نقش اساتید در روشنگری و بصیرت افزایی در دانشگاه

مدیرمرکز پشتیبانی فنی از عملیات رسانه‌ای بسیج سازمان صداوسیما گفت:تهاجم فرهنگی در طول هزاران سال در ایران قابل بهره برداری سیاسی نبوده است اما مشکلات در حوزه اقتصادی چون نزدیکترین حوزه به توده های مردم است میتواند کشور را دچار اختلال کند.

دکتر علیرضا مقصودی در گفتگو با خبرنگار سرویس دانشگاه ایسکانیوز درباره نقش اساتید در تبیین عدالت محوری گفت: اساتید باید روشنگر مجموعه دانشگاه باشند، هم در قالب اخلاقی و سنی و هم نگاه و رویکرد علمی آنها باعث می شود که نقش شان پررنگ تر شود، وقتی با یک استاد در حوزه های تخصصی روبرو هستیم حرف آن فرد قطعا بهتر شنیده می شود تا یک فرد مجزا از فضای دانشگاه که بخواهد در درون دانشگاه حرفی بزند که دانشجو بپذیرد.

وی افزود: استاد از جنس خود دانشجو است و همان دانشجوی قدیمی است که در حال حاضر استاد شده است و از این جهت نقش بسیار اساسی در روشنگری و بصیرت افزایی دارد و در درگیری احزاب در فضای دانشگاه چون به هر حال احزاب یک حس احساسی را می خواهند به دانشگاه منتقل کنند، اساتید باعث می شوند عقلانیت به حوزه دانشگاه بیاید و بالطبع امیالی که جریان های مختلف سیاسی در دانشگاه دارند کمتر خودش را نشان می دهد، از این جهت ارتباط اساتید با تشکل های دانشجویی و توده های دانشجویان از مسائلی است که می تواند منجر به کمک رو به رشد در حوزه عقلانیت در فضای دانشگاهی شود.

موج سواری جریانهای سیاسی و سوء استفاده دشمنان از نارضایتی اقتصادی مردم

مدیر مرکز پشتیبانی فنی از عملیات رسانه‌ای بسیج سازمان صداوسیما در ادامه تصریح کرد: حوزه اقتصاد یک حوزه کاملا مرتبط با فضای اجتماعی است به معنای اینکه هر واکنش اقتصادی تاثیر بسیار نزدیکی در حوزه زندگی اقشار و توده های مختلف مردم دارد و واکنش هایی که ایجاد می شود برخی مواقع واکنش های اجتماعی، سیاسی و حتی اقتصادی است.

وی افزود: ناکارامدیها و بعضا فشارهای خارجی که به کشور وارد می شود و به توده های مردم فشار اقتصادی وارد می شود و درآمدها کفاف زندگی مردم را نمی دهد که به این ترتیب جریان های سیاسی خارج از کشور و برخی از جریان های داخلی آمدند از این فضا به نفع مطامع خودشان سوءاستفاده کنند و درجریان اعتراضات چندی پیش در برخی از شهرها این واکنشی که مردم باید در جهت مثبت انجام می دادند که در روزهای اول بصورت مسالمت آمیز آمدند تبدیل به واکنش های منفی شد که هم فضای اقتصادی را تصحیح نکرد و هم ناکارآمدیها را آشکار نکرد و جریان های سیاسی موج سواری خودشان را شروع کردند، هم جریان های سیاسی موافق، هم جریان های مخالف و اپوزیسیون خارج از کشور و همچنین آمریکایی ها که به نوعی صحنه اغتشاشات را مدیریت می کردند.

اقتصاد سیاسی محور اصلی حوزه اقتصاد امروز

دکتر علیرضا مقصودی افزود:حوزه اقتصاد امروز به حوزه اقتصاد سیاسی نزدیکتر است تا اقتصاد محض برای همین فعل و انفعالات سیاسی که در کشور انجام می شود قطعا در حوزه های اجتماعی و سرمایه گذاری های اجتماعی تاثیر گذار است و باعث می شود تفاوت هایی بوجود بیاید و بعضا عدم دریافت مناسب مردم شکل بگیرد.

وی ادامه داد: بهتر است مسئولین ما از حوزه اقتصادی صرف و توضیح اینکه تورم چقدر است و نرخ رشد چقدر است بیایند در یک فضایی که حوزه اقتصاد سیاسی و یک تعریف غیر بلوک بندی شده و یک تعریف وسیع تر نسبت به فضای اقتصادی داشته باشند تا مردم هم بدانند با چه موضعی در جامعه اقتصاد بین الملل روبرو هستند و بتوانند رفتار مناسب تری از خودشان نشان دهند.

کارشناس مسائل راهبردی خاطر نشان کرد: اگر مشکل کشور را که مثل یک بیماری است در نظر بگیریم و قلب یک نفر بیمار باشد بخواهیم معده اش را درمان کنیم قطعا اصلاح صورت نمی گیرد و در مبارزه با فساد و عدالت خواهی هم که با آن روبرو هستیم بیشتر داریم یک دیالوگ سیاسی انجام می دهیم تا بخواهیم اصلاحاتی داشته باشیم.

اقتصاد پررنگ تر از تهاجم فرهنگی

مقصودی با اشاره به اینکه یک جریان قصد دارد از فضای اقتصادی و موضوعاتی که در کشور اتفاق می افتد به نفع یا به ضرر جریان مربوط به خودش استفاده کند، افزود: فضای ناسالم اقتصادی، نبود نظارت های مناسب و خلا قانون مناسب برای شفاف سازی در حوزه قوه قضاییه و قوای دیگر از این جهت باعث می شود که درگیر بحثها و جدال سیاسی شویم.

وی ادامه داد: خیلی از خبرهایی که در حوزه سیاسی تولید می شود بیشتر ناظر به انتقام گیری سیاسی است تا اصلاح رویه های مشکل دار در درون کشور و از این جهت بایدبه سمت اصل مطلب یعنی تصحیح ساختارها برویم و کمک به اینکه تقنین درست و نظارت صحیح صورت گیرد و عیب ها برطرف شود و همه این مسائل از نکات مهی است که با آن روبرو هستیم.

کارشناس مسائل راهبردی نقش اقتصاد را پررنگ تر از تهاجم فرهنگی دانست و گفت: اقتصاد پررنگ تر از تهاجم فرهنگی است، امروز یک جنگ تمام عیار اقتصادی است که در دنیای امروز با آن روبرو هستیم و تهاجم فرهنگی به واسطه قدمت تاریخی کشور ایران و ملت ایران و نگاه دین مدارانه اش در طول هزاران سال قابل بهره برداری سیاسی به آن معنا نبوده است.

وی افزود: حوزه اقتصادی چون نزدیکترین حوزه به اقشار مختلف مردم از دانشجو و نخبه گرفته تا سایر توده ها هست، بیشترین محلی است که هجوم در آن صورت می گیرد و ممکن است کشور را دچار اختلال کند.

خبرنگار: ندا فراهانی

کد خبر: 910629

وب گردی

وب گردی