تشکیل بانک هویت ژنتیک در ایران فرصتی برای به اشتراک گذاشتن تجربیات است

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران توسط سازمان پزشکی قانونی کشور تشکیل شده است که اگر میان کشورهای منطقه به اشتراک گذاشته شود فرصتی مناسبی برای انتقال تجربیات و استفاده از آن است.

به گزارش ایسکانیور دکتر هاشمی در افتتاحیه نشست رؤسای پزشکی قانونی کشورهای منطقه که صبح امروز در مرکز همایش های دانشگاه الزهرا برگزار شد، گفت: وزارت بهداشت ایران و سازمان پزشکی قانونی ارتباط بسیار خوب و مؤثر علمی با یکدیگر دارند و تا امروز 300 نفر از بهترین پزشکان در این مجموعه تربیت شده اند که پزشکی قانونی کمک بسیاری به کسب مهارت در فراگیران این رشته دارد.

وی با اشاره به اینکه در رشته پزشکی قانونی فرصت های زیادی برای توسعه همکاری ها در سطح منطقه مانند برگزاری دوره های کوتاه مدت و یا تبادل دانشجو وجود دارد، پیشنهاد کرد: تشکیل یک مجموعه فراملی از پزشکی قانونی کشورهای منطقه و تعریف یک برنامه راهبردی برای آن می توان به استفاده هر چه بیشتر کشورها از ظرفیت های یکدیگر کمک کند.

وزیر بهداشت با اشاره به نقش پزشکی قانونی در حوادث دسته جمعی یادآور شد: در فاجعه منا شاهد نقش پررنگ پزشکی قانونی در مدیریت اجساد این حادثه بودیم و به همین دلیل از پزشکی قانونی کشور عربستان که در حادثه سخت منا با علم و تدبیر به ما کمک شایانی کرد تشکر می کنم.

دکتر هاشمی با اعلام آمادگی برای استفاده از تمام ظرفیت هایی که در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد اظهار داشت: من در این فرصت حمایت مجدد وزارت بهداشت از سازمان پزشکی قانونی را که به شکل مستقل و زیر نظر قوه قضاییه فعالیت دارد، اعلام می کنم و تأکید می کنم که هر جا نیاز به کمک باشد وزارت بهداشت از پزشکی قانونی حمایت خواهد کرد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه وزارت بهداشت فعالیت های آموزشی خود در زمینه پزشکی قانونی را به تقویت بنیه علمی سازمان پزشکی قانونی منحصر کرده افزود: دانشگاه های علوم پزشکی در بحث تربیت افرادی که در رشته تخصصی پزشکی قانونی پذیرش می شود ورود نمی کند و مهارت آموزی تربیت این افراد را به سازمان پزشکی قانونی کشور سپرده است چرا که با این اقدام از بسیاری رفتارها که ممکن است پس از فارغ‌التحصیلی از افراد متبادر شود پیشگیری می شود.

دکتر هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود نیز به اهمیت نشست منطقه ای کشورهای اسلامی اشاره کرد و گفت: در منطقه ما ظرفیت های خوبی برای همکاری وجود دارد به ویژه آنکه ما کشورهایی مسلکان با باورها و اعتقادات مشترک هستیم و می توانیم در عرصه های گوناگون و در سایه گفت و گو تجربیات و دانش خود را با یکدیگر به اشتراک بگذاریم.

وی گفت: اگر امروز جهان اسلام با یکدیگر متحد باشند و باور کنند که قدرت از مسیر علم و دانش حاصل می شود، می تواند به دوران شکوهمند گذشته برگردند و بر مشکلاتی مانند جنگ، حملات تروریستی، خونریزی‌ها و ... که امروز منطقه با آن درگیر است فائق آیند.

وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به پیشرفت های پزشکی ایران در ده دهه اخیر خاطرنشان کرد: ایران در دوران بعد از انقلاب با وجود موانع و تحریم ها به ویژه در دو دهه گذشته از اعزام بیماران به خارج از کشور بی نیاز شده است البته افراد آزاد هستند که در صورت تمایل و با هزینه شخص درمان خود را در خارج از کشور پیگیری کنند.

وی با اشاره به اینکه 200 هزار دانشجو در رشته های مختلف علوم پزشکی در حال تحصیل هستند، تصریح کرد: ما در همه رشته ها و تخصص ها به تعداد مورد نیاز پزشک در کشور داریم ضمن آنکه 96 درصد مردم نیز تحت بیمه های رایگان درمان هستند.

به گفته وزیر بهداشت در حال حاضر خدمات پزشکی در شهرها و حاشیه شهرها به صورت رایگان ارائه می شود و هزینه قابل پرداخت درمان توسط مردم در بیمارستان ها برای روستاییان 5 درصد و برای مناطق شهری 10 درصد است.

700

کد خبر: 910641

وب گردی

وب گردی