، برنامه هایی است که به تدریج کامل می شود و مانند یک موجود زنده است که با مراقبت رشد می کند و باید برای آنها وقت گذاشت، ما اگر بدانیم چه می خواهیم، آنهایی که برنامه تهیه می کنند، می دانند چگونه عمل کنند.

وزیربهداشت خاطرنشان کرد: اجرای 12 گامی که در راستای برنامه های حوزه بهداشت تعریف شده است، باید به نحو احسن اجرایی شود و توصیه می کنم که پرش نداشته باشید، باید قدم به قدم پیش رفت و از پله دوم نردبان به پله هفتم نپرید. ما باید باهم حرکت کنیم و اگر یکی جلوتر باشد و دیگری عقب بماند، کار به جایی نمی رسد، ما یک شبکه بهداشت داریم و این به معنی همبستگی است و حوزه بهداشت با درمان کاملا متفاوت است و اگر این کوشش، همگانی باشد، موفق خواهیم بود؛ به خصوص در حوزه بیماری های واگیر و البته در حوزه بیماری های غیرواگیر هم رفتارهایمان در دنیای امروز با تکنولوژی روز، حتما اثرگذار است، مگر می شود، در یک استان مردم رفتاری از خود نشان دهند و بر استانهای مجاور اثر نگذارد؟

دکتر هاشمی گفت: دکتر رییسی در این مدت کوتاه کارهای خوبی انجام داد و برنامه های حوزه بهداشت را سروسامان داد. مهم است که در معاونت بهداشت تصمیمات قاطع گرفته شود، زیرا تردید بد است.

وزیربهداشت با اشاره به اینکه درمورد نیروی انسانی باید تعاریف مبهم روشن شود، گفت: مهم است که امروزه بهورز چگونه تعریف می شود؛ چراکه بهورز امروز با بهورز 40 سال قبل فرق دارد. باید انتظارات و وظایف او، محل استقرارش، آموزش ها و مهارت هایی که باید بلد باشد و سایر موضوعات به خوبی مشخص شود. اینکه چه تعداد نیروی بهورز نیاز است، یا اینکه آینده کاری انها چه می شود، نیز باید مشخص شود و به نظرم باید روی بهورز بیشتر کار شود.


دکتر هاشمی تصریح کرد: مقوله بعدی مراقب سلامت است، که باید توانمندی، دانش و مهارتهای این گروه نیز مورد توجه قرار گیرد و در ادامه نیز به پزشک خانواده می رسیم که در این راستا دکتر لاریجانی تصمیمات خوبی را گرفته اند و امیدوارم مدیران آینده را برای حوزه بهداشت، در قدم اول خوب انتخاب کنید و خوب آموزش دهید و سنگ بنا را از ابتدا کج نگذارید.

وزیربهداشت با بیان اینکه جای خوشحالی دارد که محل خدمت پزشکان خانواده مشخص است، گفت: نباید چیزی شبیه پزشکی اجتماعی یا طب کار ساخته شود و متخصص پزشک خانواده باید بداند که محل کار او در مرکز بهداشتی است.

دکتر هاشمی در خصوص اهمیت معاونت اجتماعی گفت: معاونت اجتماعی عصای دست معاونت ها است. باید خدا را شکر کرد که این فرصت ها ایجاد می شود. مهم است که رابطه با سایر دستگاه ها چگونه باشد و حال که معاونت اجتماعی تشکیل شده است، سعی کنید تقویت شود و همه وقت مدیران حوزه بهداشت باید معطوف به کار فنی باشد زیرا یکی از معضلات معاونین و خصوصا معاونین بهداشتی، سخنرانی در برنامه ها و اجلاس های مختلف است و به کار عادی خود نمی رسند که این وظیفه را معاونت اجتماعی می تواند انجام دهد.

وزیربهداشت با بیان اینکه تا مردم خودشان نخواهند و هوشیار نشوند، چیزی درست نمی شود، گفت: مردم را نباید ترساند و بدبین کرد و بهتر است به جای دادن اخبار منفی، نشاط را جامعه گسترش دهیم، زیرا امروزه تاب آوری مردم بسیار کم است، چراکه هرچه می بینند منفی است، مردم با بارش برف شادی مضاعفی به دست آوردند ولی درجریان این خوشحالی و نشاط متوجه می شوند که فضای جامعه بیشتر به سمت توبیخ مجموعه ها برای کم کاری در شرایط بارش برف است که در جلسه دولت گفتیم بهتر است شادی مردم را تلخ نکنیم، البته خوب است به مردم حقیقت را بگوییم، بودن ما به بهای دروغ گفتن و مخفی کردن حقایق ارزشی ندارد، اما می توانیم اخبار را مثبت بیان کنیم و واقعا هم تلاش کنیم تا شرایط بهتر شود، زیرا گفتن برخی مطالب فقط مردم را مایوس می کند، لذا به جای دادن اخبار منفی سعی کنیم، مشکلات را کم کنیم.

دکتر هاشمی با بیان اینکه بهداشت عمومی و توانمند کردن افراد، استفاده از ظرفیت خیرین و سازمان های مردم نهاد و آموزش و پرورش بسیار مهم است، گفت: معاونت اجتماعی بازوی شماست و آن بخشی که شما را به مردم وصل می کند، معاونت اجتماعی است و لذا این معاونت را جزو مجموعه بهداشت تلقی کنید تا ظرفیت های آن در خدمت بهداشت قرار گیرد.
وزیربهداشت درمورد بهداشت محیط و ایجاد دفاتر سلامت در نظارت بر عرضه مواد غذایی گفت: بهداشت محیط اگر این مدلی که در تهران راه افتاده است، توسط سه دانشگاه علوم پزشکی تغییر نکند، قابل تعمیم به تمام کشور خواهد بود، زیرا خودش یک انقلاب بزرگ است و اگر قوه قضاییه و وزارت کشور نیز همراهی کنند، در این شرایط که مردم نسبت به همه چیز بدبین هستند، پیام خوبی به همراه خواهد داشت.

دکتر هاشمی بیان کرد: گزارش شده بود که 117 قلیان خانه غیرمجاز، 300 بار پلمپ شدند و بعداز گذشت یک سال فقط یک قلیان خانه تغییر کاربری داده و 117 واحد به 138 واحد افزایش پیدا کرده است و مهم این است که بهداشت محیط را به مبارزه با قلیان ها خلاصه نکنید؛ باید مصرف سیگار و قلیان قبیح شناخته شود و نباید قلیان برای یک جوان پرستیژ محسوب شود باید با فرهنگسازی و ابزارهای دیگر، مردم را با خطرات مصرف مواد دخانی بیش از گذشته آشنا کرد.

دکتر هاشمی در پایان به معاونین بهداشتی تاکید کرد: به موضوع پایش و ارزیابی نیز توجه کنید و در مواردی که کارها برون سپاری شده است با نظارتهای علمی و فنی و دوری از اعمال سلیقه های شخصی، فرآیند اجرای برنامه ها را تسهیل کنید.

701

کد خبر: 910627

وب گردی

وب گردی