به جای پیک های نوروزی کتاب بخوانید و قصه بگویید

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت : پیک های نوروزی نقشی در درک و تعمیق یادگیری دانش آموزان نداشته و انجام دادن آن در ایام عید به یک کار فرسایشی برای خانواده ها و دانش آموزان تبدیل شده بود.

دکتر رضوان حکیم زاده در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز گفت :پیک های نوروزی نقشی در درک و تعمیق یادگیری دانش آموزان نداشته و انجام دادن آن در ایام عید به یک کار فرسایشی برای خانواده ها و دانش آموزان تبدیل شده بود.

وی گفت : آموزش و پرورش در همین راستا برای اینکه دانش آموزان در ایام تعطیلات در یک مسیر هدفمند و درست قدم بگذارند ،یکسری فعالیت های داستان نویسی ،داستان خوانی و داستان گویی را جایگزین پیک های نوروز کرده است.بر همین اساس امسال در دوره ابتدایی در تمام مدارس اعم از دولتی و خصوصی فعالیت دانش آموزان با داستان نویسی همراه می شود.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش افزود : براساس دستور العمل های قبلی تولید متمرکز پیک های نوروزی را کنار گذاشته بودیم و بر فعالیت های تمام و اساسی معلمان برای طراحی تکالیف محصلان در ایام عید کار کرده بودیم.

وی یادآور شد: اما علیرغم اینکه معلمان وقت زیادی را صرف طراحی تکالیف در ایام عید می کردند و انجام دادن آن در قالب پیک،سختی ها و چالش های مخصوص به خودش را داشت.

داستان بهترین راه برای ترویج کتابخوانی است

رضوان حکیم زاده افزود :مطلب دیگری که می توان به آن اشاره کرد ،دانش آموزان مقطع ابتدایی در سنی به سر می برند که به راحتی می توانند با داستان انس بگیرند، این در حالی است که به دلیل ورود شبکه های اجتماعی به زندگی مردم و درگیری کودکان با آن ؛ از کتاب و داستان دور شده اند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه داستان بهترین راه برای ترویج کتابخوانی است گفت: ارزش قصه به اندازه ای است که خداوند از این روش در قرآن کریم برای انتقال ارزش ها و مفاهیم تربیتی استفاده کرده است.دانش آموزان در راستای این فعالیت می توانند کتابی را به صورت دلخواه انتخاب کرده و در ایام عید مطالعه کنند و در همین راستا والدین و یا معلمان می توانند، آنها را در انتخاب کتاب راهنمایی کرده ،اما حق تجویز کتاب و یا انتخاب گروه برای انجام این کار از سوی مسئولان آموزش وجود ندارد.

تقویت مهارت در بین دانش آموزان

رضوان حکیم زاده در مورد اهداف این برنامه گفت: شاید بعضی از دانش آموزان عالاقه به تعریف داستان نداشته باشند در این صورت دانش آموزان می توانند بخشی از شاهنامه یا حتی طبیعتی که در آن حضور دارند ،خاطرات سفر یا دید وبازدیدهای عید و غیره را همانطور که دوست دارند را با صدای خود ضبط کنند .این فعالیت سبب می شود تا مهارت گفتاری ، رفتاری و تخیلی دانش آموزان ارتقاء پیدا کنند.

وی در پایان گفت :فعالیت داستان نویسی می تواند بر پایه و اساس موضوعات مختلف باشد ،از اتفاقات روزمره در عید تا قصه های پدریا مادربزرگ را می توانند به عنوان موضوع داستان خود انتخاب کنند.دانش آموزان در انتخاب هر سه موضوع آزاد هستند و هیچ اجباری از سوی متولیان و مسئولان آموزش و پرورش نباید در این باره به دانش آموزان دیکته شود.

خبرنگار:حسین طالبی

706

کد خبر: 910644

وب گردی

وب گردی